<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
PASSER NORDMENNS LOMMEBOK OG KRAV: Porsche Taycan 4 Cross Turismo er bilmerkets første elektriske stasjonsvogn. Den kan friste mange nordmenn, men kommer ikke med tilhengerfeste.  Foto: Håkon Sæbø

Test av Porsche Taycan 4 Cross Turismo: – En bil du ikke vil gå glipp av

Firehjulsdrift, luftfjæring, stasjonsvogn. Porsche, elbil og forlokkende pris. Porsche Taycan 4 Cross Turismo er en bil du ikke vil gå glipp av.

Publisert 28. apr. 2021 kl. 12.51
Oppdatert 14. mai 2021 klokken 14.06
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1666 ord
Porsche Taycan Cross Turismo
Hvis man pakker litt lett, så kan dette fungere som en familiebil for ganske mange.

Så er den her. Endelig. Porsches elektriske stasjonsvogn med 20 mm økt bakkeklaring, luftfjæring, firehjulsdrift og en fristende innstegspris på drøyt 850.000 kroner. Rekkevidden er på 456 kilometer om du tar det piano. Bagasjerommet sluker 1.212 liter med alle setene slått ned. Foran går det ytterligere 84 liter for dem som liker å maksimere. Og det er med god sannsynlighet at mange nordmenn vil gjøre nettopp det: Kjøpe denne bilen, laste på i krinker og kroker, og nyte. Nyte i byen, nyte på fjellet og nyte på biltur. Porsche Taycan 4 Cross Turismo har 476 hestekrefter i Overboost-modus og Launch control, og 0 til 100 går unna på 5,1 sekunder. Her er det mye å like.

Innstegsmodell til spennende pris

Disse tallene er allerede kjent. Det som imidlertid ikke er kjent, er hvordan nye Taycan 4 Cross Turismo er å kjøre. Observante Finansavisen-lesere vil allerede ha fått med seg testen av en noe kamuflert versjon på vinterføre. Dette var den villeste av dem alle, Taycan Turbo S Cross Turismo med det noen vil kalle unødvendige 761 hestekrefter og 0 til 100-tid på ansiktsrivende 2,9 sekunder. Den er perfekt for deg med et avslappet forhold til penger. Litt som når vanlige folk føler at de flotter seg ved å kjøpe gourmetskinke i butikken, fremfor servelat. Velger du en Turbo S har det kanskje ikke noen stor betydning for kortsiktige privatøkonomiske rammer, og det er fint for deg. Men for mange andre, som synes det å legge nærmere en million kroner ekstra på bordet for hestekrefter og spissede kjøreegenskaper, vil innstegsmodellen Taycan 4 Cross Turismo være mest interessant. Det er denne som her er testet og det er denne mange venter på.

ELEGANT: Porsche Taycan 4 Cross Turismo har, som de øvrige Taycan-modellene, girvelger i metall. Det er en lekker detalj. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
ELEGANT: Porsche Taycan 4 Cross Turismo har, som de øvrige Taycan-modellene, girvelger i metall. Det er en lekker detalj. Foto: Håkon Sæbø

En taktil opplevelse Testbilen har, er et litt merkelig stoffkledd ratt. Det er trukket i alcantara, som neppe er bedre enn vanlig skinn, vil noen hevde, men som likevel har en viss sjarm ved seg. Det er litt som å kjøre med hansker, bare at det er bilen, ikke du, som har dem på. Det gjør at du får et godt grep om rattet og det får bilen til å oppleves litt spesiell. Spesiell er for øvrig også selve styringen og noen vil kalle den magisk presis – i alle fall sammenlignet med de øvrige elektriske bilene på markedet. Å dreie på rattet i Taycan 4 Cross Turismo gir en tilfredsstillende følsom opplevelse og du føler deg som en kirurg med alle verktøyene i fingerspissene.

