<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vi vil bruke 22.500 kroner hver på julehandel i år

I år er det forventet at det vil bli brukt 123 milliarder kroner i løpet av årets julehandel. 

Publisert 4. nov. 2022 kl. 11.56
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 484 ord
PÅ HANDELTUR: En av tre sier de vil handle julegaver i et større kjøpesenter, mens 57 prosent sier de skal handle julegaver i nærheten av der de bor.  Foto: Dreamstime

Oslo Handelsstands Forening har satt seg ned med kalkulatoren og regnet seg frem til at årets julehandel vil koste oss 113 milliarder kroner. I tillegg kommer en netthandelsomsetning på 10,6 milliarder kroner, som gjør at den totale julehandelen ender opp på 123,6 milliarder kroner.

Det innebærer at hver nordmann vil bruke 22.658 kroner på julehandel i november og desember, hvorav 11.915 kroner i desember. For Oslo alene er det ventet at hver enkelt innbygger vil bruke ca. 14.000 kroner i desember.

FORVENTER TILBAKEGANG: Bjørn Næss, adm. direktør i Oslo Handelsstands Forening. Foto: Linn Marie Hammernes

Forventer tilbakegang

– Julehandelen har vært rekordhøy de siste årene og vi forventer en tilbakegang fra pandemiårene 2020 og 2021, sier adm. direktør Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening.

Ifølge Ness førte pandemien til det god likviditet hos forbrukerne i tillegg til reduserte muligheter til å reise, grensehandle og bruke penger på restauranter og uteliv. Nå som samfunnet har åpnet opp mener han derfor at det er helt naturlig at vi vil se en svak tilbakegang.

Ekskludert netthandel forventer likevel Næss en vekst på 18 prosent sammenlignet med normalåret 2019. 

Prognosene til Oslo Handelsstands Forening viser en vekst på rundt 2 prosent for dagligvarer og en tilbakegang på nærmere 6 prosent for julegaver. Videre forventes det en tilbakegang for netthandelen på rundt 5 prosent sammenlignet med fjoråret. 

– Ifølge en intervjuundersøkelse gjennomført av Yougov på vegne Oslo Handelsstands Forening, sier 1 av 3 at de forventer å bruke mindre på julegaver i 2022 enn i 2021. Litt færre sier at de vil bruke mindre på mat og drikke i jula, sier Næss. 

Viktigste perioden i året

Julehandelen er den viktigste perioden av året for butikker og restauranter for å skape lønnsomhet. Og mens det tidligere var desember alene som var avgjørende for mange handelsaktører, forventer handelsstanden i år at julehandelen vil fordele seg med rundt 47 prosent på november og 53 prosent i desember.

Handelsstandens julehandelsundersøkelse viser også at forbrukerne i årets julehandel i langt større grad vil velge lokale butikker, nærsentre og bydelssentre juleshoppingen. Hele 57 prosent sier de vil handle julegaver i nærheten av der de bor.

– Dette er en utvikling vi har erfart gjennom hele pandemien da folk satt på hjemmekontor og gjorde sine ærender der de bor, sier Næss og legger til at en av tre sier de vil handel i større kjøpesentre, sier Næss.

Bruker 16 mrd. under Black Week

I tillegg kommer det også frem i undersøkelsen at fire av ti sier at de helt sikker vil handle på Black Friday. Halvparten av disse vil handle omtrent like mye som i fjor, mens en av tre sier at de kommer til å handle mindre enn i fjor.

Prognosene til Oslo Handelsstands Forening tilsier en omsetning på rundt 16,1 milliarder kroner under Black Week og 3,2 milliarder kroner på Black Friday, opplyser Næss.

Siden restauranter og kulturtilbud er åpent i år i motsetning til i fjor, viser det seg også at 40 prosent av Osloborgerne skal på julebord på by’n, mens på landsbasis svarer én av tre det samme.