<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
STOR OG TUNG: Nye Mercedes EQS er over 5,2 meter lang og veier over 2,4 tonn. Foto: Mercedes

Mercedes EQS: Helt ny elektrisk luksuselbil med vanvittig rekkevidde

Nye Mercedes EQS er tyskernes elektriske teknologibombe. Med gigantbatteri, rekkevidde på 770 kilometer og opp mot 760 hestekrefter blir det en tungvekter.

Publisert 15. apr. 2021 kl. 18.12
Oppdatert 16. apr. 2021 klokken 08.26
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1364 ord

Etter mange små drypp vises nå nye Mercedes EQS i sin helhet. Dette er bilmerkets elektriske toppmodell med en lengde på over 5,2 meter og helt ny elektrisk plattform. Bilen kommer foreløpig i to varianter, Mercedes EQS 450+ og Mercedes EQS 580 4Matic. De har begge et gigantisk batteri på hele 107,8 kWh og et romslig bagasjerom på 610 liter med setene oppe og 1.770 liter med setene slått ned. De første bilene ventes å rulle på norske veier i september i år.

LUKSURIØS: Nye Mercedes EQS har stort batteri, god rekkevidde og luksuriøst utstyr. Foto: Mercedes
  • Mercedes EQS 450+ har én elektrisk motor som driver bakhjulene, 333 hestekrefter/245 kW, 568 Nm og 770 kilometers WLTP-rekkevidde. Mercedes EQS 450+ skal klare 0 til 100 på 6,2 sekunder og veier fra 2.480 kilo.
  • Mercedes EQS 580 4Matic har to elektriske motorer og firehjulsdrift, 532 hestekrefter/385 kW og totalt 855 Nm. Rekkevidden på denne modellen er ikke offentliggjort, men den skal akselerere fra 0 til 100 på 4,3 sekunder. 
  • Modellene EQS 350, EQS 450 4Matic og 500 4Matic bekreftes. Nøyaktig hva det innebærer er usikkert, men det er trolig snakk om to innstegsversjoner med firehjulsdrift og et noe mindre batteri på 90 kW. 
  • En høyeffektutgave av Mercedes EQS får 761 hestekrefter/560 kW – den samme motoreffekten som Porche Taycan Turbo S. Det er grunn til å anta at dette er den ventede AMG-versjonen av EQS.

– EQS introduserer et hav av teknologiske finesser som MBUX Hyperscreen, automatiske dører og skybaserte oppdateringer, kombinert med et utrolig komfortnivå. Vi kan i tillegg glede oss over  og tittelen som den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

GIGASKJERM: Mercedes kaller den MBUX Hyperscreen. Den 141 cm brede skjermen består av tre forskjellige displayer. To på 12,3 tommer og en større skjerm i midten på 17,7 tommer. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Porsche og Audi lader raskere

Porsche og Audis delte J1-plattform, som Audi e-tron GT og Porsche Taycan baserer seg på, har 800 V elektrisk arkitektur og hurtigladeeffekt på 270 kW. Derfor er det kanskje litt skuffende at ikke Mercedes slår i bordet med like kraftig eller enda kraftigere lading. Nye Mercedes EQS vil lade med en effekt på maksimalt 200 kW, men ifølge Mercedes skal dette være tilstrekkelig, noe Mercedes-styremedlem Sajjad Kahn utdyper:
– Det er dette som er den riktige teknologien nå. Etter hvert som markedet vokser og infrastrukturen blir bedre, vil også teknologien utvikle seg, sier han. 

Kahn er ansvarlig for den elektriske divisjonen hos Mercedes, med plass i styret hos Mercedes-Benz AG. Han fremhever at nye EQS skal kunne lade nok strøm på 15 minutter til å kunne kjøre 300 kilometer, som ifølge ham er godt nok for EQS-kundene. Hvor hurtig bilen i praksis lar seg lade opp når den norske vinterkulden biter i bil og eier, gjenstår imidlertid å se. 

ELEKTRISKE DØRER: Mercedes EQS kan utstyres med dører som åpnes og lukkes elektrisk. Foto: Mercedes

Hemmelig pris

Irriterende nok for mange bilentusiaster sier ikke Mercedes noe om prisen på nye EQS. Det åpner for spekulasjoner rundt hva bilen kommer til å koste. En vanlig Mercedes-Benz S-Klasse har en startpris på 1.332.900 kroner i Norge med en 3,0-liters sekssylindret dieselmotor på 286 hestekrefter. Avgiften varierer mellom 266.260 og 338.703 avhengig av utstyr. Det er ingen grunn til å tro at nye Mercedes EQS vil koste noe mindre enn en tilsvarende S-Klasse i utlandet, men siden norske kunder enn så lenge skånes for alle typer avgifter, vil EQS nok komme betydelig gunstigere ut prismessig. Samtidig kan det fryktes at Mercedes velger å ta seg spesielt godt betalt for sin nye og elektriske bil, så det kan forventes at EQS, i alle fall med firehjulsdrift og stort batteri, blir forbeholdt formuende nordmenn.