HEVET: Porsche Taycan 4 Cross Turismo, sammen med de andre Cross Turismo-modellene, er hevet 20 millimeter sammenlignet med en vanlig Taycan. Foto: Håkon Sæbø

Innvendig er det få nyheter og ellers som i en vanlig Taycan: Uforkludret og logisk. De elementene det ikke er direkte bruk for er av Porsches designere rensket vekk som i en operasjonsstue. Her er det ikke plass eller tid til ornamentikk og unødvendig pynt, men at girvelgeren er i metall med freste riller er en lekker detalj som bygger opp om det totale inntrykket. Porsche Taycan Cross Turismo er en påkostet, minimalistisk og luksuriøs bil.

FRISTENDE INNSTEG, DYR MED UTSTYR: Porsche Taycan 4 Cross Turismo er innstegsmodellen til 848.000 kroner. Testbilen hadde ekstrautstyr for over 440.000 kroner og viser at det fort blir kostbart om det lastes på med utstyr. Foto: Håkon Sæbø

På det nedre displayet finnes en ny «knapp» på det digitale displayet. I forlokkende blått lys glimrer funksjonen Gravel Mode som hever bilen ytterligere 30 millimeter og aktiverer egen tuning av stabilitetssystemet, Porsche Traction Management og Porsche Torque Vectoring. Resultatet er at du slett ikke kan bør kjøre offroad med denne bilen under noen omstendigheter, men Gravel Mode kan kan gjøre det litt lettere å tiltvinge seg passasje over jaktterrengets siste rest med kjerrevei. På vinterstid kan dette kjøreprogrammet være hensiktsmessig der du risikerer å sitte fast i dyp snø, siden bakkeklaringen øker ganske anselig.

Bar asfalt og dine favorittveier

Presser du en Taycan 4 Cross Turismo litt på svingete vei, merker du at bilen ikke bare er presis, men også tung. I motsetning til den vanlige Taycan er Cross Turismo kun å få med den store batteripakken og testbilen veier 2.320 kilo allerede før sjåføren har klatret om bord. Dette merker du i svingene.

IKKE GIGANTISK: Porsche Taycan 4 Cross Turismo rommer 1.212 liter med baksetene slått ned. Det gjør bilen mer praktisk, men dette er likevel ikke en stor familiebil. Foto: Håkon Sæbø

På tross av å ha ekstrautstyr for lett skremmende 440.000 kroner har ikke testbilen det geniale Porsche Dynamic Chassis Control Sport-understellet med adaptive krengningsstabilisatorer for å motvirke at bilen lener seg over i svingene. Testbilen har imidlertid elektroniske dempere, luftfjæring, Porsche Torque Vectoring Plus (14.500 kroner ekstra) og svingende hjul på bakakselen (22.700 kroner ekstra). Den bakre motorens girkasse har to trinn, mens den fremre har ett, akkurat som på en vanlig Taycan.

KRAFTIG NOK? Porsche Taycan 4 Cross Turismo skal klare 0 til 100 på 5,1 sekunder under ideelle forhold. For mange vil denne modellen med lavest motoreffekt være tilstrekkelig, men er du ekstra opptatt av fart vil en Taycan 4S eller Turbo Cross Turismo passe bedre. Foto: Håkon Sæbø

Settes bilen i sitt hissigste modus, Sport Plus, kjenner du at kjøreegenskapene bedres. Det blir både moro og tidvis ganske spennende i svingene, spesielt når alle disse kiloene skal bremses ned fra uanstendige hastigheter. En Taycan 4 Cross Turismo er ingen Porsche 911. Den er hverken rask nok eller sportslig nok til å kunne få noen kjøremessig hedersbetegnelse, men den er heldigvis god nok for de fleste.

