<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Utfordrer Dr.Dropin, Aleris og Volvat

Frederic Rivelsrud er spesialist i allmennmedisin. Nå utfordrer han både fastlegeordningen, Dr. Dropin og store aktører som Aleris og Volvat.

    Publisert 31. aug. 2019 kl. 13.47
    Oppdatert 31. aug. 2019 klokken 14.15
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 807 ord
    Foto: Ivan Kverme

    Du har garantert opplevd det: telefonkø til et fastlegekontor som har begrensede åpningstider, enda mer begrenset telefontid som attpåtil er stengt i lunsjen, og når du endelig får time flere uker frem i tid, sitter du på venterommet i stedet for på legekontoret på avtalt klokkeslett. Legen er forsinket.

    – Mange har ikke tid til dette lenger. Derfor satser vi på null ventetid, heldigitalisert timebestilling, hjemmebesøk og videokonsultasjoner. Det skal være mulig å stikke innom oss i lunsjen, sier Frederic Rivelsrud noen dager før åpningen av Klinikk Barcode. De 300 kvadratmeterne minner mer om et hotell enn et legesenter, med bruk av varme tresorter, stål og utypisk belysning.

    Det skal være mulig å stikke innom oss i lunsjen

    – Jeg vil at folk skal føle seg vel når de kommer hit. Helse-Norge trenger en vitamininnsprøytning. Jeg har hentet inspirasjon fra tilsvarende tjenester i andre europeiske storbyer og USA. Det er kjent at Norge og Skandinavia ligger langt etter på legetjenester sammenliknet med den generelle utviklingen i næringslivet. Fastlegeordningen var i utgangspunktet en utmerket idé, nå ligger den dessverre nede med brukket rygg og drastiske tiltak må til. Man har ikke fulgt med i timen, hverken når det gjelder teknologisk utvikling eller pasientenes forventninger til service og tilgjengelighet. Myndighetene må ta sin del av skylden.

    Klinikken kombinerer det beste av to verdener og har to fastleger som fakturerer etter offentlige satser, i tillegg til private allmennleger og spesialister som for eksempel hjertelege, gynekolog, hudlege, nevrolog, indremedisiner, psykiater og ortoped. Klinikken er i løpende dialog med flere spesialiteter. I tillegg har de inngått samarbeid med flere store bedrifter som ønsker et helsetilbud for sine ansatte.

    Foto: Ivan Kverme

    – Vi skal være konkurransedyktige på pris og plassere oss som en mellomstor aktør mellom kioskbaserte Dr. Dropin og de store aktørene som Aleris og Volvat. Planen er å åpne minst én klinikk i året og planleggingen av klinikk nummer to og tre er allerede i gang, sier 36-åringen og ler når han får spørsmålet om hvorfor han ble lege:

    Planen er å åpne minst én klinikk i året

    – Den er ganske klassisk. Pappa var lege og mamma fysioterapeut. Selv har spesialisten i allmennmedisin jobbet som kirurg noen år, vært militærlege, jobbet med hjerteforskning og i flere år som fastlege.

    – Ideen til denne klinikken fikk jeg på en søndagstur med min kone for to år siden. Jeg tenkte at Barcode må ha et helsesenter, men det fantes ikke, og vi er fortsatt de eneste. Her jobber og bor det tusenvis av mennesker. Bare i dette bygget jobber det nesten 4.000, sier han og peker videre oppover i etasjene til DNB-bygget.

    – Hvordan har det vært å rekruttere leger og spesialister?

    – Det har vært overraskende enkelt. Jeg har måttet si nei til flere som ønsker å jobbe her. Noen leger skal jobbe her fast hele tiden, andre tar dette som ekstravakter. De kan velge selv. For meg er det viktig at legene har det gøy på jobb, og at arbeidstiden er fleksibel, sier mannen som har hatt et tøft år. Det har kostet krefter å bygge opp klinikken, og han er også blitt far til gutt nummer to. I løpet av fire måneder mistet han også både mammaen og pappaen sin.

    – Det har vært litt av et stress. Men nå er det stort sett positivt stress, sier mannen som har bodd mange år i Oslo, og hadde sin barndom i Lier.

    – Hvordan blir åpningstidene?

    – På sikt håper vi å kunne ha åpent syv dager i uken fra tidlig om morgenen til sent på kvelden, slik at pasientene kan komme innom før eller etter jobb og i helgene. I begynnelsen må vi tilpasse oss etterspørselen. Det er en av fordelene med å være en privat aktør og eie alt selv. Vi er lettbente og kan snu oss rundt over natten. Det kan vi også hvis pasientene ønsker at vi gjør noe annerledes eller for eksempel vil ha et annet utvalg i butikken ved resepsjonen. Når det gjelder spesialistkompetanse, er det ikke nødvendig for eksempel å ha en hjertespesialist på jobb hver dag. Kanskje det holder med én dag i uken, mens allmennlegene må være her hver dag. For å kunne drive effektivt vil fastlegene ha faste kontorer når de er på jobb, men i utgangspunktet skal alle legene kunne bruke alle kontorene. Målet er at ingen kontorer skal stå tomme.

    Foto: Ivan Kverme

    – Du har ambisiøse vekstplaner. Trenger du en investor?

    – Ikke per i dag, men når det blir aktuelt å kjøpe opp andre klinikker og rebrande dem, må jeg ha med en investor - den slags krever finansielle muskler. Men oppkjøp står ikke nødvendigvis på blokken nå. Først og fremst skal jeg bygge en kjede med nye, friske klinikker, sier han og viser oss en elektrisk sparkesykkel med egen firmalogo på.

    – Hvis pasientene ikke har tid til å komme hit, tar vi på oss en ambulanse-ryggsekk og rykker ut med denne!