<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny smell i Sverige: – Slår hardt mot bransjen

Bilsalget i Sverige faller igjen, og atter en gang kuttes prognosen for hele 2022. Samtidig er det tegn til et trendskifte for elbilene.

    Publisert 3. okt. 2022 kl. 11.15
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 372 ord
    RAMMES AV FORSYNINGSTRØBBEL: Salget av nye personbiler i Sverige sank i september 2,6 prosent til 22.048. Her fra en Volvo-forhandler i Stockholm. Foto: Bloomberg

    Salget av personbiler i Sverige sank 2,6 prosent i september, sammenlignet med samme måned i fjor, viser nye tall fra Mobility Sweden. 22.048 nye biler ble registrert i løpet av måneden, mot 22.634 i september 2021.

    Dermed er det solgt 204.640 nye personbiler totalt i nabolandet så langt i år. Det utgjør en nedgang på 11,9 prosent fra samme periode i 2021.

    Det gjør at Mobility Sweden igjen nedjusterer prognosen for det totale bilsalget i år – denne gang fra 300.000 til 285.000. Nedjusteringen er deres tredje for 2022.

    Særlig mars og juni i år var tunge måneder for det svenske bilmarkedet, med salgsfall på henholdsvis 40 og 17 prosent. I tillegg var det mindre fall i januar og februar.

    – En betydelig flaskehals

    «De fortsatt store forstyrrelsene i de globale forsyningskjedene slår hardt mot bilbransjen», konstaterer den svenske bransjeforeningen i en melding.

    Det vises til at sanksjonene mot Russland og Russlands motreaksjoner kombinert med kinesiske coronanedstengninger har forverret situasjonen ytterligere i forsyningskjedene.

    «Mangelen på innsatsvarer og nøkkelkomponenter har tvunget den globale kjøretøysindustrien til å redusere produksjonen og i visse tilfeller stoppe den midlertidig. Kombinasjonen av produksjonsforstyrrelser, økte energipriser, økte kostnader for innsatsvarer og transport, svak krone og den generelle uroen påvirker det svenske kjøretøysmarkedet med både lengre leveringstider og høyere kostnader», heter det fra Mobility Sweden – tidligere kjent som Bil Sweden.

    Det presiseres videre at ordrebøkene er velfylte, men at det pressede tilbudet utgjør «en betydelig flaskehals».

    Trendskifte for elbiler

    Av nybilsalget i september sto ladbare biler for 55,0 prosent. I september i fjor var andelen nesten 54 prosent.

    Rene elbiler sto for 35,3 prosent av totalen, mot nær 33 prosent for ett år siden. Til sammenligning sto bensin- og dieselbiler for tilsammen 32 prosent av salget i september.

    Totalt ble det solgt 7.772 nye elbiler i Sverige i september, 4,3 prosent flere enn i september i fjor. Hittil i 2022 har elbilene hatt en svensk salgsvekst på 55 prosent.

    Mobility Sweden mener å nå se et tydelig trendskifte for elbilene, ved at det nå er privatpersoner som driver salgsveksten. Rundt 60 prosent av elbilene som er solgt i år, er blitt registrert på privatpersoner, mot 51 prosent i fjor. Før det ble de hovedsakelig registrert på firmaer og som nyttekjøretøy.