Kurskrakk for skviset kleskjede
Et resultatvarsel sendte Lululemons aksjekurs hodestups mandag ettermiddag. Kryptovaluta og relaterte aksjer gjorde det derimot bra.

Det snakkes til det slitsommelige om at 2023 blir året da mange store økonomier går inn i en resesjon, da arbeidsledigheten skal opp og konsumprisveksten holder seg høy. Man skulle tro dette ville reflekteres i folketomme handelsgater og kjøpesentre, men den gang ei. En rask tur til London, Paris eller Oslo – eller for den saks skyld Sandefjord – avdekker at både butikkene og restaurantene fremdeles er fulle av kunder.
Også Lidl, som sjelden forbindes med glamorøs handling, gjør det bra. Den tyske billigkjeden fortalte mandag at omsetningen i de fire ukene frem til 25. desember var 24,5 prosent høyere enn i samme periode året før. Ledelsen viste til at nye butikker er blitt åpnet, samt at husholdningene er blitt mer prisbevisste. De burde ha lagt til at de britiske matvareprisene har økt med godt over 16 prosent det seneste året. På inflasjonsjustert basis er salgsveksten langt mindre imponerende.
Lululemon sliter uansett. Aksjekursen stupte 10 prosent, etter at den kanadiske kleskjeden senket sitt anslag for bruttomarginen i fjerde kvartal. Mens den tidligere «guidingen» innebar en marginbedring på 0,1-0,2 prosentpoeng, ventes det nå et fall på 0,9-1,1 prosentpoeng. Forklaringen er fortsatt stigende produksjonskostnader og svakere etterspørsel. Paradoksalt ble omsetningsanslaget oppjustert fra 2,61-2,66 milliarder dollar til 2,66-2,70 milliarder dollar.
For øvrig har økt risikoappetitt i markedet har gitt mange kryptovalutaer en etterlengtet rekyl. Mandag ettermiddag var den mest populære av dem, bitcoin, igjen over 17000 dollar, mens alternative «digitale mynter» som Cardano og Solana ble 10-20 prosent mer verdt. På Nasdaq-børsen bidro dette til sterk kursutvikling for meglerne Coinbase og Robinhood. Her ble oppgangen på henholdsvis 13 og 3 prosent.