<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
KRAFTIG: Mercedes-Benz S 500 4Matic måler over 5,1 meter, men gir likevel svært lav luftmotstand. Luftmotstandskoeffisient er på bare 0,22 som er lavere enn en Audi e-tron GT. Foto: Håkon Sæbø

Test av Mercedes-Benz S-Klasse: Rå luksus... Og konkurrentene blir frakjørt

Tyske slagskip er ikke gått av moten. Nye Mercedes-Benz S-Klasse er her, tungt lastet med ny teknologi, og den krever din respekt.

Publisert 12. mars 2021 kl. 12.12
Oppdatert 29. mars 2021 klokken 14.18
Lesetid: 12 minutter
Artikkellengde er 2877 ord

De skal ta unna store rumper, disse setene. 

Mercedes-Benz S-Klasse er blitt ny, og noe av det første du legger merke til når hvelvdøren svinges opp, er de abnormalt digre setene foran. Så grandiose er de at selv velfødde mannfolk kan føle seg som barn når sitteputen lydløst eser ut etter sjåføren eller passasjerens ønske. Puten blir større og større – den vokser og vokser så du nesten blir forlegen og fnisete.

Der vanlige luksusbiler som Audi A8 og BMW 7-serie har en elektrisk utskyvbar del av setet, øker størrelsen på selve setet i en S-klasse. Om du som bevandret S-Klasse-eier kaster deg bak rattet i en ny Rolls-Royce Phantom eller Bentley Flying Spur, legger du raskt nok merke til at ingen av dem, eller noen annen Mercedes-Benz for den sags skyld, har S-Klassens svulmende seter.

Og hvorfor i alle dager sitter du her og leser detaljert om seter, lurer du?

Vel, det har sin verdi for å forstå bilens pondus. Når det kommer en ny S på markedet, er det noe spesielt som skjer. Det knyttes en ekstra stor nysgjerrighet til denne brautende sedanen.

Lang tradisjon med biler for eliten

Den første Mercedesen som fikk navnet S-Klasse, kom i 1972. Men Mercedes-Benz har som kjent tradisjon med biler for statsledere og hærførere siden lenge før krigen. Det knytter seg en anelse mystikk til S-klassen, ikke bare fordi du kan gripe deg selv i å lurte på hvem som befinner seg på innsiden, men også fordi bilen i seg selv fascinerer.

Mercedes har alltid hevdet at den beste teknologien først kommer på S-Klassen, og senere til de mindre kostbare bilene. Om det fremdeles stemmer, skal mange fremtidige Mercedes-eiere ha en del godt i vente, for listen over finurlige oppfinnelser og utstyr i den nye S-Klassen er lang.

KJØRER SELV: Mercedes-Benz forventer at den nye S-Klassen skal kunne kjøre selv i tett trafikk på tysk motorvei fra sommeren 2021. Det nye selvkjørende systemet heter Drive Pilot og skal blant annet la sjåføren ta blikket helt vekk fra veien. Nytt er også at du kan snakke til bilen på norsk ved å si «Hei, Mercedes» etterfulgt av et ønske eller kommando. Det fungerer overraskende godt, og du kan for eksempel si «Hvordan blir været i Roma neste uke», noe bilen forstår og hjelper deg med. Foto: Håkon Sæbø

S-Klassen kjører forbi

Å peke ut et enestående element ved den nye S-Klassen som alene sier «kjøp», bortsett fra setene selvfølgelig, er vanskelig. Er det Mercedes’ nye Head up-display med Utvidet Virkelighet (Augmented Reality) og illusjonen av et 77-tommers bilde svevende i luften foran bilen som er viktigst?

Kanskje. Rått er det i alle fall å kunne få navigasjonspiler og veivisning direkte foran deg, uten å måtte flytte blikket fra veien. Det var i sin tid BMW som først gjorde Head up-teknologi tilgjengelig i personbiler, men nå er de grundig forbikjørt av Mercedes-Benz med den nye S-Klassen.

Som med så mye annet i testen du nå leser, sorterer det omtalte utstyret dessverre ikke under listen over standardutstyr. Riktignok er er S-Klassen velutstyrt før det lastes på med ekstra godsaker, men situasjonen understrekes av at testbilen, en Mercedes-Benz S 500 4Matic til hele 2.068.000 kroner, slett ikke fullutstyrt.

3D og OLED

Et annet element som alene kunne forklart det ekstra tiltrekkende ved en ny S-Klasse nå, er OLED-skjermen og 3D-effekten Mercedes har lagt inn. Foran sjåføren står et digert display med en fascinerende tredimensjonal effekt du før bare kunne få ved å ta på deg 3D-briller. Ved å installere kameraer som fanger opp sjåførens øyne, kan Mercedes simulere en 3D-effekt som virkelig imponerer.

