<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Agenda

Annonsørinnhold

Annonsørinnhold

Dette må du huske for å unngå kredittap

Vi er inne i en periode med stor usikkerhet, etter et turbulent år med etterdønninger av pandemi, renteøkning, prisvekst, varemangel og konkursøkning.

– For å unngå kostbare kredittap og spare deg for situasjoner der du ikke får betalt, bør du ta en kredittsjekk av potensielle og eksisterende kunder. Det vil gi deg et trygt beslutningsgrunnlag for å si ja til flere avtaler, og hjelpe deg godt på vei mot en sunn og stabil økonomi, sier regnskapsekspert Ketil Damlien i Tripletex.

Her får du tre gode grunner til hvorfor kredittsjekk bør være en del av din rutine.

1. Gjør riktig vurdering av potensielle kunder

Mange ser på tidligere års regnskap resultat når de vurderer nye og eksisterende kunders kredittverdighet og betalingsdyktighet.

Men informasjon er ferskvare. Ved å gjøre en kredittsjekk får du et øyeblikksbilde av den finansielle situasjonen til kunden. Det gir deg en oversikt over kredittscore, risikoprofil og betalingsanmerkninger.

Om du i tillegg følger opp med jevnlige kredittsjekker vil du få med viktige endringer i kundens økonomi - før det er for sent.

2. Begrens egen risiko og unngå dårlige betalere

Har du kunder du ikke har hørt fra på en stund? Kunder med utestående fakturaer du ikke får tak i? Da bør varsellampene lyse.

Et av de viktigste formålene med å gjøre en kredittsjekk er å avdekke og begrense risiko.

En kredittsjekk gjør at du kan ta mer informerte beslutninger om å gi kreditt eller ikke, eller om betalingsfristen skal være 30 dager eller kun 14.

3. Finn nye muligheter

Har du nettopp fått en ny kunde med god likviditet og plettfri betalingshistorikk? Da bør du legge forholdene til rette for mersalg og oppsalg der dette er mulig.

Du kan også identifisere mindre kunder med en tilsynelatende begrenset økonomi, men som likevel alltid gjør opp for seg i tide.

Gode rutiner på kredittsjekk kan gjøre det enklere å si ja til de gode kundene du ellers ville ha sagt nei til, og åpner dermed døren for nye forretningsmuligheter.

Vil du vite mer? Få flere tips fra Creditsafe, og se hvordan du kan utføre kredittsjekk av dine kunder.

Annonsørinnhold