<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
Alpha Motor Company Wolf gjør at selv de mest hardbarka elbilhatere må se to ganger.  Foto: Alpha Motor Company

Glem Cybertruck - dette blir den kuleste elektriske pickupen

Det blir kanskje ikke pickupen du ser på byggeplassen, men Alpha Motor Wolf er kanskje det mest spennende elektriske nyttekjøretøyet på en stund

Publisert 31. mars 2021 kl. 18.13
Oppdatert 1. apr. 2021 klokken 13.09
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 687 ord

Det er usikkert om den får de samme kreftene som verdens mest omtalte pickup, Tesla Cybertruck, men Alpha Motor Company Wolf vil være en pickup selv for de beste hjem.

I vinter ble Alpha Motors Ace coupe sluppet, og interessen har vært enorm. Bilen kan du lese mer om her, men nå dukker det altså opp en ny modell fra selskapet. Denne gangen som en liten pickup.

Det er rart, i ett land som er kjent for sine enorme «trucks» - altså pick up-biler som får 30 bussen til Bygdøy til å skvette i sporet - at Amerika nå skal gi oss en liten pick up. Denne dimensjonen av pick up har tross alt ikke vært å se i særlig stor skala de siste årene. For de ekstra interesserte var det en periode da det kom en del svært spennende små pickuper fra Japan. 

Alpha Motor Company Wolf <strong>Foto: Alpha Motor Company</strong> (1 / 13)
Alpha Motor Company Wolf Foto: Alpha Motor Company

Mazda Repu, Subaru Brat og Toyota Hiluxen fra «Tilbake til Fremtiden», er klare eksempler. Og Hilux har da for all del levd de siste 50 årene som førstevalg rundt hele verden, med unntak av USA selvsagt. Men«bigger is better» ble liksom mantra, og de mindre variantene ellers fra Asia har siden ikke vært mye å snakke om. Det var vel og merke noen i produksjon i USA for ca 25 år siden, som også ofte endte opp som svært modifiserte pickupper som både kunne “bounce” og hadde alskens hydrauliske finurligheter.
Men etter det har det liksom vært de gule Skoda Pickuepen kjørt av fargeglade pensjonister i distriktene og lite annet.

Vel, altså, det endrer seg nå.

Retrokul

Det skorter ikke akkurat på elbilkonsepter. Man har liksom vendt seg til at de egentlig aldri blir noe av. Sånn er det sikkert en del som har tenkt med Alpha sine sportslige lille kombi, med klare trekk til blant annet Ford Escort i glansdagene på 70-tallet. Interessen har vært sterk og nå er neste bilmodell klar for reservering.

For mens Alpha Motor companys ACE, altså coupe-modellen, er på vei mot produksjon, kommer det også nå en modell med navnet Wolf. Og den kommer altså i pickup-format.

Og sjelden har det vel gått et sukk gjennom de av oss som kanskje ikke har pickup som førstevalg, men som nå likevel leter etter grunner til at man trenger en for alskens gjøremål. Terskelen er som kjent lav for å ta ut vanlige biler på grønne skilter, så det er ikke utenkelig at denne dukker opp i Norge og.

Ganske stor likevel

La oss begynne med det som angår denne bilen spesielt, lasteplanet. Det blir 165 cm langt, 149 cm bredt og ca 40 cm høyt. Det er 15 cm smalere, og 12 cm lavere enn for eksempel norgesvennen VW Amarok. Ikke størst med andre ord, men slett ikke ubrukelig. Men hvor mye vekt den kan bære er mer usikkert, selv om den får oppgitt ca 1300 kilo hengervekt. Dermed kan det nok være mer sannsynlig at den blir sysselsatt i mindre tunge bedrifter, fremfor på norske byggeplasser med det første.

Rekkevidden er oppgitt til ca 400 kilometer, men det er foreløpig usikkert hvilke målemetoder som vil ligge til grunn. Men bilen vil få batterivarmer og firehjulstrekk, og dermed er den fort litt mer aktuell på norske hytteveier i det minste.

0 til 100 går unna på litt over 6 sekunder og prisen vil starte rundt 36.000 dollar, eller rundt 300.000 kroner, før man har lagt til utstyr, firehjulstrekk og diverse frakt og andre omkostninger. Dermed er det vel naturlig å anta en pris mellom 300.000 og 350.000 kroner, så lenge mva-fritaket gjelder og nordmenn har sterkere apetitt på elbil enn mange andre land.