Ny elbil fra Volvo
Volvo sikter mot å bli 100 prosent elektrisk, og kun selge biler over nettet. Første trinn er lanseringen av Volvo C40.
Administrerende direktør i Volvo Håkan Samuelsson står i et halvmørkt studio, og snakker om selskapets fremtid, som ifølge ham er elektrisk og digital. Han følger opp med at Volvo er fullstendig fokusert på å bli en leder innen segmentet for premium elektriske biler. Etter litt mer fokus på bærekraft, klima de fleste andre viktige verdiene i verden kommer det et dansenummer til musikken fra Pinocchio.
Ny innpakning
Så er det klart for avdukning av Volvo C40, med tilhørende fanfarer, vindmaskin og hornmusikk. Ut av mørket triller en crossover SUV-coupe, som i grunn ligner temmelig mye på Volvo XC 40 Recharge. Taket har en noe lavere profil, og skrår nedover i bakkant på samme måte som SUV-coupe modeller fra en rekke andre konkurrenter. Fronten, innpresset nederst på dørene, plassering av hjulene og den designmessige signaturen der bakerste stolpe møter toppen av bakskjermen er kjent. Teknologisjef hos Volvo Henrik Green bekrefter også i intervjuet etterpå, at dette er en XC40 recharge med nytt karosseri.
Teknisk Volvo C40
- Motor: 2 elmotorer, firehjulstrekk
- Effekt: 300 kW / 660 Nm
- 0-100 km/t: 4,9 sek
- Toppfart: 180 km/t
- Tilhenger: 1.500 kg
- Batteri: 78 kWh
- Intern lader: 11 kW
- Maks ladeeffekt: 150 kW
- Rekkevidde: 420 km WLTP
Trådløs
Under skallet befinner det seg en kjent pakkeløsning, med batteri på 78 kWh og firehjulsdrift ved hjelp av to elmotorer. Dersom resten av tallene også er identiske, vil det si 300 kW effekt og 660 Nm. Med utgangspunkt i lik spesifikasjon, blir tiden fra 0-100 km/t 4,9 sekunder, og toppfarten 180 km/t. Lastekapasiteten oppgis til 413 liter, pluss noen til i nesa. Dersom du trenger å dra med deg mer på tur, skal det gå an å trekke 1.500 kg på tilhenger. Den interne laderen tar 11 kW, mens maks ladespenning er 150 kW. Det er noe variasjon på rekkevidden. For den nye C40 oppgir Volvo at de foreløpig estimerer rekkevidden til 420 kilometer i henhold til WLTP, men legger samtidig til at oppdateringer av software vil kunne foregå over trådløs forbindelse.
1.000 kilometer
En nyhet på C40 sammenlignet med XC40 er såkalte pixel headlights. Kort fortalt slukker bilen enkelte lyspunkter for å ikke blende møtende trafikk, mens de andre lyser opp veien med uforminsket styrke. Lignende systemer er kjent fra blant annet Audi. Google skal ha tatt bolig i dashbordet, og hjelpe til med navigasjon, musikk og trafikk. På spørsmål om hva som egentlig skal hjelpe Volvo med å kjempe mot premium merker i elbilene tidsalder, svarer Green med en god del betraktninger av den totale kundeopplevelsen. Det er ikke så mye nytt, men litt interessant når han sier at han heller vil ha en elbil med 1.000 kilometer rekkevidde enn en bil med 1.000 hestekrefter.
Alt blir elektrisk
Det bringer temaet over på Volvos fremtid, slik Samuelsson ser den. Kort oppsummert blir det slutt på bensin og diesel biler, også hybrid. Alt blir elektrisk, og alt salg skal foregå over nettet. Samuelsson opplyser at de vil gjøre kjøpsprosessen enklere og raskere, ved å tilby ferdiglagde pakker med utstyr. Pruting og rabatter hos forhandlere legger de også på hylla, sammen med forbrenningsmotorene.
Kontakt med kundene
Det er jo en plan som forhandlernettverket kanskje ikke setter like stor pris på, men Green forteller at de har snakket med 3.000 forhandlere, og alle syntes det hørtes ut som en god ide. Modellen de ser for seg, er ifølge Green at selve salget skal foregå digitalt, men at alle former for henvendelser der kundene kjenner behov for å komme i kontakt med noen skal håndteres av forhandlerne. De nevner ikke noe om nedbygging. Prismessig vil de heller ikke fortelle noe, og heller ikke indikere om C40 ligger høyere eller lavere enn XC40.
Volvo C40-konkurrenter
Konkurrenter | kW / Nm | Batteri | Rekkevidde WLTP | Maks ladespenning | Pris |
Polestar 2 | 300 / 660 | 78 kWh | 470 km | 150 kW | 469.000 kroner |
Ford Mustang Mach-e | 210 / 415 | 98,8 kWh | 600 km | 150 kW | 422.000 kroner |
Volvo C40 | 300 / 660 | 78 kWh | 420 km | 150 kW | ikke kjent |
Tesla Model 3 Long range | 258 / 527 | 75 kWh | 560 km | 150 kW | 484.900 kroner |
Audi e-tron 55 Sportback Advanced Sport | 300 / 540 | 95 kWh | 446 km | 150 kW | 861.000 kroner |