<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
NY INNPAKNING: Nye Volvo C40 er teknisk sett identisk med XC40 Recharge, bortsett fra en noe lavere takprofil og mer avanserte frontlys. Foto: Volvo

Ny elbil fra Volvo

Volvo sikter mot å bli 100 prosent elektrisk, og kun selge biler over nettet. Første trinn er lanseringen av Volvo C40.

Publisert 2. mars 2021 kl. 18.40
Oppdatert 3. mars 2021 klokken 14.07
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 850 ord

Administrerende direktør i Volvo Håkan Samuelsson står i et halvmørkt studio, og snakker om selskapets fremtid, som ifølge ham er elektrisk og digital. Han følger opp med at Volvo er fullstendig fokusert på å bli en leder innen segmentet for premium elektriske biler. Etter litt mer fokus på bærekraft, klima de fleste andre viktige verdiene i verden kommer det et dansenummer til musikken fra Pinocchio.

STRAMME LINJER: C40 ser tøffere ut enn XC40. Dersom prisen blir omtrent lik, kan C40 spise en del av markedet. Foto: Volvo

Ny innpakning

Så er det klart for avdukning av Volvo C40, med tilhørende fanfarer, vindmaskin og hornmusikk. Ut av mørket triller en crossover SUV-coupe, som i grunn ligner temmelig mye på Volvo XC 40 Recharge. Taket har en noe lavere profil, og skrår nedover i bakkant på samme måte som SUV-coupe modeller fra en rekke andre konkurrenter. Fronten, innpresset nederst på dørene, plassering av hjulene og den designmessige signaturen der bakerste stolpe møter toppen av bakskjermen er kjent. Teknologisjef hos Volvo Henrik Green bekrefter også i intervjuet etterpå, at dette er en XC40 recharge med nytt karosseri.

Teknisk Volvo C40 

 
  • Motor: 2 elmotorer, firehjulstrekk
  • Effekt: 300 kW / 660 Nm
  • 0-100 km/t: 4,9 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Tilhenger: 1.500 kg
  • Batteri: 78 kWh
  • Intern lader: 11 kW
  • Maks ladeeffekt: 150 kW
  • Rekkevidde: 420 km WLTP

Trådløs

Under skallet befinner det seg en kjent pakkeløsning, med batteri på 78 kWh og firehjulsdrift ved hjelp av to elmotorer. Dersom resten av tallene også er identiske, vil det si 300 kW effekt og 660 Nm. Med utgangspunkt i lik spesifikasjon, blir tiden fra 0-100 km/t 4,9 sekunder, og toppfarten 180 km/t. Lastekapasiteten oppgis til 413 liter, pluss noen til i nesa. Dersom du trenger å dra med deg mer på tur, skal det gå an å trekke 1.500 kg på tilhenger. Den interne laderen tar 11 kW, mens maks ladespenning er 150 kW. Det er noe variasjon på rekkevidden. For den nye C40 oppgir Volvo at de foreløpig estimerer rekkevidden til 420 kilometer i henhold til WLTP, men legger samtidig til at oppdateringer av software vil kunne foregå over trådløs forbindelse.

PIXLER: Volvo kaller det Pixel Technology, og den sørger for å slukke enkelte lyspunkter slik at møtende trafikk ikke blendes. Dette er egentlig en av de største nyheten på Volvos helt nye elbil, da det aller meste er kjent fra XC40 Foto: Volvo

1.000 kilometer

En nyhet på C40 sammenlignet med XC40 er såkalte pixel headlights. Kort fortalt slukker bilen enkelte lyspunkter for å ikke blende møtende trafikk, mens de andre lyser opp veien med uforminsket styrke. Lignende systemer er kjent fra blant annet Audi. Google skal ha tatt bolig i dashbordet, og hjelpe til med navigasjon, musikk og trafikk. På spørsmål om hva som egentlig skal hjelpe Volvo med å kjempe mot premium merker i elbilene tidsalder, svarer Green med en god del betraktninger av den totale kundeopplevelsen. Det er ikke så mye nytt, men litt interessant når han sier at han heller vil ha en elbil med 1.000 kilometer rekkevidde enn en bil med 1.000 hestekrefter.

FRITT FOR LÆR: Volvo lover at den nye C40 skal være helt fri for lær i interiøret, for å blidgjøre kuer og kunder. Foto: Volvo

Alt blir elektrisk

Det bringer temaet over på Volvos fremtid, slik Samuelsson ser den. Kort oppsummert blir det slutt på bensin og diesel biler, også hybrid. Alt blir elektrisk, og alt salg skal foregå over nettet. Samuelsson opplyser at de vil gjøre kjøpsprosessen enklere og raskere, ved å tilby ferdiglagde pakker med utstyr. Pruting og rabatter hos forhandlere legger de også på hylla, sammen med forbrenningsmotorene.

SPORTSLIG: Volvo C40 er en SUV-coupe, lik det mange andre produsenter har begynt å tilby. Det gir bilen et mer sportslig preg, men stjeler noe av bagasjerommet. Foto: Volvo

Kontakt med kundene

Det er jo en plan som forhandlernettverket kanskje ikke setter like stor pris på, men Green forteller at de har snakket med 3.000 forhandlere, og alle syntes det hørtes ut som en god ide. Modellen de ser for seg, er ifølge Green at selve salget skal foregå digitalt, men at alle former for henvendelser der kundene kjenner behov for å komme i kontakt med noen skal håndteres av forhandlerne. De nevner ikke noe om nedbygging. Prismessig vil de heller ikke fortelle noe, og heller ikke indikere om C40 ligger høyere eller lavere enn XC40.

Volvo C40-konkurrenter

 
Konkurrenter kW / Nm Batteri Rekkevidde WLTP Maks ladespenning Pris
Polestar 2 300 / 660 78 kWh 470 km 150 kW 469.000 kroner
Ford Mustang Mach-e 210 / 415 98,8 kWh 600 km 150 kW 422.000 kroner
Volvo C40 300 / 660 78 kWh 420 km 150 kW ikke kjent
Tesla Model 3 Long range 258 / 527 75 kWh 560 km 150 kW 484.900 kroner
Audi e-tron 55 Sportback Advanced Sport 300 / 540 95 kWh 446 km 150 kW 861.000 kroner