<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FORVALTING: – Det er viktig med gjensidig tillit. Alt fra hvordan vi tar vare på klærne til forvalting av skattene til folk. Det er også viktig at vi gjør en god jobb med hvordan vi markedsfører plaggene og viser de frem til omverdenen.  Foto: Eivind Yggeseth

– Vi er en butikk for de som har en moteinteresse, men ikke nødvendigvis så mye penger

Etter den verst tenkelige starten på året, utvider vintagebutikken Ekko Shop nå med håndplukket luksusmote også til herre.

Publisert 7. okt. 2021 kl. 16.30
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1249 ord

– Det handler om å bli tatt opp i det gode selskap. Vi tar ikke inn hva som helst - vi selger et kuratert utvalg klær, sier Eirik Mogseth i Ekko Shop.

Den vesle butikken på Grünerløkka i Oslo har siden 2018 solgt vintage og second hand motemerker til dame. Nå er det mannen i gata som står for tur.

– Jeg har lenge hatt en drøm om å starte med herreklær, men coronapandemien satte oss i en kinkig situasjon der vi har måttet tenke penger fremfor utvidelse, fortsetter gründeren.

« Vi satser ikke utelukkende på herreklær, det er dame vi tjener penger på »
Eirik Mogseth, Ekko Shop

Da butikken flyttet til større lokaler på sensommeren i fjor, var det bare et tidsspørsmål om når herremote skulle henge på stativene. Mogseth er likevel klar på at dette er et prosjekt som må jobbes inn over tid.

– Vi satser ikke utelukkende på herreklær, det er dame vi tjener penger på. Vi har satt oss et langtidsperspektiv både for å skaffe de riktige varene, men også for å nå de riktige folkene. For det er jo ikke sånn at vi får masse karer inn døren på én, to, tre.

– Samtidig er det mange ting som har skjedd det siste året som har holdt oss litt igjen. coronapandemien gjelder jo ikke bare oss, men alle.

TIDSRIKTIG: – Gjenbruk og sirkulær økonomi er veldig i tiden, sier Eirik mogseth i Ekko Shop. Foto: Eivind Yggeseth

Dårlig start

For bare noen timer etter at røyken fra nyttårsrakettene hadde lagt seg, fikk Mogseth beskjed om at det hadde vært innbrudd i butikken.

– Butikken ble tømt, til og med det lille spede vi hadde begynt å samle opp til herre. Så vi hadde ingen varer på lager, kun noen helt ukurante sommervarer. Det var 11 minus hver dag i denne perioden.

Etter en lang periode med coronalockdown, falt butikken også utenfor ulike støtteordninger, ettersom de fremdeles er såpass ferske. Nå er de imidlertid med i et restart-program støttet av Oslo kommune, hvor de kan markedsføre seg mer mot målgruppen sin.

Ekko Shop

 
  • Vintage og second hand-butikk på Grünerløkka i Oslo.
  • Drives av gründer Eirik Mogseth.
  • Startet opp i 2018.
  • Flyttet til nåværende adresse i 2020.
  • Selger merkeklær på kommisjon til ham og henne.

– Vi trenger ikke nødvendigvis å nå ut til alle. Vi prøver å treffe de som allerede er på jakt etter noe unikt. Det vi ser for oss er etablerte og yrkesaktive karer på 30 til 50 år som har et bevisst forhold til egen stil. De fleste av kundene våre er merkebevisste.

I butikken henger plagg fra storhetstiden til John Galliano på 90- og 00-tallet, Gucci signert tidligere sjefsdesigner Frida Giannini, skinnjakker fra Acne og merker som Bottega Veneta og Dolce & Gabbana. Blant kremen henger også en blazer fra Jean Paul Gaultier med original henger, en militærjakke fra Polo Ralph Lauren og en blazer i oransje silke fra Gianni Versace. 

– Vi har også veldig stor etterspørsel på japanske designere som Issey Miyake og Yohjii Yamamoto, som var veldig store på 80- og 90-tallet. Her ligger prisene på 2.000 til 10.000 kroner, alt ettersom hva slags piece det er og hvor sjeldent det er. Men vi prøver å holde prislappen på under 5.000 kroner, for det skal selge også.

