<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
DESIGNLEGENDE: Paul Smith har kjørt Mini til og fra siden 1960-tallet. Nå har han designet sin egen.  Foto: Mini

Mini i dress

Paul Smith kler vanligvis opp stilsikre menn. Nå har han tatt for seg en elektrisk Mini. 

Publisert 27. aug. 2021 kl. 07.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 427 ord

Mini er så mangt, og har vært en suksess siden BMW overtok merket og gjenopplivde det etter hvert litt tilårskomne merket. Og sist ute er den elektriske Cooper-varianten, som har gledet med sitt design, og kanskje skuffet litt med rekkevidden.

En artig fakta er at det tok 18 år før British Leyland klarte å tjene penger på Mini. Mellom 1957 og 1975 ble alle produsert med tap, noe som forklarte hvorfor konkurrentene aldri helt klarte å lage en god Mini-utfordrer på 60- og 70-tallet. Tyskerne var rett og slett overbevist om at engelskmennene satt på en hemmelig oppskrift, for å produsere med tap var utenkelig for tyskerne. Ettertiden har dog vist at engelskmennene heller ikke var helt klar over dette, da organisasjonen gjennom 60-tallet hadde vokst seg så stor og uoversiktlig at det ikke var helt enkelt å skjønne hvordan ting gikk rundt.

<strong>Foto: Mini</strong> (1 / 5)
Foto: Mini

Slik har det ikke vært siden tyskerne overtok det en gang så engelske merket. Bilene er heller ikke så små som navnet Mini skulle tilsi, men har tatt igjen mye ved å iallefall holde seg stilsikkert på sin side av det britiske.

Enda mer britisk

Og nå blir det antagelig enda mer britisk, for den legendariske britiske designeren Paul Smith har sluppet til bak rattet hos designavdelingen. Det har resultert i en temmelig spesiell utgave av den lille bilen.

Paul Smith

 
  • Britisk klesdesigner
  • Født i 1946
  • Er hovedsaklig kjent som herredesigner, til tross for at merket hans nå brer seg over en rekke områder
  • Skulle egentlig bli proffsyklist, og er sterk tilhenger av å sykle
  • Havnet i en sykkelulykke på 60-tallet og begynte med design mens han var i rekonvalisens
  • Deretter gikk han i lære på Savile Row
  • Åpnet sin første butikk i 1970

Selvsagt er det snakk om en elektrisk Mini Cooper SE. Men denne har fått navnet Strip. Tanken er at bilen er strippet for alt som er unødvendig. Infotainmentsystemet er erstattet av en mobilholder og de eneste knappene er til vinduene og for å starte bilen. Dashboardet er laget av resirkulert kork og gulvet av resirkulert gummi. Fraværet av skinn er også åpenbart, mens rattet er trukket av sykkelhåndtak-teip.

Bilen er den eneste i sitt slag, men skal markere et bærekraftig samarbeid mellom designeren og bilprodusenten.