<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
GRÜNDER: Marius Lysholm står bak skjorta Bille. Foto: Eivind Yggeseth

Norsk skjortemerke solgte ut etter en drøy måned

Norske skjorter tar opp kampen mot gamle amerikanske klassikere. «Button-down» skjorta er den nye allværsjakka i det norske kontorlandskapet.

Publisert 2. des. 2021 kl. 18.36
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 938 ord

– Det tok litt tid å bli komfortabel med å «eie» at man er fra Norge. Men man kan jo ikke gjemme hvor man kommer fra, forteller skjorte-gründer Marius Lysholm.

Han har akkurat lansert skjortemerket Bille – oppkalt etter sønnens mellomnavn – som solgte ut etter en drøy måned. Skjortene kan kategoriseres i preppy-sjangeren, med klassiske «button-down» krager og tykt Oxford-materiale. Passformen er løs og ledig, i likhet med det erke-amerikanske plagget som har vært forbundet unge ambisiøse menn fra på Ivy League- universitetene helt siden 1950-tallet.

– Man kan godt si at det er vanskelig å finne en form for avslappet eleganse i Norge, fortsetter han.

IKKE LANGT FRA STAMMEN: Marius Lysholm har bodd i en «button-down» siden oppveksten på Bekkelaget i Oslo. Der hadde både faren og kompisene hans lignende skjorter. Foto: Eivind Yggeseth

Siden oppveksten

Lysholm sikter til den uformelle elegansen som er drevet av aspirasjoner utenfor kontoret. Fritid. Enten det er på en seilbåt, golfbanen eller ved et tennis-nett. En gang noe litt fremmed som John F. Kennedy innførte på 1960-tallet, da han formanet en mindre formell herregarderobe til hele verden. Hatten skulle av. Buksene trengte ikke lenger å matche dressjakken. Slipset skulle etterhvert bli et utdøende plagg. 

I dag glir ofte jobb og fritid sømløst inn i hverandre. Hva er vel da mer passende enn en uformell «Button-down»-skjorte?

– «Button-down» skjorten er et veldig allsidig plagg. Man kan bruke det på kontoret, men også utenfor. Man glir litt inn i omgivelsene uansett hvor man er, fortsetter han.

Lysholm har bodd i en «Button-down» siden oppveksten på Bekkelaget i Oslo. Der hadde både faren og kompisene hans en lignende skjorte: Tykt Oxford-materiale, knapper på skjortekragen i en løs passform. Ofte med en ponni brodert på brystet. De ble brukt til alt fra kontortid, barnepass, hagearbeid og bilvask. Da han etterhvert entret starten av 20-årene fikk han en slags åpenbaring da han åpnet opp et skatemagasin, og så at den allsidige skjorta hadde sneket seg på overkroppen til det som en gang var en slags opprørsk fritidssyssel.

Et knepp ned

De siste årene har nær sagt alle menn brukt en «button-down» uansett bransje. Reklamebransjen, tech-industrien, kunstnere og finans. Til og med kjente advokater har sneket på seg den behagelige skjortevarianten en fredag i ny- og ne. Som Lysholm forklarer er den allsidig. Dra på deg en dressbukse, vipps så har du konsulentuniformen. Plasser den på en shorts, så er du klar for en avslappet sommerkveld på landstedet.

DJEVELEN ER I DETALJENE: Skjortene fra Bille skiller seg ut fra andre skjortemerker som har tatt snarveier. Lysholm har valgt å ha en knapp bak skjortekragen, slik det tradisjonelle preppy-merket Brooks Brothers hadde på 60-tallet. Brystlommen har en avrundet form, og hver eneste knapp har en usynlig logo. Skjorteryggen er dyp, noe som gjør den enda mer casual enn en gjennomsnittlig button-down. <strong>Foto: Eivind Yggeseth</strong> (1 / 4)
DJEVELEN ER I DETALJENE: Skjortene fra Bille skiller seg ut fra andre skjortemerker som har tatt snarveier. Lysholm har valgt å ha en knapp bak skjortekragen, slik det tradisjonelle preppy-merket Brooks Brothers hadde på 60-tallet. Brystlommen har en avrundet form, og hver eneste knapp har en usynlig logo. Skjorteryggen er dyp, noe som gjør den enda mer casual enn en gjennomsnittlig button-down. Foto: Eivind Yggeseth

– Jeg har forsøkt å lage en skjorte som skal kunne brukes til mange anledninger og vare i flere år. Man skal bli glad i den. Den er laget med mye kjærlighet, sier han og ler litt selvironisk.

Bille omfavner det allsidige elementet til den udødelige «preppy»-looken. Men detaljene er gjennomdesignet til en skandinavisk hverdag. Den er tykkere enn britiske konkurrenter fra Drake´s, men mer elegant i passformen enn den originale skjorta fra Brooks Brothers. Logoen er mindre øyenfallende enn den klassiske ponnien som har preget Norge siden 1990-tallet. Det er lagt til en knapp ved nakkepartiet slik de originale skjortene til Brooks Brothers en gang hadde.

– Jeg ønsker å holde det så tidløst og diskret som mulig. Man kan si at det er skandinavisk versjon av preppy.

Til høsten kommer skjortene i flere farger. Striper er et must. I følge gründeren går ekspansjonen i et rolig og behagelig tempo. Ingen større reklamebudsjetter enn en liten filmsnutt som har virret rundt på Instagram siden slutten av sommeren. Venner og bekjente som lever et typisk «Oslo-liv», tonesatt Lillebjørn Nilsen sin «Bysommer». Sett bort fra en uforklarlig kundegruppe i Bangkok er det nesten utelukkende nordmenn som bærer de første skjortene fra Norge.

– Jeg vil at kundegruppen skal vokse organisk. Det er klart at jeg har internasjonale ambisjoner. Norge er jo et lite marked. Det som er interessant i 2021, er at nesten hvem som helst få til et prosjekt med internasjonal distribusjon.