<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SELVGJORT: Stefan Ravnanger i Shoes of Stefan lager egne varianter av toppmodellene til Edward Green og Alden. Foto: Eivind Yggeseth

Lager luksusskoene ingen andre lager

Stefan Ravnanger i gjør sin egen vri på noen av verdens mest ettertraktede sko.

Publisert 27. nov. 2021 kl. 11.50
Oppdatert 2. des. 2021 klokken 18.14
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 812 ord

– Poenget blir liksom borte om jeg hadde solgt akkurat det samme som alle andre.

Det egenblandende betonggulvet rakk ikke størkne før det hadde hisset på seg naboene, og frisør-logoen i store bokstaver over inngangsdøren skulle vært borte i juni.

Men Stefan Ravnanger og Shoes of Stefan har for lengst begynt å ta imot kunder i studioet han deler med skreddersømkompisen i Qui Bui og accessories-spesialisten E.A.M i Maridalsveien. Et steinkast fra Oslos kanskje beste pølsekiosk.

Ravnanger er ingen skomaker. Nærmeste beskrivelse er hoffleverandør. Han lager ikke sko selv, men tar utgangspunkt i klassikerne feinschmeckerne elsker og designer tilpassede varianter som fyller andre behov enn standardmodellene.

– Det går mest Edward Green og Alden, i tillegg til noe japansk. Jeg tar utgangspunkt i sko jeg selv liker godt og forsøker å finne de beste kombinasjonene av lest, konstruksjon, skinn og såle, sier Ravnanger.

BOUTIQUE: Ravnanger tar utgangspunkt i klassikere og gjør sine egne varianter, med såler og lær tilpasset norske forhold. Foto: Eivind Yggeseth

«Made to order»

Bestiller du sko i dag har du i praksis to valg. Enten bestiller du ferdige modeller produsenten selv mener er riktig for sesong og motebilde. Alternativt bestiller du dine helt egne, laget spesifikt til deg, som oftest til prisen av en grei bruktbil.

Ravnangers selskap, Shoes of Stefan, har en fot i begge leire. Det er mulig å bestille et enkelt par, men i all hovedsak setter Ravnanger opp gruppebestillinger på 6 til 10 par egenkomponerte sko. Såkalt, «group made to order».

Bestillingene går i hovedsak i Edward Greens populære og ganske grevete støvel Galway og den lavere klassikeren Dover, men kan også være en Alden Algonquin derby med splittå i cordovan.

Modellene blir først luftet for kundene, som deretter setter seg på liste. Dersom mange nok er med, blir det sko. Bestillingene kan fort ligge på 100.000 kroner av gangen.

– Produsentene strekker seg egentlig ganske langt for å få lage skoene man etterspør, men de stiller visse krav. Du må bestille et minimumsantall, og de ønsker å jobbe med materialer de kjenner fra før. Ellers er det ganske fritt, forteller han.

Ønsker noe annerledes 

Ravnanger viser frem en Galway i ekstra tykt og rikt skinn han er spesielt fornøyd med. Den har en kraftigere såle og er mer robust enn det Edward Green har i standardutvalget.

– Jeg mener flere produsenter går for litt safe valg av skinn. Mange av mine favoritter har mer tekstur og fargespill i skinnet. Det trenger ikke være perfekt og uniformt for å se bra ut, sier han.

En av grunnene til at kundene kommer er at de ønsker seg noe litt annerledes. Mange har allerede modellene han selger fra før, gjerne flere par, og selv eier han 25 par sko. Hovedsakelig fra nevnte produsenter.

En annen grunn er det rent praktiske. Britiske Edward Green og amerikanske Alden lager ikke nødvendigvis sko med hensyn til norske forhold, som stiller tøffere krav til lær og såle.

Derfor er flere av modellene han designer kraftigere, tilpasset norsk høst- og vintervær, som kan inkludere regn, snø, slaps, salt og grus innenfor en relativt kort periode.

– Jeg ønsker at skoene skal brukes, ikke bare være pene å se på. Bruksmerker gir skoene karakter, og jeg ser gjerne at man såler dem om etter fire-fem år, sier han.

BRUKES TIL JAKT: I stedet for standardlæret i Edward Greens Galway, har Ravnanger brukt læret «zug» i skaftet, som er en tykk country calf som er satt inn med store mengder fett og olje som tåler vann bedre. Foto: Eivind Yggeseth

Hobby

Studioet han deler med partnerne er begynt å fylles opp med egne modeller, men noen fullverdig business er det ennå ikke. Ravnanger er ingeniør og jobber til daglig i Hitachi. Sko er hobbyen han virkelig brenner for, og interessen tok ordentlig fart hos Skomaker Dagestad, hvor han var involvert i en årrekke.

I dag konkurrerer de om samme kundene.

Skal du prøve, skjer det etter avtale eller med partnerne. Og ifølge Ravnanger er det en god del seriøse skoentusiaster i Norge. Hans beste kunder er her hjemme, men majoriteten av modellene selges til utlandet.

HOBBY: Utvalget er blitt større, men Shoes of Stefan må fortsatt balanseres som en hobby ved siden av den daglige jobben som ingeniør. Foto: Eivind Yggeseth

Det du får fra Ravnanger er helt spesielle versjoner av modeller butikkene normalt ikke tar inn, uten at det koster mer enn standarden. En Galway fra Shoes of Stefan ligger på rundt 14.500 kroner. Det samme som Edward Greens mest basic modell.

– Noe av det jeg tror jeg treffer på, er at jeg ikke lager så dønn konservative modeller, men i stedet kombinasjoner som folk kan bruke både til jobb og fritid. Mens det før handlet om å ha de spisseste skoene, handler det nå mer om å finne en balanse.