Fra et klassisk oppslagsverk i bokformat, til diskett i 1992 og den første web-baserte versjonen i 2004, tar de nå nok et stort steg i retningen mot å tilgjengeliggjøre komplisert regelverk for alle, denne gangen ved bruk av kunstig intelligens.

Dialogbasert tilnærming til informasjon
For å beholde sin posisjon som markedsledende er det viktig at Sticos følger med og utvikler seg i takt med sine brukere og kunder. Dagens brukere krever i større grad en dialogbasert tilnærming til kunnskap og ny lærdom. De har ikke tid til stikkordsbasert søking, for så å bruke lang tid på å lese seg opp på et tema. De forventer og vil ha svaret på sin spesifikke utfordring eller problem så raskt som mulig.

– Vi ser at våre kunder er i en endringsprosess. De har nye krav og vaner og innhenter kunnskap og lærdom på andre måter enn før, sier Product Manager for Sticos Oppslag, Øyvind Riiber.
Har akkurat lansert Zipp
De var de første i landet til å tilby en AI-basert personalsjef. Chatboten @Else registrerte fravær, leverte analyser og svarte på faglige spørsmål. Nå tar selskapet enda et steg videre og lanserer chat-tjenesten Zipp som gir brukerne svar ut fra Sticos eget faginnhold og kompetanse.
– Nå gjør vi innholdet mer tilgjengelig gjennom Zipp. Dialogbasert tilnærming til kunnskap og dermed enda mer tilgjengelig for brukeren, sier Riiber.
Kontrollert bruk av teknologi og fullt eierskap sikrer godt personvern og riktige svar
Med Zipp kan man formulere spesifikke spørsmål og problemstillinger og få riktige svar tilbake, nesten som om man snakker med et menneske med fagkompetansen man er på utkikk etter.
For å forsikre seg at brukerne av Zipp får riktige svar, har de begrenset teknologien bak til å lete etter svar i Sticos Oppslag.
– Med en GPT som beveger seg fritt på internett og henter informasjon fra ukjente kilder, kan man få servert usann og direkte feil informasjon. Derfor har vi “temmet” Zipp slik at den kun leter etter svar i vårt egenproduserte innhold. På den måten kan vi, med mer sikkerhet, forsikre oss for at våre kunder får korrekte, lett forståelige og oppdaterte svar på sine spørsmål, sier Christian Langvatn, Executive Vice President.

Med Zipp trenger du ikke å bekymre deg for personvern og sikkerhet. Sticos legger vekt på å holde seg innen lovverk og sikre at deres kunder og deres personvern behandles på riktig måte.
– Vi har kontroll på at informasjonen brukeren legger inn blir håndtert riktig og sikkert. Det er ingen kobling mellom det som legges inn og brukerens personopplysninger, og vi leverer ikke ut noe til en tredjepart. Det brukeren legger inn vil kun bli brukt til å forbedre tjenesten, forsikrer Langvatn.