<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

DNB ble forsøkt svindlet for 1,8 milliarder kroner i fjor

I løpet av 2023 ble det utført bedrageriforsøk for 1,8 milliarder kroner mot DNBs kunder. Det er en økning på 45 prosent fra året før, ifølge en ny rapport.

Publisert 29. jan. 2024 kl. 10.58
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 193 ord
DNB: Stanset i fjor bedragerier for 1543 millioner kroner. Foto: NTB

I sin rapport «Finansiell trygghet i en usikker verden» kommer det fram at antall DNB-kunder som ble forsøkt svindlet i fjor, er på samme nivå som året før, men at summen har økt kraftig.

Rapporten viser at kundene til sammen ble forsøkt svindlet for 1,8 milliarder kroner – en økning på 45 prosent sammenlignet med 2022. Banken fikk stanset bedragerier for 1,5 milliarder. Selv om banken fikk blokkert de fleste svindelforsøkene, ble det gjennomført svindel for 268 millioner kroner.

– I løpet av det siste året har vi fått en stor økning av angrep mot bedrifter og offentlige instanser, i tillegg til at den store økningen i bedrageriforsøk mot personkunder fortsetter. Heldigvis klarer vi å stoppe det meste, sier Maria Løvold, konserndirektør for Technology & Services i en pressemelding fra DNB.

En bedrageritype som ofte går igjen, er såkalt «account fraud», der kriminelle ringer offeret og utgir seg for å være politiet eller banken. Ofrene får gjerne beskjed om at noen har tatt opp lån i deres navn, eller hadde tilgang til kontoen, og de blir så manipulert til å frivillig overføre penger til en «sikker konto» – som i realiteten blir kontrollert av de kriminelle.

(NTB)