Goldman Sachs om tankmarkedet: – Dramatisk reprising av risiko
Tankrater bykser opp etter russiske sanksjoner. Satellittdata viser også at russisk sjøbåren eksport fortsatt pågår.

Tre sanksjonerte, russiske tankere ligger helt i ro utenfor Øst-Kina, skrev Bloomberg mandag. Tirsdag gir Goldman Sachs kontrabeskjed, russisk eksport til sjøs pågår ennå.
«USA kunngjorde sine bredeste og strengeste sanksjoner mot den russiske oljeindustrien hittil (...) satellittdata med høy frekvens tyder på at Russlands sjøbårne eksport fortsatt er intakt», skriver visepresident i råvaredivisjonen i Goldman Sachs, Yulia Zhestkova Grigsby, tirsdag.
Grigsby viser til nyhetsartikler som hevder at indiske raffinerier angivelig vil slutte å ta imot olje fra sanksjonerte skip som er booket etter 10. januar. Samme beskjed kommuniserer flere meglerhus, blant andre JPMorgan og UBS.
Katt og mus
Strateg Giovanni Staunovo, UBS, hevder, basert på erfaringer de siste tre årene, at russisk oljeeksport kan ligne på «Whack-a-mole»-leken hvor man slår muldvarpen som dukker opp. Nye ikke-sanksjonerte skyggeflåte-tankere dukker opp og transporterer frem til de havner på en ny sanksjonsliste.
I likhet med indiske raffinerier, tror han små private kinesiske raffinerier, såkalte teapots, også vil overholde de nye sanksjonene. Staunovo mener disse kinesiske og indiske raffineriene vil få mer olje fra Midtøsten, Afrika og Amerika i nær fremtid, som vil «stramme til oljemarkedet».
Goldman Sachs hadde nylig en «ofte stilte spørsmål»-runde, og det ene spørsmålet omhandlet effekten av sanksjonene i markedet for tankere og raffinerte produkter.
30–40 prosent oppside
«Vårt grunnleggende scenario er at forsyningslinjene stort sett forblir uavbrutte, og vi forventer derfor ikke en stor vedvarende påvirkning i tankermarkedet. Likevel, når vi bruker rammeverket vårt for tankfraktrater, estimerer vi risikoen til oppsiden. Gitt den globale tankflåtens kapasitet på rundt 5 milliarder fat, ville hver 10 millioner fat av sanksjonert kapasitet som forsvinner, gi en økning på opptil 0,10 dollar pr. fat på våre globale fraktindekser», het det i spørsmålsrunden.
I sanksjonspakken ble 150 skip som er involvert i transport av petroleumsprodukter ifølge Goldman rammet, noe som tilsvarer en samlet kapasitet på 120 millioner fat.
«Hvis sanksjonene er betydelig bindende, ville dette gi en oppside på 1,20 dollar pr. fat (30–40 prosent) på våre globale fraktindekser», skriver meglerhuset.
«Produkt- og fraktmarkedene har dramatisk repriset risiko knyttet til forsyningssvikt fra Russland siden fredag. Dieselpriser og destillatspreads spratt opp til det høyeste nivået på seks måneder på grunn av bekymringer rundt russiske dieseltilbud og kaldere vær i USA», skriver Grigsby.
Mandag ettermiddag ble det kjent at VLCC-ratene på strekningen Midtøsten-Kina steg hele 39 prosent på én dag, til 38.800 dollar dagen. Natt til tirsdag er Goldman Sachs' globale indeks for dirty tankers er opp 14 prosent siden fredag.