Er du godt vant med raske elbiler, enten de kommer fra Porsche eller Tesla, vil innstegsmodellen – for dem som ikke bare grafser til seg familiepakken med servelat – kanskje oppleves som litt sedat. Er det gourmetskinke du egentlig vil ha må du imidlertid opp i pris, men det vil antagelig ikke de aktuelle kjøperne med bilinteresse og fete lommebøker angre på. En Taycan 4S Cross Turismo med 571 hestekrefter er neste steg – og med det beste understellet er nok denne mer passende for dem som krever mye. Da går 0 til 100 på langt friskere 4,1 sekunder og prisen øker med nærmere 174.000 kroner.

GÅR GANSKE LANGT: WLTP-rekkevidden er på 456 kilometer i denne innstegsmodellen. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
GÅR GANSKE LANGT: WLTP-rekkevidden er på 456 kilometer i denne innstegsmodellen. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjon 

Om du bare skal ha en velkjørende, kvikk og på mange måter moderne Porsche, er Taycan 4 Cross Turismo antagelig tilstrekkelig for deg. Plassen i bagasjerommet er blitt bedre som følge av den mer pragmatiske fasongen, og i baksetet er det faktisk mulig å oppholde seg, selv om det stadig er noe klaustrofobisk og dunkelt. Fremdeles er det slik at en Taycan – også stasjonsvognutgaven – nytes best fra førerstolen, der den herlig detaljerte styringen og den glimrende responsen fra motorene kjennes best.
Og det er nettopp det du uansett ender opp med å gjøre selv om kreftene fra de to elektriske motorene ikke er eksepsjonelle: Du nyter Taycan 4 Cross Turismos evne til å kjøre fort, sakte, komfortabelt og ganske sportslig. Om du allerede har bestilt en, er det bare å glede seg.

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

 

Motor: Synkronmotor foran og bak

Drivlinje: 2 elmotorer, firehjulsdrift, totrinns girkasse bak

HK/kW/Nm: 380/280/500

HK/kW/Nm, Overboost Power med Launch Control: 467/350/500

0-100 km/t: 5,1 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Rekkevidde (WLTP): 456 km

Batterikapasitet: 93,4 kWh

Batterikapasitet, netto: 83,7 kWh

Maksimal ladeeffekt: 270 kW

Egenvekt uten fører: 2.320 kg

L/B/H: 497/196/140 cm

Forbruk, kombinert WLTP: 22,4 kWh100 km

Bagasjerom: 84/446/1.212 liter

Tilhenger: Nei

Priser:

Denne modellen: 848.000 kroner

Med utstyr: 1.290.500 kroner

 

  • Pluss

Gunrstig startpris

Spennende utseende

Mulighet for å heve bilen

  • Minus

Ekstrautstyret er dyrt

Mer motoreffekt frister

Du vinner ikke over Tesla-er i lyskryss

 

  • Design

Taycan Cross Turismo ser spennende ut. Offroad-preget gjør den litt annerledes, noe mange godt kan like.

  • Førermiljø

Du sitter ikke like lavt som i en Porsche 911, men sittestillingen er god og betjeningen logisk. 

  • Kjøreegenskaper

Styringen er herlig presis og bilen ligger stabilt på veien. Balansen i bilen er utmerket, men du merker at dette er en tung bil.

  • Ytelser

0 til 100 går unna på 5,1 sekunder, som er kjapt nok for de fleste. Det er imidlertid en del kjøpere som bør vurdere en 4S eller Taycan Turbo.

  • Plass

Endelig en elektrisk Porsche med stasjonsvognfasong! Bagasjerommet er ikke digert, men stort nok til at små familier nok skal klare seg. 

  • Mye for pengene

Startprisen med luftfjæringer, elektriske seter, LED-lys og firehjulsdrift er fristende. Du skal bare ikke la deg friste så altfor meget av det øvrige utstyret, for da blir denne bilen riktig så kostbar.

  • Score 9/10

Porsche Taycan 4 Cross Turismo kombinerer mange av de egenskapene nordmenn er på jakt etter i en elektrisk bil. Er du skikkelig kresen bør du imidlertid vurdere å hoppe opp på en 4S eller Turbo.