<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Agenda

Annonsørinnhold

Annonsørinnhold

Arbeidslivet i 2031, hvem er vinnerne?

Tok covid-19 livet av servitøren? Sannsynligvis ikke, men spørsmålet er legitimt. Et nytt arbeidsliv vokser frem, med teknologien som «master key» i alt vi gjør.

– Den generasjonen som er på vei inn i arbeidslivet nå har en innstilling om at alt kan forenkles, sier adm.dir. Øyvind Larsen i Visma Software.

– De som imidlertid er på vei ut, har gått gjennom et yrkesliv med mye endringer, men samtidig uten de store endringene i måten de jobbet på. Det er ingenting mot alle forandringene som har skjedd fra 1990 til i dag, sier han.

Det er et arbeidsliv i spagaten. Der mange eldre opplever at de tvinges til å digitalisere, har de yngre vokst opp med skjermer som en forlengelse av høyrearmen. Skjermer som kan løse alle mulige oppgaver – og ikke minst kan finne løsningen på alt.

– Det er ingen som går på kurs og så er de «ferdig med det» lenger. Unge arbeidstakere googler seg frem til svaret og er vant til å tenke problemløsning hele tiden. De er sultne på nye måter å løse ting på.

Den generasjonen som er på vei inn i arbeidslivet nå har en innstilling om at alt kan forenkles.
Øyvind Larsen i Visma Software Foto: Andreas Kleiberg


Automatiske prosesser i ferd med å bli hyllevare

Larsen leder et Visma-selskap med 400 ansatte. I sin egen organisasjon ser han et taktskifte blant de unge arbeidstakerne.

– De er utålmodige og vil at ting skal skje raskt: «Hæ? Må det gjøres så tungvint?» Det krever av oss som ledere at vi lytter til dem. De unge er frempå, og har overhodet ikke tid til å sitte med oppgaver som kunne vært løst automatisk.

Han peker på at alt fra prognoser og analyse til økonomistyring og rapportering kan automatiseres. Teknologien kan ikke bare avlaste de ansatte – men også bringe ny innsikt på banen.

– At disse prosessene går automatisk, er i ferd med å bli hyllevare. Bedrifter som vil ha den beste kompetansen i morgen, er nødt til å ta alvorlige grep for å sikre sin egen fremtid.

Visma-selskapet til Larsen er for tiden i gang med å kartlegge hvor digitaliserte norske bedrifter er. Den løpende undersøkelsen finner at den gjennomsnittlige digitaliseringsgraden i næringslivet er på 68 prosent.

– Det er for tidlig å trekke noen konklusjoner, men både tallene fra undersøkelsen og våre egne erfaringer, tyder på at norske bedrifter har et enormt mulighetsrom de ikke har utnyttet seg av, sier Larsen.

– Mange opplever nok en form for tvangsdigitalisering. Mitt håp er at flere skal oppleve hvor gøy det kan være å videreutvikle bedriften sin ved hjelp av digitale løsninger og tjenester.

Ta testen her: Hvor digitalisert er bedriften din? 

De unge er frempå, og har overhodet ikke tid til å sitte med oppgaver som kunne vært løst automatisk.

Norske logistikkbedrifter digitaliserer Norge

14 måneder inn i pandemien blir det bare mer og mer tydelig: Vi aner ikke konturene av konsekvensene. Men én ting Larsen sikker på:

– Flere og flere bedrifter vil bruke, levere og utvikle ny teknologi, uten at de nødvendigvis definerer seg som en teknologibedrift av den grunn.

Han peker på grossister og varehandelsbedrifter som kroneksempler på aktører som ligger foran i løypa.

– Bak alle bestillingsapper, handlevogner, betalingsalternativer, sporinger, leveringer og returer ligger det en vanvittig verdikjede. Norske logistikkbedrifter digitaliserer Norge i rekordfart.

Larsen mener det er en fryd å se, og at tempoet i varehandelsbransjen bør være til inspirasjon for andre.

– Bedrifter som Oda, tidligere Kolonial.no, har jo nå verden for sine føtter. Fra å være en norsk liten matbutikk på nett, satser de nå internasjonalt. Bak det voksende maskineriet deres er mennesker som virkelig forstår teknologi, og evner å skape verdier og nye arbeidsplasser.

Les også: – Kunne aldri satset så hardt på varehandel uten dette 

Flere og flere bedrifter vil bruke, levere og utvikle ny teknologi – uten at de nødvendigvis definerer seg som en teknologibedrift av den grunn.

Ti år frem i tid: Hva blir viktig i 2031?

Hvilket samfunn venter oss etter vaksinen? Larsen sitter ikke på fasiten, da hadde han nok vært et annet sted i verden. Men han er tydelig på at endring skjer mye, mye raskere nå, enn hva det gjorde før.

– Å gjenreise næringslivet er også et individuelt ansvar. Det er en flåsete greie å skulle være «agil», men… Du kan ikke forvente å bli lært lenger. Du må lære selv. Du må konsumere og sortere og lære av de beste for å klare å holde deg selv relevant.

Du kan ikke forvente at den gode idéen fra helt på tampen av styremøtet i februar 2021 er like bra om ti år.

– Sannsynligvis er den utdatert allerede neste år.

Og på spørsmål om covid-19 tok livet av servitøren?

– Nei, naturligvis ikke. Men spørsmålet er legitimt. Det er ingen tvil om at nye arbeidsplasser kommer til, og at både ledere og ansatte må ha høy digital kompetanse for å være attraktive på arbeidsmarkedet.

Hvilken bransje ligger på topp?

Visma er i ferd med å ta temperaturen på norske bedrifter! Hvilke bransjer topper statistikken – og hvor digitalisert er bedriften din?

Se hele undersøkelsen her 

Annonsørinnhold