<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Agenda

Annonsørinnhold

Annonsørinnhold

Industri 4.0 i Europa: Trendord eller virkelighet?

Den digitale transformasjonen sveiper over Europa. En undersøkelse blant 4500 beslutningstagere fra ti land viser hvor Industri 4.0 er i rute og hvor den ikke er det.

Som et momentum i den digitale transformasjonen, har Industri 4.0 blitt et veldig brukt ord i produksjonsindustrien. I rundt ti år har ordet representert fremtiden, verdiskapning og nettverksløsninger rundt digitale teknologier. Den fjerde industrielle revolusjonen har garantert satt sitt sine spor i tankegangen til de fleste som tar besluttninger i næringslivet, likevel har ikke Industri 4.0 til nå skapt en felles handlingsnorm. En ny undersøkelse har kartlagt hvordan Europeiske selskaper ser på seg selv og sin egen situasjon på veien mot digital transformasjon, hva beslutningstagerne ser etter når de velger en teknologipartner og hvilke land som er lengst fremme.

Rundt 4500 beslutningstagere fra Tyskland, Frankrike, Italia, Nederland, Norge, Polen, Sverige, Spania og Storbritannia ble spurt av YouGov på vegne av Handelsblatt Research Institute tidlig på vinteren 2021. Sluttrapporten gir et dybdeinnblikk i hvordan industriens ledere vurderer fremtiden. Det ble blant annet avdekket at en stor andel av selskapene som ble spurt, fortsatt er helt i startfasen i sin digitale omstilling. Spania er kommet lengst mens Danmark og Storbritannia ligger helt i bunn av listen. Bare én tredjedel av de de spurte svarte at deres eget selskap har startet på en digitalisering av sin logistikk.

Mer enn halvparten av selskapene har ikke en gang en egen strategi eller lederprinsipper rundt hvordan de skal gjennomføre transformasjoner digitalt. Derfor er det ingen overraskelse at bare én av ti sier de er kommet langt i den digitale omstillingen.

Ved å sammenstille ti land, kommer det frem at Spania, Italia, Polen og Tyskland allerede er mer avanserte ifølge sine egne rapporter om fremdrift.

Prosentvis oversikt over land som mener de er langt fremme i sin transformasjon:

  • Spania 65%
  • Italia 64%
  • Polen 63%
  • Tyskland 63%
  • Frankrike 62%
  • Sverige 59%
  • Nederland 59%
  • Norge 54%
  • Danmark 46%
  • Storbritannia 46%

- Ut i fra prosent-skalaen, ser de fleste selskapene på seg selv som relativt langt fremme, men dette reflekteres ikke i milepæler som at en strategi er fullført. Og selvrapportering er ikke alltid de mest presise analyser, sier Sven Jung, sjef for økonomiske studier ved Handelsblatt Research Institute,

Det er tid og penger som er hovedforklaringen til majoriteten av de spurte når det handler om hvor de er kommet i prosessen og hvorfor de ikke er kommet lengre. Dette er trukket frem hos hver tredje spurte og rundt hver fjerde oppgir bekymringer rundt IT-sikkerhet, ingen kompatibilitet med eksisterende maskinpark og frykt for tap av data.

Alle utfordringer og bekymringer til tross, verdien av å transformere bedriften over til Industri 4.0 er udiskutabel og ikke omstridt. Rundt 82% av de spurte ser både økt effektivitet og store fordeler i å legge om til Industri 4.0. Noen opplever at de ikke har ekspertisen og kunnskapen selv til å gjøre den digitale transformasjonen selv og søker ut i markedet for ekstern hjelp. Fleksibel og forståelig prissetting er ettertraktet. Det er ikke de laveste prisene som er mest attraktive, men de mest forståelige løsningene, de som har fleksibilitet til å tilpasse tjenester til spesielle behov og en åpen prispolitikk. .

Andre fordeler som blir nevnt, er kostnadsreduksjoner og bedre produkter.

Hva tenker Europeiske beslutningstagere rundt Iot, AR og AI?

Sven Jung ser en sammenheng mellom selskapets størrelse, åpenhet for digitale applikasjoner og viljen til endring.

- Større selskaper med 250 eller flere ansatte er flinkere til å se mulige applikasjoner for IoT, AR og AI enn de mindre selskapene, forteller han og legger til at dette kan indikere effektene av en læringskurve.

Jo større og bredere erfaring man har med ny teknologi, dess større verdi ser man.

Undersøkelsen avdekker også at dette er nødvendige verdier siden selskaper som oftest er en del av en verdikjede. De som ikke ønsker endring eller blir med i tide, risikerer falle fra.

IoT: Kjøp fremfor egenutvikling

To tredjedeler av selskapene i Europa bruker allerede én eller flere Iot-plattformer. De fleste av selskapene oppgir at de benytter seg av applikasjoner levert av eksterne leverandører. Veldig få utvikler slik selv. Spania, Polen, Italia og Tyskland er pionerer i bruken av IoT-plattformer. Ifølge selskapene selv, har produksjonen vært delvis dårlig nettverket i Danmark, Storbritannia, Sverige og Norge.

AR: Høye forventninger - lite utbredt

Mer enn 70% av selskapene i Europa forventer bruk av AR-applikasjoner innenfor produksjon. Men under én fjerdedel har tatt i bruk AR, VR eller MR i sin produksjon. Optimismen er størst i Spania, Italia, Polen og Tyskland. Storbritannia og Skandinavia er ikke fullt så optimistiske rundt bruken av AR.

AI: Ujevne meninger

Rundt om i Europa er 73 prosent av besluttningstagerne av den oppfatning av at det er et stort potensiale innen AI. Hele 88% av de spurte i Polen så et stort potensiale for bruk av AI innen produksjon mens bare 40% mente dette i Danmark og Storbritannia.

Les mer innhold fra TeamViewer
Annonsørinnhold