<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

IWS-datter har inngått byggekontrakter

Publisert 24. jan. 2023 kl. 17.11
Oppdatert 24. jan. 2023 klokken 17.23
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 370 ord

Integrated Wind Solutions-datterselskapet IWS Fleet AS har utøvd opsjoner og inngått byggekontrakter med China Merchants Industry Holdings Co. (CMI) for kjøp av ytterligere to walk-to-work Commissioning Service Operations Vessels (CSOVer). De to nybyggene er planlagt levert i andre kvartal 2025.

Det fremgår av en melding tirsdag.

Den faste verftprisen er på omtrent 52,5 millioner euro pr fartøy. Rundt 50 prosent av skipsverdien er relatert til norske eksportselskaper som leverer avansert teknologi, opplyses det.

IWS har også sikret opsjoner for ytterligere to skywalker CSOVer fra CMI-verftet.

Videre opplyses det at i desember 2022 signerte Dogger Bank-konsortiet og IWS-flåten den endelige og bindende kontrakten for charterpartiet for Dogger Bank C, med en oppstart i 2025 og en varighet på 304 dager.

Samt at selskapet har mottatt en term sheet for en grønn senior, sikret kredittfasilitet fra SEB og Sparebank 1 SR-Bank for gjeldsfinansiering av «IWS Seawalker» og «IWS Starwalker».

Det opplyses også at grunn av utfordringer med den globale forsyningskjeden, som påvirker levering av walk to work gangway-systemet, forventer selskapet endringer i leveringsplanen for de to første fartøyene. Det er avtalt med charteren for det første fartøyet, "IWS Skywalker", at det vil starte sin kontrakt i fjerde kvartal 2023. Selskapet forventer at det andre fartøyet, "IWS Windwalker" skal være klar for kommersiell virksomhet tidlig i første kvartal 2024. Den endrede leveringsplanen vil ha mindre finansiell effekt på selskapet.

I samme melding opplyses det også om at IWS har engasjert ABG Sundal Collier, Clarksons Securities, SEB, SpareBank 1 Markets, og Arctic Securities for å gi råd om en påtenkt rettet emisjon til kurs 33 kroner pr aksje. Antall aksjer som vil bli utstedt i emisjonen vil bli besluttet av styret, basert på en akselerert bokbyggingsprosess.

Provenyet bli brukt til å finansiere verftutbetalinger for bygging av selskapets skip, og til generelle selskapsformål.

Selskapet har mottatt betydelig interesse for emisjonen, og har mottatt følgende forhåndsforpliktelser, med forbehold om vanlige forhold:

Awilco, som eier rundt 39,42 prosent av de utestående aksjene i selskapet og er representerte i selskapets styre av Jens-Julius Ramdahl Nygaard, har forhåndsforpliktet seg til å tegne for sin pro rata-andel.

Videre har QVT Financial LP, som eier 7,71 prosent av de utestående aksjene i selskapet og er representert i selskapets styre av Daniel Gold, forhåndsforpliktet seg til å tegne for sin pro rata-andel.

(TDN Direkt)