<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tinde får bot fra Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet har ilagt Tinde Energi en bot på 740.000 kroner for brudd på opplysningsplikten. 

    Publisert 2. feb. 2023 kl. 13.06
    Oppdatert 2. feb. 2023 klokken 14.01
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 391 ord
    DYRT: Tinde Energi har fått en bot på 10.000 kroner hver dag siden 15. november av Forbrukertilsynet.  Foto: Agder Energi

    Forbrukertilsynet har ikke fått all den dokumentasjonen og opplysningene som de har bedt om fra Tinde Energi etter at de i sommer fikk inn en klagestorm på strømselskapet. 

    Tilsynet har derfor siden 15. november gitt Tinde Energi en tvangsmulkt på 10.000 kroner hver dag hvor selskapet ikke har fulgt opp pålegget om å sende over alle opplysningene og dokumentasjonene, opplyser forbrukertilsynet i en pressmelding torsdag. 

    Dette har gjort at bøtene nå er oppe i 740.000 kroner til sammen.

    – Dette vedtaket viser at det er dyrt å bryte pålegg og forbud fra Forbrukertilsynet, sier direktøren i Forbrukertilsynet Trond Rønning. 

    Finansavisen har foreløpig ikke klart å komme i kontakt med Tinde Energis daglig ledere og styreleder Stein Raymond Henriksen

    Klagestorm i fjor sommer

    Etter at klagene begynte å renne inn sommeren 2022 har Forbrukertilsynet brukt store ressurser på å undersøke selskapet grundig. Og selv om selskapet har gitt noen opplysninger, har de ennå til gode å oppgi all dokumentasjon som de er blitt pålagt, ifølge Forbrukertilsynet.

    Bakgrunnen for tilsynets interesse for selskapet er at det på sommeren og høsten 2022 kom mange klager på Tinde Energi til Forbrukertilsynet. Dette gjorde at Forbrukertilsynet i oktober påla strømselskapet å oppgi en rekke opplysninger og dokumentasjon, og tilsynet varslet tvangsmulkter hvis det ikke ble fulgt opp. 

    Imidlertid klaget Tinde Energi på pålegget ved utgangen av oktober, men det hindret ikke Forbrukertilsynet om å innføre tvangsmulkt på 10.000 kroner pr. dag Tinde ikke fulgte pålegget. I midten av desember stadfestet Markedsrådet pålegget fra tilsynet og dermed avviste klagen fra Tinde Energi. 

    Politianmeldt

    I januar ble også Tinde Energi anmeldt til politiet av Forbrukertilsynet for mulig bedrageri og forsøk på bedrageri. 

    I anmeldelsen har tilsynet bedt politiet etterforske om Tinde Energi har begått eller forsøkt å begå bedrageri ved følgende handlinger:

    • Ved at selskapet sendte ut fakturaer til kunder med avtalt pristak uten å ta hensyn til det avtalte pristaket.
    • Ved at selskapet gikk til oppsigelse av strømavtaler med prisgaranti og bindingstid, uten å varsle forbrukere om oppsigelse.
    • Ved å forsøke å få kundene til å si opp gunstige strømavtaler med prisgaranti.
    • Ved å varsle endringer i avtalevilkår, som ville innebære at forbrukerkunder ble tilleggsfakturert for strømstøtte og få et begrenset avtalt forbruk av strøm til den avtalte, gunstige prisen.

    Forbrukertilsynet har også anmeldt styreleder i selskapet for medvirkning eller forsøk på medvirkning til bedrageri på disse punktene.