Det er kanskje ikke veldig viktig å ha slikt i en bil, vil noen si, men det er da heller ikke poenget. Det vesentlige er at du kan få det, og da vil du nok også ha det. OLED-skjermen i midten måler 12,8 tommer og har et sortnivå, kontrast og oppløsning IT-nerdene kan kose seg med. Både denne og skjermen foran sjåføren settes opp etter eget ønske og det er flere forskjellige «temaer» å velge mellom. De korresponderer med de 250 LED-elementene som er plassert på en nærmest usynlig fiberstripe rundt interiøret, nesten som et magebelte. Med 1,6 centimeters avstand skaper LED-beltet og den øvrige interiørbelysningen, som Mercedes kaller Active ambient lighting, en eksepsjonell atmosfære. Interiørlyset er så avansert at hverken sjåfør og passasjer egentlig ikke behøver å kjøre noe sted for å bli underholdt. Bare det å ta inn sanseinntrykket med de voldsomme lysene, tar sin tid.

SPA-AVDELING: Som ekstrautstyr kan den nye S-Klassen fås med flere forskjellige slags spa-program. Mercedes kaller det Energizing Comfort, som går ut på at varme i seter og paneler innvendig, eventuelt kjølig luft fra setene, vibrasjoner, massasje, klimaanlegg, musikk, duft og interiørbelysning kan skape spesiell stemning. Om du er sliten etter en lang skitur kan varme toner og avslappende musikk aktiveres, eller mer oppkvikkende program. Det låter kanskje litt teit, men i praksis fungerer det overraskende godt. Foto: Håkon Sæbø

Enkelte vil nok kalle det vulgært å ha så mange valører i bilen samtidig, men skal du virkelig la deg stoppe av det? Hvor langt Mercedes-Benz har valgt å gå med sin interiørbelysning kan i seg selv være et tungtveiende kjøpsargument for denne bilen.

Kraftige lys også utvendig

Listen over festlige innovasjoner fortsetter og fortsetter. 4D-stereoanlegget fra Burmester yter 1.750 watt og har avsindige 31 høyttalere, men et noe enklere lydanlegg, også fra Burmester, kan leveres.

S-Klassens mest avanserte frontlys er heldigitalt og har hele 2,6 millioner piksler tilsammen. Dette skal ifølge tyskerne skal gi et 100 ganger mer presist lysbilde enn systemet som er standard. Det digitale kjørelyset belager seg på 1,3 millioner mikrospeil med tre kraftige LED-lyskilder, og de er så presise at bilder kan vises på asfalten ved behov.

Høyere sikkerhet

Det kan hende at bilens sikkerhetsaspekt fremstår uvanlig fristende for dem som har mye å miste. Nytt på S-Klassen denne gangen er kollisjosputer for baksetepassasjerene, som ifølge Mercedes skal gjøre S-Klassen til verdens mest sikre bil å drikke champagne i. Eller i alle fall å befinne seg i baksetet på, vil noen korrigere.

MYE MOTOR: Nye Mercedes-Benz S-Klasse fås foreløpig kun med sekssylindrede motorer. Kraftigst er S 500 4Matic med firehjulsdrift og 435 hestekrefter. Forøvrig fås S-Klassen med sekssylindrede dieselmotorer fra 286 til 330 hestekrefter. Førstnevnte er også tilgjengelig med bakhjulsdrift og en ladbar hybrid ventes til sommeren. S-Klassen leveres forøvrig med luftfjæringer som standardutstyr. Det betyr at bilen kan heves 30 mm på hytta, eller senkes 17 millimeter i kjøreprogrammet Sport+. Foto: Håkon Sæbø

Kollisjonsputene er montert i sjåfør- og passasjerstolen foran, med virkning for dem i baksetet. Utstyret er kun tilgjengelig på S-Klassen med lang akselavstand, som forøvrig 9 av 10 kunder på verdensbasis velger.

Kjøpes bilen med utstyret Interior Assist, som er en del av infotainmentsystem MBUX, kan innebygde kameraer faktisk gjenkjenne og forutse sjåføren og passasjerenes ønsker. Dette gjør bilen ved å tolke hodebevegelser, håndbevegelser og kroppsspråk slik at det for eksempel holder å se mot eksteriørspeilet du ønsker å justere. Om sjåføren snur hodet for å se mot solgardinen bak, vil S-Klassen automatisk forstå at du ønsker å senke gardinen og gjør det for deg. Noe av dette tar litt tid å bli kjent med, men du vil ganske fort merke at interiørlyset på nesten magisk vis forstår hva du vil, om du for eksempel leter etter noe i bilen mens det er mørkt ute.

