<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Både jubel og sorg i luftfartsektoren

Både British Airways-eieren IAG og Air France opplever skyhøy etterspørsel. En av aksjene steg kraftig, mens den andre falt.

    Publisert 28. juli 2023 kl. 16.25
    Oppdatert 28. juli 2023 klokken 16.41
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 295 ord
    FOLK VIL FLY: Over hele verden opplever flyselskapene og deres leverandører uvanlig høy etterspørsel, tross inflasjon og rentehevinger. Foto: Bloomberg

    Generelt fortsetter luftfarts- og reiselivssektoren å imponere. Fredag kom det nye tall fra IAG, som blant annet eier British Aiways og Iberia. Både inntektene og inntjeningen slo konsensusestimatene med god margin, og sommerens etterspørsel er «oppløftende». Ledelsen advarte imidlertid at økonomisk usikkerhet gjør det vanskelig å spå lønnsomheten ut året. Aksjekursen steg uansett med 6 prosent.

    I samme sektor tjente Air France-KLM 0,21 euro per aksje, mot ventet 0,19 euro. Også topplinjen overrasket positivt, og i likhet med IAG opplever flyselskapet fortsatt sterk etterspørsel. Et annet pluss er at flyplassene nå fungerer bedre enn for et år siden, mens kostnadsinflasjon er et minus. Det endte med et kursfall på rundt 1 prosent.

    Også Astra Zeneca solgte og tjente mer enn analytikerne hadde sett for seg, og farmasiaksjen la på seg 4 prosent. Sterk omsetning av kreft- og sukkersykemedikamenter mer enn oppveide frafallet av coronarelaterte inntekter.

    California-baserte Enphase Energy fikk derimot juling, selv om produsenten av «grønn» teknologi styrket inntektene og driftsresultatet med henholdsvis 34 og 81 prosent på ett år. Topplinjen krympet imidlertid fra første kvartal, grunnet «makroøkonomiske forhold», og guidingen for tredje kvartal skuffet. Enphase-kursen var fredag ettermiddag ned med 10 prosent, og siden nyttår har aksjonærene tapt rundt 40 prosent.

    Paradoksalt slo Enphase konsensusestimatene for andre kvartal, og man skulle tro listen generelt ble lagt altfor lavt i denne resultatsesongen. Chevron klarte imidlertid ikke å innfri meglerhusenes inntektsforventninger. De spådde 49,0 milliarder dollar, men fasiten ble 100 millioner dollar lavere. Inntjeningen per aksje på 3,08 dollar var likevel bedre enn ventet, og oljeaksjen falt med mindre enn 1 prosent.

    For øvrig reflekterer prisene på rentederivater nå en 80 prosent sjanse for at Fed ikke hever styringsrenten på rentemøtet i september. For bare en uke siden ble en ytterligere heving på et kvart prosentpoeng ansett som 84 prosent sannsynlig.