Netthandelen under Black Week i år kan slå ny rekord, ifølge Vipps, som viser til tall fra handelsukens fem første dager.
Vipps-tall viser at antall transaksjoner steg 53 prosent fra fredag til tirsdag, sammenlignet med samme periode i 2021. For volum er veksten på 59 prosent, som betyr større kjøp enn i fjor.
De to kategoriene med største vekst så langt i handelsuken er «Sport og fritid», hvor antall transaksjoner har vokst med 84 prosent, samt «Klær, sko og tilbehør» hvor transaksjonene er opp med 50 prosent mot samme tid i fjor.
Elektronikk og hvitevarer er den eneste kategorien som går ned i antall transaksjoner med minus 3 prosent.
– Pandemien hvilte fortsatt over oss i slutten av november i fjor. Mange var vant til å tilbringe mye tid hjemme. Det bidro nok til at elektronikk og hvitevarer ble en salgsvinnerne i Black Week. Nå er restriksjonene borte. Folk ønsker å pynte seg, oppgradere egen garderobe og være mer aktive. Da senkes terskelen ekstra lavt for å slå til på gode tilbud i disse kategoriene, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.
Flere tilbyr Vipps
En viktig grunn til den enorme veksten er at antallet steder som bruker Vipps på nett har steget. Det er i snitt 273 nye utsalgssteder i uken som bestiller Vipps på nett.
Før Black Week var det usikkerhet rundt hvorvidt trange tider og økt inflasjon ville påvirke Black Week negativt.
– Det har definitivt ikke slått til! Tvert imot. Tallene våre viser at Ola og Kari slår til på en rekke av tilbudene som møter dem. Samtidig ser flere bedrifter verdien av å ha en enklest mulig betalingsløsning for å holde på kundene gjennom hele kundereise, sier Heir.
I løpet av de fem første dagene er det 44 prosent flere som har netthandlet med Vipps enn i fjor. I antall vil det si at over en halv million nordmenn så langt har shoppet med Vipps i Black Week.