<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
IKKE MED LEIEBILSPESIFIKASJONER: Under panseret på nye BMW XM vil det ikke dukke opp fornuftige dieselmotorer. XM er den første originale M-bilen siden M1 ble lansert for 50 år siden.  Foto: BMW

Ekstrem nyhet fra BMW

BMW presenterer nå sin mest voldsomme SUV noensinne. Her er ladbare BMW XM med V8, 653 hestekrefter og 88 kilometers elektrisk rekkevidde.

Publisert 29. sep. 2022 kl. 09.57
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 818 ord

Konjunkturnedgang og sur økonomi kan bare bety én ting: BMW skal lansere en ny og ekstremt kostbar bil. Dette skjedde på begynnelsen av 90-tallet, da BMW 8-serie dukket opp med V12 og dekadente vippelykter, akkurat i tide til å gå glipp av jappetid og overforbruk. 

I 2008 forsøkte BMW seg på nytt. Med finanskrise på trappene var timingen dårlig for BMW X6, en unødig stor kupé-SUV med V8. Nå er tyskerne i gang igjen.

JA, DET ER EKSOSRØR DU SER: BMW XM er ikke elektrisk. Dette er en ladbar hybrid med opp mot 88 kilometers rekkevidde. Foto: BMW

Farlige konkurrenter

Mens det snakkes om finanskrise og usikkerhet, slipper BMW nå SUV-bomben XM. At de stjeler modellnavnet til stakkars Citroën bryr nok ikke BMW seg om, for tyske XM handler om spisse albuer og å breie seg ut.

BMW XM

 

Motor:

4,4 l. V8 twin-turbo

Effekt, bensinmotor: 489 hk
Dreiemoment, bensinmotor: 650 Nm
Effekt, elmotor: 197 hk
Dreiemoment, elmotor: 280 Nm
Systemeffekt: 653 hk
Dreiemoment, system: 800 Nm
0-100 km/t 4,3 sek.
Toppfart: 270 km/t
Lengde/bredde/høyde:

5.111/2.005/1.755 mm

Vekt uten sjåfør: 2.710 kg
Batterikapasitet, netto: 25,7 kWh
Rekkevidde: 82 til 88 km
Pris: Fra 2,1 mill
Levering: Våren 2023

«BMW er ikke fremmed for å våge å provosere. Selskapets historie er full av eksempler som viser at selskapet går sine egne veier med enkelte modeller. Helt nye BMW XM er et tydelig eksempel på nettopp det», står det ærlig nok i pressemeldingen. 

IKKE V12, MEN... BMW XM fås med en 4,4-liters twin turbo V8 som alene yter 489 hestekrefter. En elektrisk motor på 197 hestekrefter bidrar med sin effekt, som betyr at den samlede systemeffekten er på 653 hestekrefter. Foto: BMW

BMW XM er et beist i ordets rette forstand. Den måler 5,1 meter og er rett over to meter bred. En 4,4-liters twin-turbo V8 yter 489 hestekrefter mens den elektriske motoren står for 197 hestekrefter. Samlet systemeffekt er på 653 hestekrefter, noe som delvis setter BMW XM i konkurranse med Lamborghini Urus, Aston Martin DBX707 og Bentley Bentayga Speed.

ENDA MER MOTOR: Om 653 hestekrefter låter litt puslete, kan du more deg over at det kommer en såkalt «Label red»-utgave med friske 748 hestekrefter og 1.000 Nm. Her står bensinmotoren for 585 hestekrefter og denne modellen skal leveres til høsten neste år. Foto: BMW

BMW skryter av at XM er selskapets første egenproduserte M-bil siden den lave sportsbilen BMW M1 kom på 70-tallet. 

Det tyskerne mener er at XM ikke fås med små motorer og leiebilspesifikasjoner til lavere pris. I Norge starter XM på rundt 2,1 millioner kroner med dagens avgiftsnivåer, men bilen skal ikke leveres før til våren, som betyr at den kan bli en del dyrere. 

EN EKTE GIGANT: BMW XM er over 5,1 meter lang og leveres med 23-tommers hjul. Bagasjerommet sluker 527 liter, som er 27 liter mer enn i en ladbar BMW X5. Foto: BMW

Enda heftigere versjon på vei

653 hestekrefter og 800 Nm lover bra, men med 0 til 100 på 4,3 sekunder er BMWs krafttak et stykke unna Aston Martin DBX707 med sine 3,3 sekunder. Dette har BMW åpenbart reflektert over, for det meldes i tillegg om at det kommer en enda heftigere versjon. 

MEKTIG LYD: BMW XM fås med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound som ekstrautstyr. Lydanlegget har en effekt på 1.500 watt. Foto: BMW

BMW XM «Label red», som kommer til høsten neste år, skal yte hele 748 hestekrefter og har 1.000 Nm. Denne vil også få et fremdriftsbatteri på 25,7 kWh, slik «vanlig» XM kommer med. Om du nå sitter og tenker at dette må bli en ubegripelig tung bil, så har du rett. BMW XM veier godt over 2,7 tonn!

VELKJENT: Innvendig er det mange elementer som er hentet fra dagens BMW-er, naturlig nok. Girspaken ser mistenkelig lik ut som den i en BMW M8, men mye er unikt for XM. Foto: BMW

BMW har ved flere anledninger demonstrert at de har god kontroll på sine ladbare hybrider. Slik sett blir det spennende å se hvordan selskapets første ladbare hybrid fra M-avdelingen blir å kjøre. 

XM belager seg forøvrig ikke på luftfjæring, men kommer med alle de andre understellsgodsakene som standard. Det innebærer at adaptive dempere, bakhjul som svinger og et 48V-system med adaptive krengningsstabilisatorer fås med på kjøpet. 

PYNT I TAKET: Taktrekket er spesielt, ifølge BMW, fordi det er prismeformet og kommer med 100 LED-pærer som skal lyse opp. Foto: BMW

Selv om XM er stor og tung gir den et frempek til hvordan neste generasjon M5 vil være, for det er ikke utenkelig at også den blir en ladbar hybrid. BMW jobber i tillegg med en helelektrisk M-versjon av 4-serie Gran Coupé som er ventet å få hele fire elektriske motorer.

Sekser gjør jobben

Det er ikke feil å si at det er travle tider for BMWs M-avdeling. Så langt i år har de nye modellene BMW M4 CSL og BMW M3 Touring hatt sin premierer, og om ikke lenge vises også helt nye BMW M2. Felles for disse tre er at de alle har selskapets rekkesekser på tre liter. Dette står i en interessant kontrast til nye Mercedes-AMG C 63 hvor V8-motoren på fire liter er byttet ut med en firesylindret toliter. 

At konkurransen spisser seg til, også på de motorsterke og kjøreglade modellene, er sikkert.