Totalinntrykket avgjør

Som du sikkert for lengst har forstått, er ikke poenget med S-Klassen å trekke frem ett enkelt moment som tiltrekker mer enn noe annet. S-Klassen handler om Mercedes-Benz’ standhaftige innsats for å være best på biler av denne typen, som igjen forteller omverdenen at du som S-Klasseeier har tatt det korrekte valg. Det gjelder enten du som hotelleier ønsker å investere i en ny bil til dine viktigste gjester, du er en formuende bilentusiast som skal kose deg med bilen på tur, eller om du kjøper en S-Klasse utelukkende for å boltre deg i baksetet.

DET DU BETALER FOR: Interiøret i nye Mercedes-Benz S-Klasse holder et høyt nivå. Mye av det som er nytt og moro koster ekstra, men er du forberedt på å bla opp, får du en en bil du og dine passasjerer garantert lar seg imponere av. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 8)
DET DU BETALER FOR: Interiøret i nye Mercedes-Benz S-Klasse holder et høyt nivå. Mye av det som er nytt og moro koster ekstra, men er du forberedt på å bla opp, får du en en bil du og dine passasjerer garantert lar seg imponere av. Foto: Håkon Sæbø

Det er totaliteten i alt det S-Klassen nå leverer, både med tanke på sikkerhet og teknologi, at denne bilen overbeviser sine kunder. Det forklarer hvorfor S-Klassen til nå har tatt innersvingen på konkurrentene fra Audi og BMW, og etter å ha testet den nye bilen er det liten grunn til å tro at den situasjonen vil endre seg drastisk selv om en ny 7-serie er rundt hjørnet.

Ok, flott med teknologi, men hvordan kjører den?

All denne teknologien ville fremstått latterlig om ikke den nye S-Klassen også kjørte eksemplarisk. Heldigvis gjør bilen det, mye på grunn av det meget komfortable understellet, og arbeidet som er gjort med støydemping og vibrasjonsminimering.

Testbilen er utstyrt med S-Klassens standardunderstell, Airmatic, som består av luftfjæringer og adaptive dempere. Hvert enkelt hjul tilpasser seg underlaget og informasjonen sensorene samler inn brukes til å kontinuerlig gjøre små justeringer.

Fra bak rattet merker du at S-Klassen duver avsted med en forutsigbar og behagelig væremåte. Det er i bilens personlighet å skli smidig avsted uten at de om bord skal føle så mye på underlaget.

LOJALE KUNDER: Mercedes-Benz viser til at 80 prosent av eksisterende S-Klassekunder i Vest-Europa velger en S på nytt når det kommer en ny. I USA er tallet 70 prosent, som også er svært høyt. Det skal bli spennende å se om mange velger de elektriske dørhåndtakene som er en av de nye egenskapene ved S-Klassen nå. Foto: Håkon Sæbø

Blant ekstrautstyret testbilen dessverre ikke har, finnes den ekstreme bakakselstyringen hvor Mercedes lar bakhjulene svinge med hele 10 grader. Men på tross av å ikke ha dette systemet, eller understellet E-Active Body Control med hydraulisk justering i tillegg til luftfjæringer, oppleves styringen kvikk og kjørefølelsen forholdsvis presi. En S-Klasse er ikke noen utpreget sportslig bil, men velger du kjøreprogrammet Sport+, kan det kjøres mer vigorøst enn baksetepassasjerene nok vil like.

Under panseret på denne S 500-modellen lurer ikke lenger noen rumlende V8-er. Nå er det en 3,0-liters bensindrikkende rekkesekser som må overbevise – og det gjør den. Motoren er kjent fra Mercedes-AMG 53-modellene og yter saftige 435 hestekrefter. Den har ingen konvensjonell startmotor, men snarere en kombinasjon av dynamo og startmotor. Det betyr at S 500 er en 48V mildhybrid hvor motoren starter og stopper når det passer bilen. Hva drivlinjen egentlig holder på med, merker du som sjåfør eller passasjer følgelig svært lite til. Spionerer du imidlertid på turtallsnålen, vil du legge merke til at motoren skrus av blant annet på vei inn til kryss og når du slipper gassen og seiler av sted. Motoren har fiffig nok både en eksosdrevet og en elektrisk drevet kompressor til å levere ladeluft. Sistnevnte spinner lynraskt opp i 70.000 omdreininger for å minimere tiden turboen bruker på å få opp trykket, og den elektriske motoren gjør at S 500 4Matic i tillegg til nevnte motoreffekt har en boostfunksjon med 22 ekstra hestekrefter. 0 til 100 går unna på friske 4,9 sekunder og med sin 9-trinns automatgirkasse og 4Matic firehjulsdrift savnes ikke den gamle V8-motoren på annen måte enn at lyden var litt tøffere før.

