<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det er en kjip bil som du bør holde deg langt unna

I denne ukens «Mil etter mil – en podcast om bil» snakker podcastgutta blant annet om brann i en populær elbil og en annen elbil som blir forsinket.

    Publisert 15. aug. 2021 kl. 14.16
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 392 ord
    FINGRENE AV FATET: Opel Ampera-e får hard medfart av Marius Mørch Larsen.  Foto: Andreas Scheel

    Elbilsalget har økt med 36,9 prosent i løpet av årets syv første måneder, sammenlignet med samme periode i 2020. Av de 94.437 nyregistrerte personbilene er 54.789 rene elbiler, som tilsvarer en økning på 66,5 prosent, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

    Bare i juli var 64 prosent av alle nye personbiler helt elektriske, så godt over halvparten  suste ut av bilforretningen med ladekabel i frunken. 

    Hør denne ukens episode «Skummelt med elbil?»:

    I juli var også Ford det mest populære bilmerket i Norge og slo salgsmaskinen Volkswagen med 60 biler. Majoriteten av Fords salg forrige måned var el-SUV-en Mach-e, mens nummer to på bestselgerlisten var elektriske Skoda Enyaq, etterfulgt av Hyundai IONIQ 5 (også elektrisk). 

    Norges 10 mest populære bilmerker i juli

     
    Rangering Bilmerke Antall i juli
    1 Ford 1,091
    2 Volkswagen 1,031
    3 Toyota 991
    4 Hyundai 885
    5 Volvo 875
    6 BMW 825
    7 Skoda 724
    8 Audi 712
    9 Mercedes-Benz 579

    En elbil det ikke går like godt for er Chevrolet Bolt, som her hjemme ble solgt under navnet Opel Ampera-e. Først ble alle bilene som ble produsert mellom 2017 og 2019 kalt tilbake for å oppdatere programvaren i april fordi det hadde oppstått brann i batteripakken i minst fem biler i USA. 

    Oppdateringen fungerte ikke og i forrige uke kom meldingen om at produsenten LG Chem i Korea skal bytte ut hele batteripakken i samtlige Chevrolet Bolt og Ampera-e. Totalt dreier det seg om 4.000 Ampera-e i Norge, samt noen hundre Chevrolet Bolt, så totalt er det i underkant av 4.300 biler som er berørt. 

    – Hadde jeg eid en Opel Ampera-e og den hadde begynt å brenne, så hadde jeg sett på det som grunn til begeistring fremfor en bekymring, sier bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen.

    – Det er en kjip bil som kom altfor seint. Det er bare å holde seg langt unna, legger Mørch Larsen til. 

    – Det er jeg uenig i. Den kom i 2017 og hadde en kjekk rekkevidde på over 40 mil, kontrer Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i Mil etter mil, Håkon Sæbø.

    Hør forrige ukes episode «Dette er bilene nordmenn vil ha»: