<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Viaplay: Gigantisk resultatvarsel – toppsjefen går av og aksjen krakker

Viaplay-sjef Anders Jensen går på dagen. Aksjen stuper med enn 50 prosent. 

Publisert 5. juni 2023 kl. 09.07
Oppdatert 5. juni 2023 klokken 11.18
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 449 ord
RESULTATVARSEL: Viaplay stuper på Stockholmbørsen.  FOTO: NTB

Strømme- og underholdningsselskapet Viaplay kollapser fullstendig på børs etter at selskapet mandag gikk ut med resultatvarsel. Toppsjef Anders Jensen gikk samtidig av med umiddelbar virkning. 

Aksjen stupte nesten 60 prosent i morgentimene på Stockholmsbørsen. 

Konsernet nedjusterer resultatet for både årets andre kvartal og det finansielle året 2023, i tillegg til at det trekker den langsiktige guidingen som tidligere var fremlagt.

Viaplays resultatvarsel

 


Tidligere guiding (9. november 2022)Ny guiding
2023 Organisk salgsvekst for konsernetmellom 24 og 26 prosent (ekskl. FX og Premier Sports)

mellom 16 og 17,5 prosent (ekskl. FX og Premier Sports)

2023 Organisk salgsvekst i Nordenmellom 12 og 15 prosentmellom 7 og 8 prosent
2023 EBIT (ekskl. ACI & IAC)Norden: inntekt på mellom 1,2 og 1,35 mrd. SEKNorden: inntekt på mellom 0,8 og 1,0 mrd. SEK

Internasjonalt: tap på mellom 1,0 og 1,1 mrd. SEKInternasjonalt: tap på mellom 1,4 og 1,5 mrd. SEK
2023 Endringer i arbeidskapitalMinus 2 mrd. SEKUendret
Viaplay

Konsernet venter å ha 7,7 millioner abonnenter ved utgangen av andre kvartal, salg på mellom 4,5 og 4,6 milliarder, og EBIT før ACI og IAC på mellom -250 og -300 millioner. 

Annonseinntektene forventes å falle mellom 12 prosent og 16 prosent på organisk basis i andre kvartal. Konsernet skylder på en kraftig og rask forverring i TV- og radioreklamemarkedene. De økende levekostnadene resulterer også blant annet i færre abonnenter, heter det i meldingen fra selskapet. 

I den opprinnelige guidingen for 2023 var det lagt opp til en vekst på om lag 24 prosent i antall abonnenter, fra 7,3 millioner ved utgangen av 2022 til 9 millioner ved utgangen av 2023. Nå kuttes vekstmålet i organisk vekst til mellom 16 og 17,5 prosent. Legger man til grunn 16 prosent vekst betyr det et mål på 8,5 millioner abonnenter ved årsslutt.

Økte priser etter underskudd 

I fjerde kvartal 2022 la strømmegiganten frem et dundrende underskudd på nesten 300 millioner svenske kroner, til tross for at det hadde økt antall abonnenter med 83 prosent fra tilsvarende kvartal året før. 

At selskapet likevel gikk i underskudd skyldtes den internasjonale satsingen, skrev Kampanje. Viaplay-konsernet brukte 400 millioner svenske kroner på nettopp dette i fjerde kvartal, da strømmetjenesten Viaplay ble lansert i Storbritannia. Viaplay lanseres også i USA og Canada i 2023.

I januar 2023 besluttet Viaplay å øke prisene på sine abonnementstjenester. De ny prisene trådte i kraft i mars og innebar økninger på mellom 13 og 15 prosent. 

Viaplays prisøkninger

 

V sport (lineære tv-kanaler)
Økning fra kr 349,- til 399,- (økning på kr 50,-).

V premium (lineære tv-kanaler)
Økning fra kr 599,- til 679,- (økning på kr 80,-).

Viaplay Film & Serier (strømmetjeneste)
Økning fra kr 139,- til 159,- (økning på kr 20,-)

Viaplay Medium (strømmetjeneste)
Økning fra kr 349,- til 399,- (økning på kr 50,-)

Viaplay Total (strømmetjeneste)
Økning fra kr 649,- til 749,- (økning på kr 100,-)

Altibox.no