<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VINTAGE-FUTURISME: Le Palais des Bulles, et designhus i Cannes, Frankrike. Arkitekt Antti Lovag stod bak eiendommen. Noter den utstrakte bruken av organiske former.  Foto: Getty Images

Dette designet er superhot igjen

En ny generasjon med romfartsambisjoner har gjort at «space age»-design fra tiden rundt forrige månelanding lander i folkets stuer og hjem.  

Publisert 9. sep. 2021 kl. 21.39
Oppdatert 10. sep. 2021 klokken 09.02
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1701 ord

Plast. Glassfiber. Abstrakte, organiske former. Romfart. Sci-fi. Atomteknologi. 

«Space age»-designet fikk sin fremvekst under romkappløpet på 1950- og 60-tallet, og hadde påvirkning i 70-tallets nærmest perverse bruk av plast. Det være seg i møbler, hus, interiør eller klokker. 

FRANSK PRESIDENTPALASS: Designeren Pierre Paulin fikk i oppdrag å redesigne og innrede et oppholdsrom for førstedame Claude Pomoidou. Flere andre rom ble oppgradert på 70-tallet, for eksempel kjøkkenet som ble gjort i kunstharpiks. Foto: Getty Images

Selv her i sobre Skandinavia. I Danmark lagde Verner Panton futuristiske glassfiberstoler. I Finland mekket arkitekt Matti Suuronen et romskiplignende hus laget i samme materiale. Og i Norge solgte Tandberg Radiofabrikk høyttalere, døpt Fasett, som så ut som noe rett ut av en science fiction-film fra Hollywood. Bak designet stod landsmannen Terje Ekstrøm. 

Space age var big business. På TV figurerte slike design i alt fra Star Trek til Space:1999 og Blade Runner

Så tok verdens befolkning en liten pause fra fascinasjonen. Men, de siste årene har estetikken muligens fått en aldri så liten vei tilbake til populærkulturen.. Kanskje kan noe av grunnen spores til private romfartssatsninger, som Elon Musks Space X, Jeff Bezos' Blue Origin og Richard Bransons Virgin Galactic. Endelig kan vi drømme litt om verdensrommet igjen. 

Kjente «space age»-designere

 

Nå virker uansett fascinasjonen for futuristiske møbler å være på vei tilbake (også på TV, se bare på Avenue 5 og Oblivion). I den anledning har vi satt sammen en liten guide til noen av de objektene og møblene du kanskje kan la deg friste av til å putte i eget hjem – eller romstasjon, om du skal slå følge med noen av rikingene nevnt ovenfor.

FUTURISTISK NOK: Poul M. Volthers «Corona»-stol i en episode av Star Trek fra 70-tallet. Skjermdump: Star Trek

Noe å sitte i

Sittemøbler er noe av det absolutt mest populære blant space age-estetikk i dag. Kanskje du har en i stuen allerede. Klassikere som Poul M. Volthers «Corona» og allerede nevnte, organiske «Panton Chair» er stadig populære. Såpass populære at de ofte kan falle ut av det som ellers kunne blitt sett på som litt sære møbler for noen (de som heller foretrekker shabby chic). 

Fellesnevnerne for stolene er ofte plastkonstruksjon og knæsje farger (det skal sies at hvitt også tilsynelatende var veldig populært). Av andre stoler kan det nevnes «Ball chair» av Eero Arnio, fra 1963. I denne satt du bokstavelig talt inne i en stor plastball på stett. 

Kjente designobjekter

 
  • Plaststolen «Panton Chair», designet av Verner Panton. Produseres i dag av Vitra.
  • Lampen Artemide «Pileo» av Gae Aulenti.

  • Den runde kommoden «Componobili» Anna Castelli Ferrieri. Produseres av Kartell. 
  • Hvilestolen «Corona», tegnet av Poul M. Volther. Produseres i dag av Erik Jørgensen. 
  • Stolen «Ribbon Chair» av Pierre Paulin. 
  • Joe Colombos lenestol «Elda».
  • «Serpentine Sofa» designet av Milo Baughman.
  • Joe Colombos «KD27». Lampe produsert av Kartell. 
  • Skrivebordet «Orix» av Vittorio Parigi og Nani Prina. 

En annen stol som vekker space age-oppmerksomhet er møbeldesigner Marzio Cecchs serie chaisselonger og lenestoler (under navnet «Balestra») hvor man sitter på en serie sylindriske puter i lær. Putene er arrangert slik at det nærmest ser ut som at en ligger på et samlebånd. 

Noe å lagre rotet ditt i

DESIGNLEDENDE: Den italienske industridesigneren Joe Cesare Colombos i sin egen lenestol «Elda». Hans karriere ble relativt kort, da han døde i en alder av kun 41 år. Mange av hans design er dog fortsatt i produksjon. Foto: Longhi

«Componobili» fra italienske Kartell er populær som aldri før – til tross for at den italienske arkitektlegenden Anna Castelli Ferrieri designet den helt tilbake i 1967. Fortidens framtid selger fortsatt. Castelli Ferrieri er forøvrig en av de designerne som virkelig gjorde plast til et populært materiale i møbler og andre designobjekter. Produsenten Kartell, som hun var med i etableringen av, gjør fortsatt brorparten av sine produkter i plast og pleksiglass den dag i dag. 

Hyller fikk også space age-behandlingen. Ofte gjennom modulære «bygg-det-selv»-løsninger for personalisering. Et eksempel på dette er UMBO-hyllene i ABS-plast fra amerikanske Directional, tegnet av den italienske industridesigneren Joe Colombo tidlig på 70-tallet. For ikke å nevne den smarte oppbevaringstrallen «BoBy» fra 1969, også av Colombo, som fortsatt er populær på kontorer rundt omkring i verden. 

