– Trump måler sin suksess på hvordan børsene går
Forvalter Jan Petter Sissener lar seg ikke skremme av straffetoll. – Donald Trump ønsker ikke å gjøre noe som får markedet til å kræsje, sier han.

I helgen ble det kjent at USAs president Donald Trump gjorde alvor av truslene om straffetoll. Fra førstkommende tirsdag innfører USA 25 prosent toll på varer fra Canada og Mexico. Samme dag vil kinesiske varer ilegges 10 prosent toll.
Nyheten ble tatt dårlig imot av markedet, og mandag morgen var hovedindeksen på Oslo Børs ned 1,1 prosent. Også i Asia var det kraftig børsfall, og futures peker mot børsfall i USA. Forvalter Jan Petter Sissener lar seg ikke skremme av Trump.
– Vi sitter stille i båten. Vi har få aksjer som blir direkte påvirket, så effekten for vår portefølje er begrenset, sier han.
Sissener tror ikke markedets reaksjon er en indikasjon på en større korreksjon, men påpeker at tolløkningene vil få konsekvenser.
– Kostnadene ved de nye tollsatsene blir i stor grad veltet over på forbrukerne. Det vil tære på marginene til bedriftene i starten, men til syvende og sist er det sluttbrukeren som må betale regningen.
– Strategisk utspill
Han mener dette kan ha en inflatorisk effekt og kan bidra til å forsinke eventuelle rentekutt.
– Det store spørsmålet nå er om dette vil påvirke rentepolitikken. Samtidig vil det sannsynligvis komme skatteletter for å kompensere for økte kostnader, noe som gjør at den samlede effekten kanskje blir mindre dramatisk enn mange frykter.
Sissener mener at markedet ofte overdriver effekten av slike politiske tiltak i starten.
– Vi må huske at mange land allerede har betydelige tollsatser. Norge har for eksempel en rekke avgifter på importerte varer. Europa har også 10 prosent toll på amerikanske biler.
Han tror Trump først og fremst bruker tollpolitikken som et pressmiddel for å få gjennom andre politiske mål.
– Jeg ser dette mer som et strategisk utspill for å få gjennomslag i andre saker, som ulovlig innvandring og narkotikasmugling. Men jeg prøver alltid å se det positive i situasjonen. Dette er ikke slutten på verden, sier han.
Lav USA-eksponering
Han mener også at Trump ikke vil gjennomføre tiltak som skader aksjemarkedet på lang sikt.
– Trump måler sin suksess på hvordan børsene går. Han ønsker ikke å gjøre noe som får markedet til å kræsje. «America First» er hans politikk, og han vil redusere handelsunderskuddet. Dette er nok hans måte å gjøre det på nå, sier han.
Når det gjelder fondets eksponering mot USA, har Sissener en relativt beskjeden posisjon.
– Vi har rundt 10 prosent brutto og 3-4 prosent netto eksponering mot USA. Vi har også noen opsjoner på små og mellomstore bedrifter der, men ikke noe stort, sier han.
Han forteller videre at fondet heller ikke har mye nettoeksponering mot Europa.
– Mesteparten av nettoeksponeringen vår ligger i olje og norske selskaper, avslutter Sissener.
– Ikke gjør noe som helst
Investeringsdirektør Pål Ringholm i Pensjonskassen for helseforetakene i hovedstadsområdet (PKH) har en tydelig oppfordring til investorer i kjølvannet av tollnyhetene:
– Jeg har vært gjennom verre situasjoner før, så vi får se hvordan dette utvikler seg. Pr. nå er Oslo Børs moderat priset. Mitt beste råd? Ikke gjør noe som helst. Det er kanskje et kjedelig råd som mange vil ignorere, men det er likevel det mest fornuftige, sier han.
Når det gjelder det store bildet, er Ringholm kritisk til effektene av Trump-administrasjonens politikk:
– Det Trump foreslår med toller minner om en tilbakevending til 1930-tallet. Slike tiltak er åpenbart skadelige for økonomisk vekst.
Han advarer imidlertid mot å ta forhastede beslutninger basert på dagens informasjon:
– Vi vet ennå ikke hvor mye av dette som er reelle tiltak, og hvor mye som er forhandlingstaktikk for å oppnå politiske mål. Situasjonen er svært uforutsigbar, og det gjør det vanskelig å agere, sier Ringholm.
Kan få vind i seilene
Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, tror ikke tollene vil bli gjennomført. Konsekvensene kan bli dramatiske – ikke bare for Mexico og Canada, men også for USA. Aktiviteten vil i praksis stoppe opp.
– Bilproduksjonen er et godt eksempel. Ingen er klare til å betale 25 prosent mer for en bil over natten, og ingen bilprodusenter har marginer som tillater et tilsvarende prisavslag. På kort tid kan de fleste produsentene bli tvunget til å sette produksjonen på pause. Og varer dette lenge nok, kan det stoppe helt opp.
I Europa faller Volkswagen over 6 prosent, mens Kongsberg Automotive er ned over 10 prosent her hjemme.
– Jeg tror likevel dette i stor grad handler om forhandlingstaktikk – det er rett og slett for dumt å gjennomføre.
– Hvis vi virkelig skulle tro at dette vil vedvare, burde markedet ha reagert mye kraftigere. Om amerikanske børser faller litt i dag, kan det faktisk være positivt. Trump har en tendens til å følge finansmarkedene tett, og hvis børsene reagerer negativt, kan det få ham til å justere kursen.
En full handelskrig vil føre til lavere økonomisk vekst, og da vil det meste av aksjer falle, men Næss trekker frem shipping som en mulig vinner.
Canada selger i dag olje og gass billigere til USA enn det USA eksporterer videre for, altså ren arbitrasje. Hvis en toll på 10 prosent blir innført, må Canada etter hvert finne alternative eksportmuligheter.
– Shipping kan oppleve vekst dersom Canada blir tvunget til å finne nye ruter for eksport av olje og gass.
John Fredriksens tankgigant, Frontline, er i dag ned 0,7 prosent til 197,40 kroner, mens det greske rederiet Okeanis Eco Tankers er opp 0,7 prosent til 276,50 kroner.