Sommeren 2022 var preget av kaos da flyplassene slet med å gjenopprette drift etter de plutselige nedstengningene – og påfølgende nedbemanninger – som ble utløst av Covid-19. Flere europeiske flyselskaper begrenset billettsalg, kansellerte flyvninger og justerte rutetabeller mens flyplasser innførte begrensninger for passasjertrafikk.
Reisende innad og til Europa vil i år vil unngå den samme mengden forstyrrelser som var i fjor, ifølge CNBC. Samtidig ser høyere billettpriser ut til å bli normen.
Ifølge Airports Council International (ACI) er fjorårets reisekaos «i stor grad bak oss».
Heathrow Airport, Europas største flyplass målt etter passasjerantall, har meldt at de er «godt forberedt på å håndtere etterspørselen i sommerens høysesong» i år. Gatwick Airport, Storbritannias nest største flyplass, uttalte at de «ikke forventer de samme problemene som flyplasser opplevde i fjor sommer.»
Total passasjertrafikk i Europa er for øyeblikket 7,6 prosent lavere enn nivået før pandemien, ifølge data fra ACI, selv om fem europeiske markeder – Tyrkia, Kypros, Bosnia-Hercegovina, Hellas og Albania – har fullstendig gjenopprettet sitt trafikknivå fra 2019.
Air navigation safety-organisasjonen Eurocontrol skal ha sagt at de forberedte seg på høy trafikk i sommer og merket seg at daglige flygninger gjennom europeisk luftrom nå var på sitt høyeste nivå siden starten av pandemien.
Høye priser
Etterspørselen etter flyreiser ser ut til å motstå inflasjonstrykket, med en økning på 16,2 prosent i antall passasjerer i mai sammenlignet med året før, ifølge ACI. Dette til tross for at flyprisene har økt kraftig siden pandemien – langt høyere enn den øvrige prisveksten i Europa.
Europeiske flypriser økte med 36 prosent i mai sammenlignet med året før, mens inflasjonen i eurosonen var på 6,1 prosent.
«Jeg tror prisene må være permanent høyere enn de var i 2019,» sier Alexander Irving, europeisk transportsanalytiker i AB Bernstein, til CNBC.
«Flyselskapene blir påvirket av at de må betale mer for utslippene og at inflasjonen er høy», legger han til og bemerker at piloter, kabinpersonale og bakkepersonale alle krever høyere lønn.
Fordel for Wizz Air og Ryanair
Økte billettpriser vil trolig være til fordel for lavprisselskaper som Wizz Air og Ryanair, tror Irving, ettersom kundene fortsatt ønsker å reise, men sannsynligvis vil gå over til mer kostnadseffektive tjenester.
Ryanair-sjef Michael O'Leary sa i fjor at æraen med 10-euro for flyreiser var over i et intervju med BBC.
«Vi mener at 40 euro må nærme seg kanskje 50 euro i løpet av de neste fem årene. Så den gjennomsnittlige prisen på 35 pund i Storbritannia vil stige til kanskje 42 eller 43 pund,» sa han i august 2022.