<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Utfordringer for Prosafe

Prosafe hadde en utnyttelsesgrad på bare 28,6 prosent for sine rigger i første kvartal, og sliter med oppgraderingen av «Safe Concordia.»

Publisert 21. apr. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
UTFORDRINGER: For Prosafe, ledet av Jesper Kragh Andresen. Foto: Iván Kverme

PRS

Prosafe hadde en utnyttelsesgrad på 28,6 prosent for sine rigger i første kvartal 2023, mot 68,1 prosent i samme kvartal året før og 56,1 prosent kvartalet før, ifølge en oppdatering fredag.

«Safe Zephyrus» er i Brasil der den forberedes til kontraktsoppstart for Petrobras. Prosafe venter at 650-dagerskontrakten vil starte som planlagt i mai 2023. «Safe Eurus» startet på sin fireårskontrakt med Petrobras 17. februar. «Safe Notos» fortsatte arbeidet for Petrobras i første kvartal 2023, og ventes å være ute av drift i rundt 30 dager fra midten av mai for vedlikehold.

«Safe Concordia» er i Curaçao, der den forberedes for den kommende kontrakten i Mexicogolfen. Oppgraderingen og compliance-arbeid utfordres av fartøyets tilstand, krav til drift i Mexicogulfen i USA og dagens høye inflasjonsmiljø. Oppstartsvinduet er nå 1. august til 15. september 2023, og det er avtalt en standbyrate på 28.000 dollar pr dag for perioden fra 1. august til ferdigstillelse av mobilisering, opplyses det.

«Safe Caledonia», «Safe Boreas» og «Safe Scandinavia» ligger i opplag i påvente av fremtidig arbeid.

Videre lister Prosafe opp seks anbud selskapet deltar i for arbeid i 2024 og 2025, og det ventes ytterligere anbud eller direkte kontraktstildelinger i Nordsjøen for 2024 og 2025. Videre vil Petrobras trolig annonsere nye anbud i 2023.

(TDN Direkt)

Energi

Informasjon om bruk av AI