<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
Foto: Getty Images

Nå skal du leie klær

Stadig flere merker ser verdien av å leie ut klær. Også luksusmerkene - selv om de er noe treige - hvor sist ut er Burberry.

Publisert 11. feb. 2022 kl. 10.13
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 873 ord

Man kan leie et hjem, en bil, et feriehus eller en hytte. Så hvorfor ikke et klesplagg? Mens svenske Filippa K tilbød utleie allerede i 2015, startet den norske utleieaktøren Fjong opp i 2017. Siden har merker som Ganni og By Malene Birger fulgt etter, som perler på en snor.

Ralph Lauren skal ha vært første luksusmotehus ut med å tilby utleie. Det gjennom The Lauren Look i 2021, ifølge Forbes. Og luksusgruppen Kering har investert i Cocoon, som leier ut luksusvesker, ifølge det amerikanske motemagasinet Harper’s Bazaar.

TIDLIG UTE: Ralph Lauren var det første store luksusmotehuset med mulighet for å låne deres klesplagg. Foto: Getty Images

I desember annonserte Burberry et samarbeid med My Wardrobe HQ, Storbritannias største plattform for luksusutleie og videresalg, ifølge magasinet. Nå kan man altså kle seg i klassiske nøkkelplagg fra Burberry - og fortsatt ha til salt i grøten. Motehuset har imidlertid gjort det mulig å også kjøpe plaggene man leier.

Her til lands

Hos norske Fjong kan man i tillegg til klær og tilbehør fra en rekke motemerker også leie luksusvesker fra motehus som Chanel, Louis Vuitton, Gucci, Saint Laurent og Mulberry.

– Utleie gir tilgang til plagg når man trenger det på en bærekraftig måte, og uten å måtte bruke like mye penger som om man hadde kjøpt det, sier Fjong-gründer Sigrun Syverud.

Da hun startet Fjong følte hun at hun brukte mye penger på klær til jobbgarderoben, samtidig som hun hadde mange ubrukte plagg i skapet. Hva med å heller kunne returnere plaggene slik at andre kan ha glede av dem?

– Utleie åpner også opp for klesvariasjon, og man slipper å oppbevare plagg og reparere dem hvis de går i stykker. Det er også en fin måte å nå flere kunder ved å la dem teste et plagg før de bestemmer seg for å kjøpe det. Å tilby det kunder faktisk etterspør tror jeg er noe av det viktigste merkevarene kan gjøre, fortsetter hun.

BARE POSITIVT: – Vi synes det bare er positivt at Burberry og andre luksusmerker starter med utleie selv. Mange starter gjerne hos et eksisterende utleiekonsept. Vi har samarbeid med mange norske merker som Holzweiler, Ella og Il og FWSS, sier Sigrun Syverud i Fjong. Foto: Benedikte Lie Berntsen / Fjong

– Det overordnede er at sirkulær mote og gjenbruk har kommet for å bli, og gjenbruk er en av de raskest voksende retailkategoriene. Moteindustrien står for nesten ti prosent av klimautslippene i verden, og må endre seg for å nå bærekraftsmålene om å redusere utslipp og produksjon.

For å maksimere sitt bidrag til å redusere klimagassutslippene samarbeider Fjong med NMBU for å beregne faktiske utslipp i alle ledd av verdikjeden.

– Ved å innhente kvalitetssikret kunnskap om våre klimautslipp kan vi hele tiden gjøre aktive valg som fullt ut utnytter de klimabesparelsene man oppnår ved å leie i stedet for å eie klær.

I stedet for å brenne klær

Det har lenge vært en kjent sak at motehusene brenner plagg de ikke får solgt, skriver Vogue Business.

I Frankrike er det nå innført en lov som forbyr brenning av klær, ifølge Syverud. Noe hun tror også vil komme til resten av EU. Å ha en plan for alle plaggene sine er dermed viktig. Fjong leier ut overskuddsvarer som ellers ligger på lager, hvorpå merkene får finansiell inntjening og kan utnytte klærne bedre.

– Det som er vanskelig med utleie er først og fremst logistikken og å gjøre det på en skalerbar måte, med mindre man investerer i de løsningene som gjør dette mulig.

Sporing av plaggene hele veien, vite hvilke svakheter de har eller om de trenger reparasjon, gjøre det enkelt for kundene å motta og returnere de, rense dem og holde styr på timing og utleiekalender er en del av jobben.

Etter å selv ha investert i logistikkløsninger, lanserer Fjong nå i Danmark.

FORSKNINGSPROFESSOR: Anders Gustafsson ved Handelshøyskolen BI. Foto: Handelshøyskolen BI

– Å følge hele livssyklusen til et plagg er selve jobben, og det er en annen forretningsmodell enn merkevarer er vant til.

Risiko ved tilgjengelig luksusmote

Anders Gustafsson, forskningsprofessor ved Institutt for markedsføring hos BI, tror vi kommer til å se mer av utleie fremover.

– Dette er jo et eksempel på delingsøkonomi og det som virker som en naturlig utvikling. Det er mer holdbart med større markeder.

Innen forskning snakker man om såkalt masstige, legger Gustafsson til, som handler om en nedadgående merkeutvidelse.

Foto: Getty Images

– Det finnes en risiko ved at luksusmote blir tilgjengelig for mange. De rikeste vil kanskje ikke ha det lengre, samtidig som markedet blir større. Det er også en naturlig utvikling om man vil ekspandere markedet. Man begynner med de som kan betale mest, og så går man nedover til neste segment.

Yngre generasjoner har nok ingen problemer med å leie, men for å få luksusmerkene med kan det være tenkelig at ord som «til låns» eller «VIP» vil gjøre det hele mer attraktivt, påpeker Vogue Business.

– Jeg kan tenke meg at merkene til slutt ender opp med ulike kategorier for forskjellige kundegrupper, akkurat som i flybransjen hvor man har gull, sølv og bronse.