Onsdag kveld la Starbucks frem tall for tredje kvartal. Kaffen ble imidlertid lunket mottatt av analytikerne etter at omsetningen i de amerikanske og kinesiske nøkkelmarkedene skuffet.
Omsteningen endte på 9,07 milliarder dollar, en nedgang på 2 prosent og lavere enn ventede 9,36 milliarder. Selskapet tjente 80 cent per aksje, mer enn 20 prosent lavere enn analytikernes forventninger. Resultatet på 909,3 millioner dollar var en bratt nedgang fra 1,22 milliarder dollar samme periode i fjor.
«Det er tydelig at vi må gjennomføre fundamentale strategiske endringer for å vinne tilbake kundene. Vi har en klar plan og arbeider raskt med å få tilbake veksten», sier den ferske sjefen Brian Niccol.
Totalt var salgene ned 7 prosent og pågangen i butikkene 8 prosent lavere globalt gjennom kvartalet. I USA var fallet salgene og i trafikken på henholdsvis 6 og 10 prosent. I Kina var det enda verre, med en salgsnedgang på hele 14 prosent.
I etterhandelen stiger aksjen 0,7 prosent, etter å ha falt 0,07 prosent i ordinær handel. Aksjen er opp knappe prosenten for året.