<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VARIERT: Louis Vuitton ny butikk i Oslo skilter med møbler og innredning fra designere som iransk-franske India Madhavi, danske Niels Eilersen og nederlandske Dick Cordemeijer. Foto: Louis Vuitton

Åpnet butikk nummer tre i Norge

Louis Vuitton går så det griner i Norge, noe luksusmerkets nye kjempebutikk tydelig viser.

Publisert 13. jan. 2022 kl. 18.56
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 381 ord

Om et bilde sier mer enn tusen ord, så sier Louis Vuittons nye butikk i Karl Johans gate det aller meste om hvordan franskmennene lykkes i Norge om dagen.

Like før jul åpnet luksusmerket en ny butikk over to etasjer på nær 500 kvadratmeter midt i Oslos indrefilét. Butikken er en såkalt «global store», nest øverst i LVs butikkhierarki som for første gang inkluderer hele selskapets produktbredde under samme tak.

Duft, smykker, sko, kofferter og herreavdeling i tillegg til dame, vesker og accessories merket tilbød fra før.

NUMMER TRE: Fasaden på Louis Vuittons nye butikk på Karl Johan – den tredje butikken på 15 år. Foto: Louis Vuitton

Det er den tredje Louis Vuitton-butikken i Oslo på bare 15 år, og når et såpass lite marked får en butikk på denne størrelsen sier det sitt. Selskapet gir ingen sitater, men interessen for de nye lokalene og køen rundt hjørnet flere dager etter åpning underbygger det som står skrevet på veggen. Louis Vuitton går så det griner i Norge.

Inventaret er interessant nok i seg selv. For dem med sans for luksusinteriør kan butikken skilte med møbler og innredning fra designere som iransk-franske India Madhavi, danske Niels Eilersen og nederlandske Dick Cordemeijer.

Maleriene på veggen er kjøpt inn fra den polske multiartisten Aleksandra Niemczyk, som delvis holder til i Oslo, og butikkens hyller og inventar som løper gjennom begge etasjene og i trappen er nærmest fullstendig basert på skandinavisk, lyst treverk. Nordmenn liker det nordisk, og det har franskmennene fått med seg.

Mer sko og herreklær

Vel så interessant er Louis Vuittons produktmiks. Riktignok får man et innblikk i selskapets etter hvert svært populære smykker og dufter, men det er påfallende hvor lite av butikken som er satt av til vesker. Ikke minst, hvor mye som er satt av til sko og herreklær.

Dette sammenfaller med stor sannsynlighet med Virgil Ablohs (sjef for herremote i LV) voldsomme popularitet og nylige bortgang i slutten av november. Høst-vinter og senest vår-sommer som kommer i butikk senere i år er finalen av et voldsomt populært kreativt samarbeid.

Om ikke for å handle, så er butikken uansett verdt et besøk denne våren for å se det siste dette tiårets mest populære designer foretok seg.