Til sammenligning starter stasjonsvognutgaven av Porsche Taycan på 848.000 kroner før utstyr. Konkurrenten Audi e-tron GT koster fra 899.900 kroner, men er plassmessig mer lik en vanlig Taycan – ikke Cross Turismo-utgaven. Imidlertid har begge disse, og SUV-en BMW iX, firehjulsdrift som standardutstyr, noe EQS ikke har. BMW iX starter forøvrig på 799.000 kroner, men da får du utgaven iX xDrive50 som har størst batteri, 600 km rekkevidde og luftfjæring med på kjøpet.

HURTIGLADING: Mercedes EQS kan lades opp til en rekkevidde på 300 km på 15 minutter. Foto: Mercedes

Teknologitung

Nye Mercedes EQS er lastet med mye av den samme teknologien som du finner i den nye S-Klassen. Det betyr trekammers luftfjæring, hele 10 graders bakakselstyring og heldigitale lys med 1,3 millioner mikrospeil som til sammen kan vise bilder i asfalten foran bilen.

Ifølge Mercedes ligger hemmeligheten bak den gode elektriske rekkevidden i de aerodynamiske egenskapene EQS har. Dette er ifølge tyskerne den mest aerodynamiske produksjonsmodellen i verden, med en luftmotstandskoeffisient på 0,20. Som et ledd i dette arbeidet hevder Mercedes at den nye elbilen er en av verdens mest stillegående. 

LYS OG VARME: Innvendig kan nye Mercedes EQS dekoreres med lys i forskjellige farger, akkurat som den nye S-Klassen. Foto: Mercedes

På innsiden fås Mercedes EQS med et gigantisk panel som strekker seg over hele bilens bredde. Såkalte MBUX Hyperscreen er ifølge Mercedes-Benz ett av bilens høydepunkt med tre forskjellige skjermer som også styres av kameraer. Den 141 centimeter brede skjermen er belagte med en hinne av aluminiumsilikat for å motstå riper og gjøre rengjøringen lettere. Midtskjermen måler 17,7 tommer mens skjermene foran sjåføren og passasjeren er på 12,3 tommer. Både midtskjermen og den foran passasjeren bruker OLED-teknologi så individuelle piksler kan skrus helt av og skape mønstere eller dekorasjoner. Visningen på OLED-skjermene varieres over tid så ikke skjermene skal bli slitt ut i løpet av bilens levetid.

Her er noen av høydepunktene i nye EQS:

  • Elektriske dører både foran og bak som kan åpnes og lukkes etter sjåføren eller passasjerenes ønske, via nøkkelen eller fra bilens Infotainmentsystem. Bilens sensorer med blindsonevarsler sørger ifølge Mercedes for at det skjer på en sikker måte. 
  • Mercedes EQS blir bilmerkets første modell som tilbyr trådløs oppdatering (OTA). Dette er velkjent for Tesla-eiere og andre, men Mercedes lover at nye funksjoner skal dukke opp via oppdateringer. Som eksempel kan bilen oppgraderes fra å ha bakakselstyring med 4,5 graders vinkel til å få styringen med 10 graders vinkel.
  • Bilen får et digert HEPA-filter på størrelse med et A2-ark. HEPA står for High Efficiency Particulate Air, og filteret loves å fange mikropartikler, pollen og annen luftforurensning. Bilen kan fortelle deg hvilket partikkelnivå som er inni bilen og luften kan renses før du setter deg inn. Om luftkvaliteten er lav på utsiden, kan bilen anbefale å lukke vinduene. Filteret har et spesielt kullbelegg for å plukke opp svoveldioksid ig nitrogen i tillegg til  å filtrere ut virus og bakterier. Mercedes lover at over 99,65 prosent av partikler, uansett størrelse, kan filtreres vekk fra å komme inn i bilen.
  • EQS 580 4Matic-modellen har firehjulsdrift og kan regenerere opp mot 290 kW. Batteriet lades av hjulenes mekaniske rotasjon og sammen med bremsene kan nye EQS stanse fullstendig kun ved bruk av gasspedalen, (enpedalskjøring).
  • Mercedes EQS elektriske drivlinje og system er testet over flere millioner kilometer og gjennomgått mer enn 24 forskjellige testbenker ved utviklingsavdelingene i Stuttgart-Untertürkheim og Nabern i Tyskland. Testbenkene er spesialtilpasset elektriske bilers dreiemoment både ved akselerasjon og deakselerasjon.
  • Batteriene produseres lokalt, ved Hedelfingen-fabrikken i nærheten av Stuttgart-Untertürkheim og EQS-fabrikken. Batteriproduksjonen ventes å være karbonnøytral fra 2022.
  • De innebygde systemene kalkulerer forventet rekkevidde og ladebehov ved å bruke data som topografi, veivalg, utetemperatur, hastighet, varme- og kjølebehov og kjørestil. Bilens navigasjon holder øye med hvor mye strøm du behover for å kjøre tilbake der du startet og den kan kalkulere hva et ladestopp vil koste på de forskjellige stedene som foreslås underveis. 
  • Det er forventet at EQS vil bli selvkjørende i hastigheter opp mot 60 km/t under spesielle forhold. Systemet skal være på plass i løpet av 2022, riktignok kun i Tyskland i første omgang. Mercedes mener systemet skal kunne avlaste sjåføren og la personen bak rattet kunne surfe på internett fremfor å holde øye med veien.

BEIST: Bagasjerommet sluker hele 610 liter. I baksetene blir det etter alt å dømme god plass til velfødde voksne. Foto: Mercedes