<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NAF: Hver femte bompenge-krone forsvinner

21,1 milliarder bompenge-kroner har de siste ti årene gått til finans- og administrasjonsutgifter. Nå frykter NAF at bilistene får en ekstraregning.

    Publisert 31. aug. 2022 kl. 10.31
    Oppdatert 31. aug. 2022 klokken 10.32
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 169 ord
    LEI AV BOM: – Fremtidige samferdselsprosjekter må i sin helhet finansieres over skatteseddelen, på samme måte som skoler, sykehus og universiteter, mener NAF. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg

    NAF har hentet tall fra årsrapportene for bompengeinnkreving fra Statens vegvesen og sett på hvor stor andel av bompengene som ikke går til samferdsel.

    Av de 102 milliarder kronene norske bilister har betalt mellom 2011 og 2020, gikk 21,1 milliarder til finans- og administrasjonsutgifter.

    Nå som rentene stiger, frykter organisasjonen at en enda større andel av bompengene vil gå til å betale renter, fremfor å betale vei.

    – Ikke bare kan bompengegjelden vi allerede har bli dyrere. Planlagte bomprosjekter vil også få høyere renter, sier pressesjef Ingunn Handagard.

    Samlet bompengegjeld i Norge var på 61 milliarder kroner ved utgangen av 2021. 31 milliarder av disse, altså over halvparten, har flytende rente.

    – Et rentehopp på én prosent på 31 milliarder kroner av bompengegjelden vil utgjøre 310 millioner mer som vanlige folk må ut med i bomstasjonene, sier Handagard.

    – Økte renter kan bety at det tar lengre tid å betale ned ferdigbygde prosjekter, eller at prosjekter under planlegging får enda høyere bompenger enn ventet. Uansett frykter vi at dette blir en ekstraregning for bilistene, sier hun.