<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Apple falt etter lansering

Apple vil selge briller til nærmere 40.000 kroner. Det falt ikke i god smak for investorene på Wall Street. 

Publisert 5. juni 2023 kl. 22.20
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 374 ord
Tim Cook CEO i Apple.  Foto: Bloomberg

Med en aksjekurs på over 180 amerikanske dollar, nådde Apple i dag «all-time high». Det slår dermed den forrige rekorden fra desember 2021, og er opp nesten 50 prosent i år. Med det knuser de S&P 500-indeksen, som er opp «bare» 11 prosent i år.

En del av prisøkningen er drevet av Apples tilbakekjøpsprogram for aksjer, som siden starten av 2022 har økt med over 600 millioner aksjer. Selv om aksjekursen har nådd en ny rekord i dag, er den totale markedsverdien fortsatt litt under rekordnivået fra 2021 på 2,9 billioner amerikanske dollar.

– Apple-aksjen har nytt godt av tech-sentimentet vi har sett i 2023. Der 2022 ble et grusomt år for teknologiaksjer, drevet av økte renter, har 2023 vært det motsatte. Investorene emner demning i horisonten og regner nå inn en lettelse i rentene, som gjør langsiktige aksjer som Apple mer attraktive. Aksjekursen har også nytt godt av investorenes økte interesse for selskaper med solide marginer, sterke balanser og solid track-record, som er motstandsdyktige i økonomiske nedgangstider, sier markedsanalytiker i eToro, Jakob Westh Christensen.

I dag startet konferansen Apple World Developers Conference, som varer resten av uken. Mandag kveld norsk tid lanserte Apple blant annet sitt nye og forventede Apple AR/VR-headset, Vision Pro – til en svimlende utsalgspris på 3.499 dollar. Dette regnes som den største lanseringen siden Apple Watch i 2015, og AirPods i 2016, og trekkes frem som en potensiell gullgruve for selskapet.

I tillegg til de allerede populære iPhone, iPad, Apple Watch og Mac-produktene og det raskt voksende tjenesteimperiet, kan imidlertid inntjeningsveksten på lang sikt bli løftet av nye vekstdrivere. Spesielt Vision Pro-headsettet kan gi en betydelig økning for forretningsområdet «Wearables, Home and Accessories», som allerede utgjør rundt 10 prosent av Apples inntekter, kun overgått av iPhone (66 prosent) og tjenester (21 prosent).

Selskapet falt imidlertid etter lanseringen av de svindyre AR-brillene til 38.000 kroner, og en MacBook Pro til 83 000 kroner.

P/E-multippelen er nå på rundt 30x, godt over gjennomsnittet på 21x. Dette skjer selv om forventningene til vekst på topplinjen har stagnert etter noen år med «pandemiboom» i salgstallene for 2021 og 2022. Inntektene for 2023 forventes å være stabile på 385 milliarder amerikanske dollar, mens inntjeningen per aksje forventes å ende på 6 dollar per aksje.

Mandag falt Apple-aksjen 0,76 prosent til 179,58 dollar.