<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
RISIKIOSPORT: Å seile tette dueller i hastigheter opp mot 50 knop kan være både spektakulært og farlig. Foto: COR 36 | Studio Borlenghi

Nå starter alvoret i America's Cup

Verdens dyreste seilas er i gang. 

Publisert 14. jan. 2021 kl. 18.52
Oppdatert 17. jan. 2021 klokken 16.24
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1344 ord

Natt til fredag startet de første innledende seilasene i utfordrerregattaen Prada Cup om retten til å møte Emirates Team New Zealand (ETNZ) den 36. America's Cup i mars. Utfordrerne Ineos Team UK, New York Yacht Club American Magic og Luna Rossa Prada Pirelli Team må imidlertid få opp farten på sine flygende seilbåter hvis de skal klare slå ETNZ.

Etter den første helgen i de innledende seilasene i Prada Cup er Ineos Team UK ubeseiret etter fire regattaer. Luna Rossa har to seire, mens American Magic har null, blant annet på grunn av en dramatisk kullseiling. De innledende regattaene avsluttes neste helg.

FAVORITTER: Rormann Peter Burling på Emirates Team New Zealand løfter Prada-trofeet fra juleregattaen etter å ha forsvart favorittstempelet. Foto: Carlo Borlenghi

Etter avlysning av de mange oppkjøringsseilasene på grunn av coronapandemien gjennom 2020, ble det i uken før jul arrangert en regatta hvor lagene for første gang kunne finne ut hvor fort de faktisk seilte. Ikke bare sammenlignet med sin egen treningsbåt, men mot hverandre.

« Deres Majestet, det er ingen nummer to »
Svar til Dronning Victoria

Selv om semifinalene og finalene ble avlyst på grunn av for lite vind, viste ETNZ at de taklet de varierende forholdene klart best og vant regattaen foran American Magic. Det til tross for at utfordrerne oppnådde de høyeste hastighetene på opptil 49,1 knop, eller 90 kilometer i timen. Det var i svakere vind amerikanerne, italienerne og spesielt britene slet med å holde båtene oppe på foilene, noe som er helt avgjørende i denne typen seilbåt.

VIDEO: Se trailer for årets race her: (Artikkelen fortsetter under videoen)

Trailer for den 36. utgaven av America´s Cup

Gratis overføring

Om utfordrerne likevel klarer å matche forsvareren kan du de neste ukene og månedene følge direkte eller i opptak på America's Cups hjemmesider eller på Youtube. I en rekke land sendes seilasene på TV, men tidsforskjellen til Auckland gjør at det kun er nattdyrene og svorne seilerfans i Europa som velger å se det direkte.

PUBLIKUMSVENNLIG: Regattabanene ligger tett ved land, men coronarestriksjoner gjør det både tryggere og bedre å følge med fra båt. Foto: COR 36 | Studio Borlenghi

De tre utfordrerne skal de neste to helgene seile til sammen 12 en-mot-en matcher på rundt en halvtime, hvor vinneren går rett i finalen i Prada Cup. De to andre lagene seiler deretter en semifinale i best av syv matcher i slutten av måneden.

Historien

 
  • John Cox i skonnerten America vant i 1851 trofeet 100 Guinea Cup, laget av hoffjuvelér Robert Garrard i London. Det var på tilskuer Dronning Victorias spørsmål om hvem som ble nummer to at det legendariske svaret ble avgitt: «Deres majestet, det finnes ingen nummer to.»
  • Siden det har amerikanerne dominert America’s Cup med 29 seire av 35 mulige regattaer, bare avbrutt av en borgerkrig og to verdenskriger. Australia har vunnet én gang, Sveits to og New Zealand tre.
  • Bortsett fra et par rettssaker i 1988 og 2009, er konkurransene blitt avgjort slik John Cox ønsket da han donerte trofeet til The New York Yacht Club, døpte det om til «America’s Cup» og utformet reglene i gavedokumentet «Deed of Gift». Der sto det blant annet at «The America’s Cup er et evig utfordrertrofé for vennskapelig konkurranse mellom forskjellige land».
  • Etter skonnertene ble det seilt i gigantiske J-båter, og etter andre verdenskrig 12-metere, før 75-fots America’s Cup Class overtok i 1992. Etter Larry Ellisons seier i den parodiske regattaen med forskjellige båter etter rettssaken i 2010, ble katamaraner valgt som båttypen for den 34. og den 35. America’s Cup før 75 fots foilende enskrogsbåter nå skal benyttes.