Lamper

Belysning slapp heller ikke unna. Best kjent? Verner Pantons «Panthella», som for øyeblikket er superpopulær. Panton stod også bak «Globe», men en viss space age-estetikk. 

Her skal også nevnes KD-serien med lamper produsert av Kartell. Disse ble tegnet av selveste Colombo. Samt Artemide «Nessino» (Giancarlo Mattioli). 

ITALIENSK TALENT: Gae Aulenti (1927-2012) stod blant annet bak space age-lampen «Pileino» brukt i Star Trek. Hun hadde et svært omfattende virke som blant annet arkitekt og designer innenfor lys, scene og interiør. Foto: Getti Images

Sistnevntes stil er ganske så futuristisk og flere av hans designprosjekter var svært fremtidsrettede. Colombo var eksempelvis opptatt av hvordan folk kunne bo på liten plass i fremtiden. I Star Trek-franchisen har serie- og filmskaperne valgt en rekke av hans møbler. Blant annet lenestolen «Elda» og tidligere omtalte «BoBy». Sistnevnte ble brukt i rolle som små roboter. Colombo er også ofte kreditert som den første til å bruke ABS-plast i en stol designet for voksne.

Franske Pierre Paulin er en annen designer hvis space age-aktige uttrykk fanget stor oppmerksomhet på TV-skjermen, eksempelvis gjennom stolen «Mushroom» (som fortsatt er i produksjon i dag hos italienske Artifort). 

Artemide «Pileo» av Gae Aulenti er en annen lampe, produsert i plast, som med enkelhet kan identifiseres som futuristisk og space age-aktig. «Pileo» er forøvrig også å finne i Star Trek

START-TREK-FAVORITT: Artifort Big Mushroom. Tegnet av Pierre Paulin i 1960. Stolen er en del av den permanente utstillingen til Museum of Modern Art i New York. <strong>Foto: Artifort</strong> (1 / 10)
START-TREK-FAVORITT: Artifort Big Mushroom. Tegnet av Pierre Paulin i 1960. Stolen er en del av den permanente utstillingen til Museum of Modern Art i New York. Foto: Artifort

Andre ting

«Space age» begrenset seg ikke til ting en kunne putte i huset, leiligheten eller på kontoret. Noen designet også hele hus. 

Matti Suuronens «Futuro» så bokstavelig talt ut som et utenomjordisk romskip fullastet med aliens. Finnen designet finurligheten på slutten av 60-tallet, og i underkant av 100 eksemplarer ble produsert. Opprinnelig var den ment som en form for prefabrikert skihytte, som enkelt kunne settes opp nærmest hvor som helst (takket være understellet som enkelt kunne tilpasses de fleste underlag). 

FINSK, FLYVENDE TALLERKEN: Den finske arkitekten Matti Suuronen designet og produserte et futuristiskt, UFO-lignende hus på 60-tallet. Det ble produsert flere eksemplarer, og den dag i dag finnes det fortsatt et slikt hus i Norge. Spesifikt i Nevlunghavn i Larvik. Det avbildede eksemplaret er fra Australia. Foto: Getty Images

Konstruksjonen var gjort i elementer i glassfiberarmert polyester og hadde en gulvflate på 50 kvadratmeter. Dessverre falt populariteten gjennom oljekrisen på 70-tallet, hvor materialkostnadene økte. Ifølge Riksantikvaren står det fortsatt et slikt hus på Nevlunghavn i Larvik, opprinnelig kjøpt av forretningsmannen Per Tannum. 

Av andre fete bygninger som passer inn i estetikken er «Le Palais des Bulles», et designhus i Cannes, Frankrike. Arkitekt Antti Lovag stod bak eiendommen. Arkitekturen var basert på runde elementer, knyttet sammen av svære, organiske former som klamret seg fast til åssidene. Fra utsiden kunne det kanskje forveksles fra noe en forventer fra en film om en koloni på månen. 

MÅNEKOLONI PÅ RIVIERIAEN: Palais des Bulles ble tegnet av Antti Lovag. Motedesigner og space age-entusiast Pierre Cardin eide boligen over en lenger periode, og satte sitt personlige preg på innsiden. Stolen er Pierre Paulins «Ribbon». Foto: Getty Images

TV-er var enda en produktkategori hvor den futuristiske tvisten passet inn. JVC «Videosphere», som lignet på en astronauthjelm, var populær på 70-tallet. Designet var såpass annerledes at de ved lansering markedsførte den under mottoet: «Introducing a television that's more fun than most shows you'll se on it.» Kanskje JVC allerede visste hvordan siste sesong av Game of Thrones kom til å materialisere seg, femti år i forveien. 

Noe av det du fortsatt kan kjøpe nytt i dag

 

Er du på jakt etter space age-design vil bruktbutikker være det riktige stedet å starte. På Instagram kan du også finne en rekke selger og andre entusiaster. Om du heller er en av de som foretrekker å kjøpe nytt, her er noen produkter som fortsatt produseres:

  • Kartell Componobili (oppbevaring) - fra 1.000 kroner
  • Eero Aarnio Originals Ball Chair (stol) - fra 69.000 kroner
  • Artemide Nessino (lampe) - fra 1.200 kroner
  • Vitra Panton Chair (stol) - fra 3.300 kroner
  • Artifort Ribbon (stol) - fra omlag 70.000 kroner
  • De Sede DS-1025 (sofa) av Ubald Klug - fra omtrent 200.000 kroner for en komplett sofa
HJELM-TV: JVC solgte denne TV-en under navnet «Videosphere» på 70- og 80-tallet. Inspirasjonen til designet tok de fra astronauthjelmer. Foto: Getty Images