<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Elektrifisering av sokkelen er sløsing med energi og penger

Utslippene i Norge vil gå ned, men neppe globalt, ei heller i Europa, skriver sivilingeniør Arild Sigurdsen.

    Publisert 17. feb. 2023 kl. 14.52
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 601 ord
    ENERGI VIL GÅ TAPT: Det hevder artikkelforfatteren, som er uenig med statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og hans støtte til elektrifisering. Her under et besøk ved Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest.  Foto: NTB

    Basert på en rapport fra Thema Consulting, konkluderer Offshore Norge med at «elektrifisering av olje- og gassektoren gir betydelige reduksjoner i klimagassutslippene, ikke bare i Norge, men også globalt». Det hevdes også at «elektrifiseringen er lønnsom». Rapporten er et grundig arbeid, men jeg tror neppe konklusjonen står seg likevel.

    Arild Sigurdsen. Foto: Privat

    Først og fremst hevdes det i rapporten at «i gassmarkedet erstatter økt gasseksport fra Norge i hovedsak LNG-import til Europa». Tanken er at LNG er tre–fire ganger så forurensende å produsere som rørgass, og at rørgassen vil fortrenge LNG og dermed gi reduserte CO2-utslipp. Slik er det nok ikke, fordi argumentet bare holder dersom markedet er mettet med rørgass og LNG.

    Det er ikke situasjonen i dag, neppe heller i overskuelig fremtid. Den økte gasseksporten fra Norge vil derfor komme i tillegg til annen gasseksport til Europa og ikke fortrenge LNG. Utslippene i Norge vil følgelig gå ned, men neppe globalt, ei heller i Europa.

    En åpenbar svakhet ved rapporten er at teknologiske sammenhenger og konsekvenser ikke er tilstrekkelig belyst: Den økte eksporten fra Norge dreier seg hovedsakelig om brenngass (fuel gas) som blir frigitt ved elektrifisering. Brenngass er den delen av gassproduksjonen som benyttes til produksjon av elkraft på sokkelen, og som ved elektrifisering blir erstattet av såkalt grønn elkraft.

    Folk må derfor akseptere at skatter og avgifter øker med 50 milliarder kroner (+), at elkraftunderskuddet øker med 23 TWh (+) og at gass for flere milliarder kroner graves ned

    Problemet er at mange oljefelt produserer så lite brenngass (fra fri og assosiert gass) at den faktisk ikke er regningssvarende å eksportere. Gass for milliarder av kroner vil i stedet bli reinjisert i grunnen og dermed gå tapt. Hvor store volumer som tapes er usikkert, men et konservativt anslag tilsier i hvert fall 10–15 prosent. Blant andre vil nyere oljefelt som Goliat, Johan Castberg og Yme ikke bidra med brenngass i det hele tatt. Mye av brenngassen er dermed fjernet fra ligningen lenge før gassen når markedet i Europa, og må derfor erstattes av gass fra andre leverandører.

    Skal vi følge argumentene som beskrevet i Themas rapport, vil følgelig tapet av brenngass ikke medføre fortrengelse av LNG, men heller import av LNG – og dermed økte CO2-utslipp.

    Konsentrerer vi oss om elkraft, som jo elektrifiseringen egentlig handler om, ser vi at de eksporterte brenngassvolumene, inkludert tap i eksportanleggene, neppe kan erstatte den grønne elkraften som kreves for å elektrifisere sokkelen, selv om generatoranleggene i Europa har bedre virkningsgrad enn generatorene på sokkelen. Spesielt tydelig blir dette når også elektrifisering av Hammerfest LNG tas med i ligningen (som jo er svært energikrevende).

    Totalt sett vil elektrifiseringsprosessen i Norge kreve mer grønn elkraft enn den elkraften som den eksporterte brenngassen produserer i Europa. Energi vil gå tapt. Dersom den tapte elkraften skal kompenseres, må Europa importere mer gass (LNG), noe som vil resultere i økte CO2-utslipp.

    Nordmenn må føle seg trygge på at elektrifisering av sokkelen vil bidra positivt til det grønne skiftet, ikke bare i Norge, men globalt. Folk må derfor akseptere at skatter og avgifter øker med 50 milliarder kroner (+), at elkraftunderskuddet øker med 23 TWh (+) og at gass for flere milliarder kroner graves ned. Jeg er redd rapporten til Thema Consulting og Offshore Norge ikke bidrar nevneverdig til økt trygghet.

    Arild Sigurdsen

    Sivilingeniør