Fra 13. februar vil en finale over best av 13 seilaser avgjøre hvem som får møte New Zealand fra 6. mars i en tilsvarende regatta i selve America's Cup, før verdens eldste og et av de mest prestisjetunge trofeene kan løftes.

Milliardærlek

Dette er utvilsomt et av de mest kostbare trofeene også. Ikke bare fordi den britiske hoffjuveleren Gerrard & Co lagde «The Auld Mug» til en verdi av 100 pund til den første regattaen i 1851, men fordi hvert av de fire lagene har brukt rundt 100 millioner dollar eller 860 millioner kroner for å delta. Dette er likevel kun en tredjedel av det Oracle-grunder Larry Ellison angivelig brukte for å vinne i 2013.

VERDENS ELDSTE: Trofeet The Auld Mug i America's Cup er verdens eldste og et av de mest prestisjetunge. <strong>Foto: AC</strong> (1 / 3)
VERDENS ELDSTE: Trofeet The Auld Mug i America's Cup er verdens eldste og et av de mest prestisjetunge. Foto: AC

Som navnene på flere av deltagerne røper har de flere sponsorer, men rike, gavmilde og seilerinteresserte privatpersoner er det som gjør det mulig å drive seiling på dette nivået. For uten Larry Ellison er navn som Ernesto Bertarelli, Torbjörn Törnqvist og Patrizio Bertelli ikke ukjent for lesere av Forbes lister.

Avansert teknologi

AVANSERT: Justerbare foiler er det som løfter båtene opp av vannet og gir dem hastigheter opp mot 90 kilometer i timen. Foto: Ineos Team UK

Ikke bare samler America's Cup verdens ypperste seilere, men det utvikles teknologi både andre seilere og andre virksomheter kan dra nytte av. Den foilende katamaranen Nacra 17 er nå blitt OL-klasse og lettvektsteknologien i båtene benyttes både av fly- og bilindustrien, som også er blant sponsorene til flere av lagene.

Vi europeere får håpe på seier til Ineos Team UK eller Luna Rossa Prada Pirelli Team for å få en mer lokal tilknytning og bedre sendetider til den 37. America's Cup.

Les mer om de forskjellige lagene i faktaboksene under:

Ineos Team UK

 

Det britiske laget støttes av den Monaco-baserte og Englands rikeste person, Ineos-grunder Sir Jim Rathcliffe, som ifølge Forbes er god for 17,5 milliarder pund, eller 203 milliarder kroner. Med seg på laget har han tidenes olympiske seiler, Sir Ben Ainslie, og andre seilere med til sammen 16 America's Cup seire og åtte olympiske medaljer. Ainslie deltok også i utfordrerregattaen til America's Cup i 2017 med Land Rover BAR, hvor de ble slått ut av Emirates Team New Zealand, som til slutt slo forsvareren Oracle Team USA.

New York Yacht Club American Magic

 

American Magic ble etablert i oktober 2017 av Bella Mente Racing, Quantum Racing og New York Yacht Club for å ta tilbake trofeet klubben satt på i 132 år fra 1851 til 1983. Nærmere 200 personer er med på laget som ledes av investor og dollarmilliardær John «Hap» Fauth i Churchill Companies, med seillegender som Terry Hutchinson og Dean Barker med på laget. Flyprodusenten Airbus og instrumentselskapet TSI er partnere og med blant annet Helly Hansen og BMW som sponsorer.

Luna Rossa Prada Pirelli Team

 

Det italienske laget har deltatt fire ganger tidligere siden år 2000 og ledes av verdens 945. rikeste mann, Prada-grunder Patrizio Bertelli, med en formue på 4,8 milliarder dollar ifølge Forbes. Laget deltar på vegne av Circolo della Vela Sicilia, og med seg på laget har han seilerlegender som Max Sirena, James Spithill og Francesco Bruni med flere America's Cup-seire og internasjonale medaljer på merittlisten. Luna Rossa er den såkalte Challenger of Record på vegne av utfordrerne i den 36. America's Cup.

Emirates Team New Zealand

 

Forsvareren New Zealand deltar for tiende gang i America's Cup og de går for sin fjerde seier. Laget ledes av filantrop Matteo de Nora, som har solgt seg ut av familiens legemiddelfirma for å drive med seiling og veldedighet. Med seg har han blant annet laglederen Grant Dalton og rormann Peter Burling som begge bidro til seieren i 2017. Laget har utfordret reglene siden år 2000 både på vannet og i rettsalene, og sørget for at båttypene har utviklet seg dramatisk, fra klassiske 12-metere, via gigantiske enskgrogsbåter, til foilende katamaraner og enskrogsbåter.