I august solgte BYD 61.309 utslippsfrie biler. Det er mer enn fire ganger så mye som de selskapet solgte i samme periode i fjor. Ifølge CNBC kommer oppgangen av at etterspørselen etter elbiler fortsetter å stige i Kina, samtidig som at selskapet begynner å ekspandere til utlandet.
BYD, hvor Warren Buffetts selskap Berkshire Hathaway har en eierandel på 8,2 prosent, kunne vise til en salgsvekst på 21,5 prosent fra juli, da selskapet også satte salgsrekord og solgte drøye 50.000 biler.
BYD er blant de største elbilprodusentene i Kina. I tillegg er også merker som Nio, Li Auto og Xpeng Motors på vei oppover, men alle disse solgte under 10.000 kjøretøy i forrige måned.
Det er ventet at det vil bli solgt 1,7 millioner nullutslippsbiler i Kina i løpet av årets første åtte måneder. Det vil i så fall være en oppgang på 600.000 biler fra samme periode i fjor, skriver CNBC.
Har ankommet Norge
Norge var selvfølgelig et av de første landene BYD siktet seg inn mot, og den første personbilen fra kineserne i Europa ble utlevert i Oslo i midten av august. BYD-leveransen besto da av SUV-en Tang, som leveres med firehjulstrekk, syv seter og rekkevidde på opp mot 528 kilometer.
I løpet av året vil BYD ha levert 1.500 Tang-SUV-er til det norske markedet.
Den kinesiske produsenten har sammen med forhandlerkjeden RSA utviklet en komplett strategi for bilsalg, ettermarked og delesalg for det norske markedet.
Finansavisen Motor har forresten testet BYD Tang og i utgaven som kommer ut den 11. september, kan du lese hva Motor-journalisten mente om nykommeren.