<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Klokkebonanzaen i Norge fortsetter

Urmaker Bjerke, som er spesialist på luksusklokken, mener Norge ligger litt bak hva gjelder flotte klokke, men at det begynner å ta seg opp.

    Publisert 21. juli 2019 kl. 11.58
    Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 17.53
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 229 ord

    Urmaker Bjerke, som har enerett på salg av Rolex i Oslo, omsatte for utrolige 274,4 millioner kroner, opp fra 239,9 millioner kroner året før, skrev Hegnar.no i slutten av juni.- Klokkeinteressen har økt i Norge, men også andre steder i verden. Vi har ligget bak i Norge i mange år, men nå har det begynt å ta seg opp, sier daglig leder Halvor Bjerke (64) i klokkekjeden til E24.Omkring 40 prosent av salget er klokker fra Rolex. I tillegg selger urmakeren eksklusive merker som Hublot, Breitling, Tag Heuer og Omega. Bjerke er også eneste forvalter av Patek Philippe i Norge, som har klokker i millionklassen.Tallenes taleÅrsresultatet endte på 26,8 millioner kroner, mot 17,3 millioner kroner i 2017.Driftsresultatet kom inn på 36,2 millioner kroner, mot 23,8 millioner kroner året før.Egenkapitalavkastningen kom inn på 47,6 prosent.Urmakeren genererte hele 45,7 millioner i operasjonell kontantstrøm, mot 26,4 millioner året før.Bjerke-familien velger å ta ut nesten hele resultatet i utbytte, kroner 25 millioner. Familien har dermed tatt ut hyggelige 35 millioner kroner i utbytte de siste to årene og kan smile hele veien til banken. Selskapet har 41 årsverk fordelt på to butikker i Oslo og én i Bergen.Ifølge årsregnskapet er det økt interesse for klokker i Norge og vekst i turistmarkedet som driver den positive utviklingen for Urmakeren. Denne utviklingen forventes å fortsette.Selskapet forventer «moderat vekst» i 2019 med et overskudd på nivå med 2018.