<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
IKLEDD EGEN MOTE: Ferrari-sjef John Elkan og kona Lavinia. Foto: Getty Images

Ferrari går inn i motebransjen

Å ha Ferrari-jakke og sko med hestelogoen har kanskje ikke vært regnet som det tøffeste. Det kan endre seg når bilprodusenten nå starter jakten på yngre kundegrupper. 

Publisert 13. aug. 2021 kl. 10.06
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 668 ord

Hadde Enzo Ferrari visst at sportsbilmerket hans en dag skulle ta plass på en catwalk istedenfor en racerbilbane, hadde han kanskje snudd seg i graven.

Skjønt, Ferrari-sjef John Elkan er barnebarnet til tidligere Fiat-formann Gianni Angelli, og styreleder og daglig leder i holdingselskapet Exor – som eier aksjer både i Ferrari og Fiat. Og bestemoren hans, Marella Agnelli, var viden kjent i sin tid for sin luksuriøse motesans. Hun hadde nok klappet entusiastisk i hendene over Ferraris første ready-to-wear-kolleksjon. At italienere er glade i mote og stil, er heller ingen hemmelighet.

MANNEN BAK MERKET: Enzo Ferrari. Foto: Foto: Getty Images

Det skal ikke stå på historiefortelling og symbolisme. Motevisningen for neste års sommermote ble vist i Ferraris hjemby Maranello i nord-Italia. Mer presist i det ikke så luksuriøse fabrikklokalet.

Gått bananas i arkivet

På samlebåndet vanligvis forbeholdt bildeler, viste Rocco Iannone en kolleksjon som hadde Ferraris DNA sydd inn i sømmene. Det røde og gule fra den velkjente logoen var med, i tillegg til andre klassiske sportsbilfarger som hvitt, sort og blått, og racerbilstriper - så klart. Til og med den steilende hesten fra den ikoniske logoen er blitt motiv for halskjeder.

Iannone har tidligere designet for italienske motehus som Giorgio Armani og Dolce & Gabbana. Sist for herreklesmerket Pal Zileri. Han har fått gå amok i Ferraris arkiver og fisket frem gamle avisutklipp av ulike sportsbiler, som er blitt til dekorative mønstre. Den ikoniske røde sportsbilen er også blitt til et frekt heldekkende print.

FRA RACEWAY TIL RUNWAY: Elegant, italiensk mote smelter sammen med elementer som bilbelter og kjørehansker. Ferraris første kleskolleksjon oser over av DNA. <strong>Foto: Getty Images</strong> (1 / 3)
FRA RACEWAY TIL RUNWAY: Elegant, italiensk mote smelter sammen med elementer som bilbelter og kjørehansker. Ferraris første kleskolleksjon oser over av DNA. Foto: Getty Images

Istedenfor klassiske beltespenner, gikk modellene med setebelter med Ferrari-påskriften rundt midjen. Også de sporty silhuettene og materialene til kolleksjonen oste av racerbiler. Iannone har blant annet brukt bilens karbonfiber sammen med mer tradisjonelle motetekstiler.

Fra Formel 1 til fashion

Ferrari skal ha hatt en fortjeneste på 534 millioner euro i fjor fra en omsetning på 3,45 milliarder euro, ifølge Vogue. Merket ble tidligere i år kåret til verdens sterkeste merkevare innen bil for tredje året på rad av Brand Finance.

For mange tenker umiddelbart på Ferraris rosso corso-biler når de hører om Formel 1-løpet. Sportsbilmerket er det eneste merket som har deltatt i det berømte racet hvert eneste år. Merket har også vunnet 16 Constructors Championships og 15 Drivers Championships siden 1952.

Men hvorfor?

Hvorfor går sportsbilprodusenten da inn i motebransjen? Vogue mener svaret ligger i kommentaren til klesdesigneren før debutvisningen.

– Vi ønsker å utvide fanskaren og inkludere yngre generasjoner og kvinner spesielt – selv om kvinner alltid har vært en del av fansen vår. Det har bare ikke blitt godt formidlet tidligere, skal Iannone ha uttalt.

Ferrari

 

Italiensk sportsbilprodusent.

Basert i Maranello i nord-Italia.

Fabrikken ble stiftet av Enzo Ferrari i 1929 som Scuderia Ferrari.

Har deltatt på over 900 gran prix-løp.

Selskapet startet produksjon av gategodkjente biler i 1947.

John Elkan har vært administrerende direktør siden desember 2020.

80 prosent av Ferraris kleskolleksjon er også lagd unisex, i tillegg til at plaggene kommer i størrelser fra XXXS til XXXL. Her skal alle kunne få eie et stykke råflott sportsbilhistorie i garderoben istedenfor i garasjen, til en litt snillere pris.

Rocco Iannone ble hyret inn fra motebransjen til Ferrari i 2019, for å utvikle og holde i alt det kreative som ikke omhandler biler. Debutvisningen viser hvor bevisst steget inn i luksusmoteindustrien var fra Ferraris side, mener Esquire. Planen skal være å vise en ny kolleksjon hvert år i juni, som så vil være tilgjengelig gjennom såkalte drops av kapselkolleksjoner hver måned.

Hvor langt bilprodusenten tør å tøye strikken, gjenstår å se. Men å mikse racerbiler med klær har ganske sikkert gitt Iannone blod på tann. Som han selv sier til Esquire:

– Kolleksjonen består av high performance-tekniske tekstiler, men med en haute couture-touch.