<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
STRANDSKO: Ideen bak Sleepers' bærekraftige flip-flops kom under en surfeferie i 2017.  Foto: Sleepers

Nordmenn skor seg på strandmote

Pandemi, motetrend og hjemmekontor har gitt norske gründere medvind. Det store spørsmålet er allikevel: Kan man gå i flip flops på kontoret?

Publisert 27. aug. 2021 kl. 10.02
Oppdatert 27. aug. 2021 klokken 10.03
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 970 ord

– Det har vært ganske tøft. Vi har hatt en rekke prosjekter som ventet på å realisere seg. Da pandemien traff i fjor måtte vi skrinlegge alle prosjektene bortsett fra dette, forklarer gründer Frode Grønvold.

For litt over ett år siden satt gründerparet Frode Grønvold og Nina Granerød i garasjen på Nesøya med flere prosjekter som skulle til livs. Deriblant Sleepers, en økovennelig flip flop som er laget av naturgummi. 

« I utgangspunktet tenkte vi ikke at Sleepers skulle bli så stort. »

De hadde allerede hatt suksess med det norske klesmerket FWSS som ble hyllet for sine overdimensjonerte skjerf og pastellfargede luer blant internasjonale moteløvinner for noen år siden. Denne gangen var ideen langt enklere.

Sammen med skotøy-agent Tor Marius Engen hadde de en visjon om et enkelt plagg som kunne forbedres og gjøres mer miljøvennlig. Kanskje skal det ikke mer til? Flip flops er tross alt det mest brukte fottøyet på verdensbasis.

– I utgangspunktet tenkte vi ikke at Sleepers skulle bli så stort. Vi ble faktisk litt overrasket, og bestemte oss for å bare gi full gass på dette ene prosjektet, fortsetter Grønvold.

INGEN FLOPP: Interessen for flip-flops har visstnok økt med over 50 prosent de siste året. Det norske merket Sleepers har så langt i år solgt over 30.000 par. Foto: Sleepers

Verdens mest solgte fottøy 

Da verdensøkonomien ble møtt av et verdensomfattende virus i starten av 2020 var utsiktene dystre. Moteindustrien var blant de som ble hardest rammet. Det ble det spådd en rekke endringer. «The great reset». Nye verdier, et nytt levesett – ikke minst et nytt forbruksmønster skulle treffe jordkloden som en fremmed meteor. At gummisandaler skulle bli et av de mest populære plaggene dette året, var det riktig nok ingen som spådde.

Selv om sommeren snart er på hell kan man fremdeles høre lyden av de flate gummisålene som treffer asfalten. «Flip-flop». Det døsige ganglaget som tidligere har vært forbundet med ambisjonsløse turer mellom solseng og strandrestauranter er blitt en del av hverdagsuniformen i urbane strøk. I følge en artikkel i The Guardian, har interessen for flip flops økt med over 50 prosent det siste året. 

I moteverden er det enkle fottøyet blitt omfavnet av blant annet Gucci, Stella McCartney, Jacquemus og Rihanna. Prislappen har ofte oversteget 2.000 kroner. 

Ikke bare har flip flop blitt et yndet plagg blant motens forkynnere, men det siste året har plagget passet godt inn i arbeidshverdagen. Et perfekt fottøy til bruk mellom idèmøter, konferanser og intervjuer på hjemmekontoret. Det ser ut som om Sleepers har funnet en profitabel nisje.

Foto: Sleepers

– Vår vinkling er at dette er verdens mest omsatte fottøy og vi har utviklet et bedre alternativ. Det er våre ambisjoner. Dette markedet skal vi eie, forklarer Frode Grønvold.

Så langt har det nye merket solgt mer enn 30.000 par flip flops i løpet av året. I Norge har de fleste butikker i øvre prissegmentet valgt å selge Sleepers, som også er i ferd med å innta verdensmarkedet. Den H&M-eide kleskjeden Other Stories er blant de første internasjonale butikkene.

– H&M gruppen har veldig strenge kvalifikasjoner til eksterne leverandører. I utgangspunktet er det svært sjeldent at de jobber med eksterne leverandører, så vi føler oss veldig heldige. Det er en omfattende prosess. Det betyr at man er godkjent leverandør til hele H&M gruppen. De tar bærekraft på alvor. Derfor er dette også en god match for oss.

Grønt skifte

Sleepers et av mange produkter som forsøker å kultivere et klimavennlig forbruk. Materialet er utelukkende av rågummi og alt av produksjonen foregår på ett sted.

– Hele verdikjeden er satt opp i Sri Lanka. Det er for å ha så effektivt og lite fotavtrykk som mulig. Dette går helt fra plantasjenivå. Gummien er tappet og blir ferdigstilt på Sri Lanka. Vi kan dokumentere opphavet fra sertifiserte plantasjer.

Gummiprodusenten ble oppdaget ved en tilfeldighet da Grønvold skulle handle julegaver mens han surfet på Sri Lanka i 2001. Ettersom flere i familien fremdeles brukte de samme sandalene, visste han at kvaliteten var god. Emballasjen blir laget på en gammel tepose-fabrikk i nærheten.

Grønvold legger til:

– Naturgummi er jo rundt oss hele tiden og er et overlegent materiale. Under andre verdenskrig ble det manko på naturgummi, derfor kom syntetisk gummi som de fleste er vant med nå. Men det var jo naturgummi som flip flops ble laget av i utgangspunktet.

Foto: Sleepers

– Vi har jo helt glemt hvordan det pleide å være. Forbrukerkulturen har jo snudd opp ned på hvordan vi ser på ting.

Tilbake til røttene

For Grønvold, Granerød og Engen er dette prosjektet på mange måter en reise tilbake i tid. De har alle bakgrunn fra frikjøring, surf og friluftsliv. Etter at kjæresteparet solgte seg ut av motesuksessen FWSS, har de levd en slags omreisende bohemsk frilufttilværelse i bobil med barn på slep. 

Ideen om bærekraftig fottøy til «beach bums» ble sådd under en surfeferie på Lanzarote i 2017, men ble først realisert i 2020. Akkurat nå tilbringer han dagene på hjemmekontoret i garasjen som så mange gründere har gjort før han.

– Vi har jo alltid reist rundt på surf og er opptatt av frihet. Vi jobber fra der vi vil være. Det startet i garasjen, der jeg fremdeles har kontor.

Grønvold ler selvironisk av kontor-tilværelsen. Før de norske sandalene kan bli god butikk i verdenssammenheng - og merket kan flytte ut av garasjen - må dialogen med investorer være i boks. Pandemi, hjemmekontor, motetrend eller ei. Flip flops er fremdeles verdens mest solgte fottøy.

– I går var jeg i kontakt med en Japansk innkjøper som satte verdien av dette markedet litt i perspektiv. Han spurte om vi pleide å bruke flip flops innendørs eller utendørs i Europa. Det var en slags øyeåpner for hvor stort marked dette faktisk er.