Mandag presenterte det nederlandske teknologiselskapet Philips sine kvartalstall, noe som blir meget godt mottatt i aksjemarkedet. Kort tid etter at handelen tok til på Amsterdam-børsen stiger aksjen 10,5 prosent
Philips kunne vise til en sammenlignbar salgsvekst på to prosent, til 4,5 milliarder euro, i andre kvartal. Årsaken til det er at etterspørselen i Nord-Amerika holdt seg sterk, selv om salget i Kina falt.
Selskapets sammenlignbare ordreinntak i løpet av tremånedersperioden økte med hele ni prosent.
Sterk marginforbedring
– Jeg er godt fornøyd med vår retur til vekst i ordreinntaket dette kvartalet, hovedsakelig drevet av Nord-Amerika. Innenfor et utfordrende makromiljø oppnådde vi sterk marginforbedring, støttet av vårt produktivitetsprogram, solid operasjonell kontantstrøm på grunn av bedre arbeidskapitalstyring og sammenlignbar salgsvekst i tråd med vår plan, sier Philips-sjef Roy Jakobs i en uttalelse.
Kostnadskutt
Selskapet meldte om en rekke kostnadsbesparelser i kvartalet, inkludert produktivitetsbesparelser på 195 millioner euro fordelt på driftsmodellbesparelser på 57 millioner euro, innkjøpsbesparelser på 71 millioner euro og andre programbesparelser på 67 millioner euro, ifølge CNBC.
I 2022 startet Philips en omorganisering, som tok sikte på å kutte omtrent 10.000 stillinger, eller 13 prosent av arbeidsstyrken fra januar i fjor.