<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nå blir populære norgesfavoritter mye dyrere

I statsbudsjettet får ladbare hybrider en kraftig avgiftsøkning som følge av nytt rekkeviddekrav på 100 kilometer. De to bilene på bildet vil koste over 80.000 kroner mer.

    Publisert 12. okt. 2021 kl. 15.19
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 262 ord
    DYRERE: Hybridbiler kan bli vesentlig dyrere dersom rekkeviddekravet økes til 100 kilometer. Avbildet: Ford Explorer PHEV og Volvo XC90 T8. Foto: Håkon Sæbø

    Tirsdag formiddag la den avtroppende Solberg-regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2022. I statsbudsjettet får ladbare hybrider en kraftig avgiftsøkning som følge av nytt rekkeviddekrav på 100 kilometer. 

    I praksis mister ladbare hybrider avgiftsfordelen, da ingen biler på det norske markedet har over 10 mil elektrisk rekkevidde. 

    Avgiftsendringene gir etter beregninger BilNytt.no har gjennomført, store utslag for flere modeller.

    Norgesfavoritt

    En annen norgesfavoritt er Nissan Qashqai. Bilen kommer også som hybrid og går mot en avgiftsøkning på rundt 23.000 kroner.

    Sist det kom en ny modell av Qashqai ble den revet unna, men den nye modellen som nå rulles ut ser det mer dystert ut for

    Denne generasjonen skal være en slags re-miks av de beste bitene, fornyet, forbedret og litt større, men egentlig svært lik de tidligere modellene. 

    En annen duo Finsansavisen har testet er Kia Sorento Plug-in Hybrid mot Hyundai Santa Fe. 

    – Bensinforbruket er omtrent fire ganger høyere enn de offisielle forbrukstallene tilsier, var konklusjonen Finansavisens Motor-redaktør Andreas Scheel kom frem til.

    Ingen over 100 mil

    Det er så langt i år registrert i alt 28.660 nye ladbare hybridbiler i Norge, fordelt på hele 82 forskjellige modeller, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

    Av disse utgjør de 20 mest solgte modellene over 75 prosent av registreringene, skriver Bilnytt.

    Kun syv av modellene har 75 kilometer eller mer i oppgitt rekkevidde (WLTP), åtte biler har elektrisk rekkevidde mellom 50 og 74 kilometer, mens fem modeller har under 50 kilometer elektrisk rekkevidde.