<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Agenda

Annonsørinnhold

Annonsørinnhold

Bærekraft: fra ord til handling

Hvis konsernsjefen din ringer og spør hvorfor bærekraft er viktig for selskapet du jobber i, hva svarer du da?


Bedrifter over hele Norge jobber med å innføre både bærekraftmål og -strategier, men i hvilken grad forstår de ansatte hva dette faktisk innebærer? Hvordan skal bedrifter lykkes med sine mål og strategier uten at de ansette først skjønner hva det innebærer for dem, og hvordan de kan bidra? Og hva betyr egentlig bedriftens bærekraftarbeid for de ansatte? Dette var spørsmålene Attensi og Gjensidige søkte å løse da de lagde «Bærekraftsspillet» for alle Gjensidige sine ansatte i Norge.

Lær mer om spillbasert trening og book en demo i dag!

En av de største utfordringene for bedrifter i dag er hvordan de kan bygge en kultur der bærekraft står i fokus, og som strekker seg lengre enn bare den symbolske verdien.

Dette er en problemstilling Gjensidige tar på alvor, og tidligere i år inngikk de et samarbeid med Attensi, en norsk verdensledende utvikler av spillbasert trening. Sammen utviklet de et skreddersydd spill om bærekraft. 

Mette Kolstad Wiig, direktør for Gjensidigeskolen, sier: «Vårt overordnede mål var at alle ansatte skulle forstå hvorfor fokus på bærekraft er viktig for Gjensidige og kundene våre, samt at de skulle kjenne til Gjensidiges fokusområder og styrevedtatte mål for bærekraft

Om spillet

 

Spillet besto av en rekke mindre moduler, satt sammen i en motiverende læringsreise, der hver ansatt spilte hvert emne i snitt 6,5 ganger.

Først 2,1 ganger for å bli «sertifisert» (80% eller mer riktig), og så ytterligere 4,4 ganger til for å få alt riktig eller å slå kollegene sine.

«Bærekraft er en av de største utfordringene som bedrifter står overfor i dag», forteller Christian Kavli, sektorleder for Bank, finans og forsikring hos Attensi. «Og utfordringen vi møter hos våre kunder er at de ofte ikke vet hvor de skal starte for å engasjere de ansatte, og få dem med på den endringen som må til.» 

Spillet Attensi lagde for Gjensidige var morsomt, lett å følge og fleksibelt slik at hver enkelt ansatt fikk mulighet til å tilnærme seg kunnskapen de trenger for å vise forståelse av Gjensidige sin bærekraftsstrategi. Det skapte et enormt engasjement: nesten 1 800 ansatte deltok, og godt over 70 % av disse gjennomførte hele spillet innenfor konkurranse-perioden.

«Det er når de ansatte kjenner stolthet over arbeidet vårt, og kan gi eksempler på dette i samtale med kunder, samarbeidspartnere og andre, at vi har lykkes».

Christian Kavli forklarer; «De ansatte er tross alt helt sentrale for at en bedrift skal lykkes med sin implementering av endring knyttet til bærekraft, og da må de føle på både et engasjement og eierskap til de endringene, og ikke minst ha kunnskap om de målene som bedriften har satt seg.» 

Fra en spørreundersøkelse gjennomført i etterkant av lanseringen av spillet fra Attensi så de en signifikant endring i ansattes stolthet, og ikke minst kunnskap knyttet til Gjensidiges bærekraftsarbeid. «Da har vi kommet godt i gang med en viktig reise for oss som selskap!», legger Mette Kolstad Wiig til.

Finn ut mer om hvordan spillbasert læring kan transformere læring i virksomheten din!

Annonsørinnhold