<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Solstad Offshore selger PSV-flåten for 6 mrd.

– Representerer et skifte i vår strategi, sier Solstad Offshore-sjefen. Salget vil også hjelpe det gjeldstyngede selskapet.

    Publisert 7. mars 2023 kl. 08.47
    Oppdatert 7. mars 2023 klokken 10.09
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 311 ord
    SELGER UNNA: Lars Peder Solstad, adm. direktør i Solstad Offshore, selger nær halvparten av selskapets flåte. Foto: Eivind Yggeseth

     

    Solstad Offshore har signert en avtale med det USA-baserte rederiet Tidewater for salget av 37 forsyningsskip (PSV), noe de får 577 millioner dollar for – tilsvarende 6 milliarder kroner.

    Det vil hjelpe på rederiets gjeld, som ved utgangen av 2022 var på 22,8 milliarder kroner. Nærmere 80 prosent forfaller i første kvartal neste år, og selskapet har startet en refinansieringsprosess, meldte de for en drøy uke siden.

    «Dette strategiske trekket reduserer Solstads gjeld med omtrent 6 milliarder kroner og vil styrke Solstads balanse, gjeldstjeneste og likviditetsposisjon betydelig», skriver selskapet i kunngjøringen.

    Mer enn bare olje

    Dette betyr også at de kan fokusere mer på segmentet for fornybar energi fremover, samt ankerhåndteringsfartøy (AHTS) og konstruksjonsskip (CSV).

    – Salget av PSV-er representerer et skifte i vår strategi i et marked i endring. PSV-ene støtter hovedsakelig olje- og gassindustrien, mens AHTS og CSV-er kan betjene alle offshore energisektorer, inkludert olje og gass og fornybar energi, sier adm. direktør i Solstad Offshore, Lars Peder Solstad.

    Dersom man ekskluderer PSV-fartøyene, hadde ebitda-marginen endt på 36 prosent i 2022, mot 31 prosent oppnådd. Omsetningen hadde vært 4,7 milliarder kroner, mot 6,5 milliarder inkludert PSV-ene.

    – De generelt høyere marginene for AHTS og CSV-er vil tillate oss å forbedre økonomien vår, styrke vår tilstedeværelse på fornybar energi og sette oss i posisjon til over tid å fornye vår flåte, legger han til.

    41 fartøyer igjen

    Etter salget av forsyningsskipene vil selskapets flåte bestå av 41 fartøyer. I tillegg har de seks fartøyer som ikke er operasjonelle, og som vurderes solgt.

    Ekskludert PSV-flåten har selskapet en fast ordrebok på 6,3 milliarder kroner pr. 31. desember 2022.

    Pågående certeparti vil overføres til Tidewater, med forbehold om samtykke fra charteren. Offshoreansatte tilknyttet PSV-flåten vil også bli tilbudt ansettelse med Tidewater.

    Transaksjonen vil ha en mindre regnskapsmessig effekt. Gjennomføring av transaksjonen er betinget av tredjepartsgodkjenninger, som for eksempel fra chartere og konkurransemyndigheter. Partene kan gå bort fra avtalen hvis den ikke er gjennomført innen longstop-datoen 30. juni 2023.