<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Vi er utsolgt

Mens Ferrari leverer sitt andre, positive resultatvarsel i 2022, gjør Aston Martin det motsatte og straffes med kraftig kursfall i London.  

    Publisert 2. nov. 2022 kl. 16.16
    Oppdatert 2. nov. 2022 klokken 16.17
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 427 ord
    GÅR SÅ DET GRINER: Salget av Ferrari-biler. Foto: Bloomberg

    Ferrari la onsdag frem et resultat etter skatt på 228 millioner euro i tredje kvartal, mot 207 millioner euro i samme periode i fjor. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) klatret fra 371 til 435 millioner euro, mens inntektene gikk fra 1.053 til 1.250 millioner euro.

    Driftsresultatet var ifølge Bloomberg bedre enn analytikernes forventninger, mens antall solgte biler steg fra 2.750 i tredje kvartal i fjor til 3.188 i samme periode i år.

    Samtidig guider den italienske superbilprodusenten et EBITDA-resultat over 1.730 millioner euro for helåret 2022, mot tidligere 1.700-1.730 millioner euro. Inntektene jekkes også forsiktig opp. Dette er andre gang Ferrari høyner guidingen i år.

    Konsernsjefen: – Utsolgt

    Resultatfremgangen og den positive guidingen henger ifølge nyhetsbyrået sammen med porteføljen av høymargin-modeller, positive valutaeffekter og den nært forestående produksjonsstarten for «ekstrem-SUV-en» Purosangue som ble lansert i september.

    KAN GLISE: Ferrari-sjef Benedetto Vigna. Foto: NTB

    «Vi fortsetter å rå over en enestående ordrebok: med unntak av få modeller er vi utsolgt over hele spekteret», skriver Ferrari-sjefen Benedetto Vigna i en pressemelding, hvor han også gir uttrykk for makroøkonomiske utfordringer på global skala.»

    Ferrari følger dermed luksusbilprodusenter som Mercedes-Benz i å motstå trangere økonomiske tider med velstående bilkjøpere mindre påvirket av galopperende inflasjon og stigende renter. For å motvirke dyrere innsatsfaktorer hever italienerne prisen på modellene Portofino og Monza med effekt fra første kvartal neste år. Disse koster i dag henholdsvis 215.000 og 1,6 millioner euro.

    Aston Martin skuffer

    Ellers i luksussegmentet har Aston Martin måttet komme med et negativt resultatvarsel. Den britiske produsenten hadde opprinnelig planlagt for å selge 6.600 biler i år og dermed løfte sin resultatmargin med 350-400 punkter.

    IKKE SÅ BRA: Aston Martin må senke guidingen for bilsalget i 2022. Foto: Bloomberg

    Men onsdag ble salgsprognosen senket til 6.200-6.600 biler og marginforbedringen til 100-300 punkter, melder Financial Times

    Aston Martins inntekter steg over 30 prosent på årsbasis i tredje kvartal etter at den gjennomsnittlige salgsprisen var opp 28 prosent til 189.000 pund. Resultatet før skatt kom derimot inn på minus 226 millioner pund, en kraftig forverring av underskuddet på rundt 98 millioner pund i samme periode i fjor. 

    400 halvferdige biler

    Selskapet forklarer utviklingen med høyere investeringskostnader, omvurdering av dollargjeld og ikke minst problemer i leverandørkjeden. Ifølge rapporten står 400 halvferdige biler og venter på deler, noe som tynget regnskapet med over 100 millioner pund i kvartalet. 

    Ferrari faller onsdag ettermiddag over 2 prosent på Milano-børsen, mens Aston Martin straffes med et kursfall på over 15 prosent i London.