Mogseth satser også på mid-range, og viser frem en collab-piquetrøye fra ikoniske Fred Perry.

– Jeg merker at det er et marked for de klærne som koster mellom 300 og 500 kroner også. Så folk kommer ikke utelukkende for de dyreste plaggene.

Profilerte og anonyme selgere

Ekko selger varer på kommisjon, en modell som skal være veldig vanlig i utlandet. Butikken selger klær for privatpersoner og tar 50 prosent av salget for å drifte.

– Vi var kjempeusikre i starten fordi vi ikke hadde noe innkjøpsbudsjett. Vi begynte å selge på kommisjon etter tips fra flere. Da har man sikkerheten. For hvis vi ikke får solgt klærne, leveres disse tilbake igjen.

– Det å source klær privat er genialt for oss. På dameklær er det nå fullt med rundt 50 privatpersoner blant leverandørene. Herreavdelingen er såpass fersk, så der er vi på jakt etter samarbeidspartnere.

Mogseth er klar på at for å kunne øke kommisjonssalget kreves det at Ekko blir anerkjent i miljøet. Mennene som selger hos ham gjenspeiler målgruppen butikken ønsker å henvende seg til.

TIL HAM OG HENNE: – Ikke mye av herreklærne er nyere enn ti år. På dame er det nyeste derimot feilkjøp fra forrige sesong. Foto: Eivind Yggeseth

– Vi har profilerte navn i kulturbransjen som kjøper og selger klær gjennom oss. Flere ønsker å være anonyme. Det er jo derfor folk ikke alltid orker å selge på steder som Finn, fordi de ikke vil ha folk rekende på døra si. Å levere klær kan gjøres diskret, og vi gjør også hjemmebesøk og garderobe-detox.

– I starten var det ikke noen selvfølge at folk skulle komme hit for å selge klærne sine. Det er en bransje nordmenn kanskje ikke kjenner så godt til, i motsetning til bruktbilhandel.

Etter snart fire år og mye promoteringer på sosiale medier, må butikken nå si nei til flere av de som ønsker å selge der.

– Det er ikke alltid klær som har den type verdi vi ønsker oss eller som er i gjeldende sesong. Da er det bedre å si at kommittenten kanskje skal gå andre steder. Vi selger ikke typiske highstreet-merker. Selv om dette er fine merker, trekker de ned de andre merkene vi fører.

Bevisst å ikke ligge på vestkanten

Som bransjen ellers, har også Ekko merket økt omsetning på nett og nedgang i fysisk butikk. Når verden går mer tilbake til normalen, er planen å snu om på det. Det har også vært et bevisst valg å ikke være på vestkanten.

– Vi henvender oss ikke bare til de med toppjobber. Vi er en butikk for de som har en moteinteresse, men ikke nødvendigvis så mye penger. Under pandemien har de få som har kjøpt klær hos oss vært de som prioriterer klær over den dyreste flasken med vin.

– Men vi ser jo for oss at vi om noen år satser mer på nettbutikk og at det fysiske rommet heller blir et slags showroom.

Foto: Eivind Yggeseth

Med kunder over hele landet, er det viktig for dem å nettopp ha et nærvær i det digitale rommet. Selv om Mogseth synes det vanskelig å drive nettbutikk.

– Størrelser har vært en utfordring hele veien. Derfor slet vi i starten med å komme oss på nett, for vi har bare én vare. Man kan markedsføre så mye man vil, men så lenge det ikke er riktig størrelse, har man brukt en måned på noe en annen nettbutikk hadde brukt fem minutter på.

– Det verste er at jeg ikke får presentert historien til merket eller fortalt hvor plagget kommer fra ordentlig. Det er vanskelig å være personlig på nett.

Mogseth har 17 års erfaring innen motebransjen, og har blant annet jobbet hos Ma Vintage på Frogner.

– Det kan være vanskelig å kommunisere med menn, kontra kvinner som gjerne er mer konstant på jakt. Det er ikke selvsagt at menn kommer busende inn her på vei hjem fra jobben. Menn impulsshopper ikke like mye som det damer gjør.

– Må du overtale gutta mer?

– Ja. Men jeg føler også at når man har fått en trofast kunde, da går han ikke til nabobutikken neste gang.

Foto: Eivind Yggeseth