<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
Foto: Gucci

Ønsker du deg disse skoene bør du kjøpe nå

Skal du ha et av Guccis store ikoner før det blir utsolgt, bør du handle nå.

Publisert 6. aug. 2021 kl. 09.55
Oppdatert 12. aug. 2021 klokken 19.10
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 393 ord

En av høstens mest hypede filmer er «House of Gucci» – en ellevill historie om en enda villere familie som ender med et smell.

Det italienske motehuset startet opprinnelig med å lage lærprodukter, som sadler, bager og vesker, men utvidet etter hvert til mote og fikk da den umiskjennelige logoen.

I dag er det kidsa og streetwear som står for mye av salget, men blant merkets aller største produkter gjennom tidene er fortsatt en loafer fra 1953.

Premium har omtalt horsebit-loaferen tidligere som en av de absolutte klassikerne i sin sjanger, og gitt forventningene til filmen samt dagens «hypebeast» – som innebærer at alt hauses opp blir revet bort på få minutter og er umulig å få tak i på lang tid – er tiden for å kjøpe nå.

Kennedy-favoritt

Loaferen gjorde sin debut i 1953 etter at Aldo Gucci, sønn av grunnlegger Guccio Gucci, hadde tatt over styringen i butikken. Gucci endret form og uttrykk utover 1950– og 60-tallet, i takt med at merket ble en favoritt blant Hollywood-stjerner og kjendiser.

Sentralt sto loaferen, som ble introdusert i sort da de fleste andre var brune, og ble en umiddelbar suksess. Den var formell nok til å kunne brukes til dress og samtidig mer komfortabel enn de fleste andre sko på markedet.

I 1969 solgte Gucci 84.000 par av hestebitt-loaferen bare i USA. At skoen var et foretrukket skotøy hos både John F. Kennedy og Gianni Agnelli var heller ikke skadelig for salgstallene.

BLIR FILM: Bilder fra spillefilmen House of Gucci, med blant annet Lady Gaga og Adam Driver i hovedrollene. Foto: NTB

Nær konkurs

Utover 1980-tallet førte imidlertid sviktende salg under Gucci-familiens ledelse til at selskapet nærmest ble kjørt i grøften. I 1988 ble selskapet solgt.

Merkevarens reinkarnasjon ble kickstartet av Tom Ford, etter at han kom inn som kreativ leder i 1990. Ford ble etterfulgt av Alessandro Michele, som begge har vært sterkt medvirkende til at Gucci har nådd astronomiske høyder og blitt luksuskonglomeratet Kerings viktigste inntektsdriver, med en omsetning på 7,6 milliarder euro i fjor.

Loaferen har vært med på utviklingen, og dens popularitet har bidratt til at det finnes over hundre ulike utgaver av modellen.

Likevel er skoen en av få modeller som har overlevd selskapets transformasjon i sin opprinnelige form og er fortsatt en bestselger i sin originale form fra 1953.

Interessen blir ikke mindre når House of Gucci slippes i november.