DIGITALE LYS: Nye S-Klasse leveres med digitale lys med hele 2,6 millioner piksler. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjon

Om du er en Mercedes-entusiast med tykk lommebok, er det bare å handle seg en S-Klasse nå. Det er tvilsomt at du engang behøver å prøvekjøre en, men det kan hende at lommebokens lidelse skal lindres litt ved å vente på den kommende ladbare utgaven S 580 e. Den loves med 100 kilometers elektrisk rekkevidde, som nok vil gjøre prisen mer spisbar enn testens S 500 4Matic.

Av negative elementer vi la merke til ved den nye S-Klassen er det verdt å merke seg at oversettelsen til Norsk i infotainmentsystemet har gått litt vel hurtig. Plutselig sniker det seg noe svensk inn i en meny, noe som sikkert kan godtas i en vanlig bil, men neppe når det er en S-Klasse du sitter i. Dette er slurvete og ikke minst skuffende.

Et annet irriterende aspekt er at knappene til å regulere de fantastiske setene nå sitter helt fast, så du må dytte de litt vel hardt for å få setene til å reagere. Det virker unødvendig i en bil som ellers fremstår svært gjennomtenkt.

GIGASETE: Setene i den nye S-Klassen er enorme, og det er en herlig egenskap. Foto: Håkon Sæbø

Det er forøvrig åpenbart at Mercedes-Benz denne gangen ønsket å presentere et noe mer avmålt eksteriørdesign, som med sikkerhet ikke passer alle. Ønsker du maksimal se på meg-faktor er det den blanke Maybach-versjonen som gjelder, for S-Klassen i kort utgave med anonym sølv metallic lakk, er en bil få glaner på.

At bilen ikke er så iøynefallende kan også være et positivt trekk for dem som synes det er helt greit å være mer anonym.

Uansett vil selv de mest kravstore bli imponert av bilens interiør. Det er på innsiden du vil være, som i samfunnet forøvrig, og slik sett vet nok den typiske S-Klassekunden akkurat hva hun eller han går til denne gangen også.

Mercedes-Benz S 500 4Matic

 

Motor: 3,0 l. R6 turbo kompressor, bensin

Drivlinje: 48V mildhybrid, integrert startmotor og dynamo

HK/kW/Nm, system: 435/320/520

HK/kW/Nm, ekstra boost: 22/16/250

0-100 km/t: 4,9 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt uten fører: 1.970 kg

L/B/H: 517/195/150 cm

Forbruk: 0,95 l/mil

CO2-utslipp: 181 g/km

Bagasjerom: 550 liter

Tilhenger: 2.100 kg

Priser

Rimeligste modell, S 350 d: 1.332.900 kroner

Denne modellen: 1.586.900 kroner

Testbilen med utstyr: 2.068.370 kroner

 

  • Pluss 

Masse spennende teknologi

Er meget komfortabel

Har et fascinerende interiør

  • Minus 

Kan fremstå litt for anonym for noen

Det artige ekstrautstyret koster mye

Infotainment blander svensk og norsk

 

 

  • Design 

Nye Mercedes-Benz S-Klasse ser nesten litt anonym ut. Den er bltt mer elegant, men kanskje litt for lite utfordrende i formen.

  • Førermiljø 

Dette er et fantastisk sted å oppholde seg. Setene er herlige, interiørkvaliteten høy og betjeningen uvanlig god. Dette er en drømmebil for både lange og korte turer.

Kjøreegenskaper Poenget med en S-Klasse er ikke å kjøre voldsomt hardt, men bilen kan kjøres raskt om du vil. Langt viktigere er det at den er usedvanlig komfortabel.

  • Ytelser 

500-modellen har ikke noen deilig V8 under panseret, men Mercedes lover at en V8 skal komme snart. S 500 fungerer imidlertid godt med sin 3,0 liter store rekkesekser.

  • Plass 

Bagasjerommet er økt med 20 liter til 550 liter. Både foran og bak er det god plass selv om tetbilen er en kort utgave. Plass er ikke et problem i en S-Klasse.

  • Mye for pengene

Mengden standardutstyr er økt, men likevel må du regne med å bruke en halv million på ekstrautstyr. Det gir mye komfort og luksus, men billig er det slett ikke.

  • Score 10/10

Nye Mercedes-Benz S-Klasse imponerer med sitt interiør, komfort og nærmest uovertrufnte raffinement. Skal du ha en stor sedan i 2021, er det S som gjelder.