Ice kjøper Vipps Mobils kundebase på 19.000 abonnenter, opplyses det i en melding torsdag. Samtidig legges Vipps' mobiltilbud ned – to år etter etableringen. Avtalen gjennomføres i løpet av januar 2023.
– Vårt mål er å skape konkurranse i mobilmarkedet, og for å kjempe mot de store må vi fortsette å vokse. Da Vipps skulle ut av mobilmarkedet var Ice en helt naturlig kandidat for kjøp av kundebasen, forklarer Shiraz Abid, kommersiell direktør i Ice.
Styrke posisjonen
Adm. direktør Eivind Helgaker tilføyer at oppkjøpet er én av flere strategiske investeringer selskapet gjør for å øke konkurransen og styrke selskapets posisjon i det norske markedet.
For sine nye kunder lover Ice tilsvarende eller bedre abonnement til samme pris, samt dobbel data ut juli måned og fri månedsavgift ut februar. Vipps-abonnentene skal foreløpig ikke behøve å foreta seg noe, og de vil bli kontaktet av Ice over nyttår.
Totalt har Ice mer enn 735.000 kunder i privat- og bedriftsmarkedene.
Vipps' hovedfokus
For Vipps handler avtalen om å fokusere på sine betalingstjenester.
– Vipps' hovedfokus nå er å bygge den sterkeste lommeboken i Norden – med vyer om Europa. Da synes vi mobilkundene våre fortjener et hjem som gir de den omsorgen de fortjener, sier Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps.