– Handles til over 40 prosent rabatt
Etter Saverys-familiens inntreden i tørrlastselskapet Golden Ocean forsvinner børsens største tørrlasteksponering når sammenslåingen med CMB.Tech blir et faktum. Aksjen prises i dag lavere enn bytteforholdet.

Tirsdag 4. mars, etter stengetid på de amerikanske børsene, kom meldingen om at Hemen hadde solgt sin 40,4 prosents andel av Golden Ocean. Kjøper var CMB.Tech, som har Saverys-familien i ryggen. Halvannen måned senere, 22. april, ble sammenslåingen mellom Golden Ocean og CMB.Tech børsmeldt: Golden Ocean-aksjonærene får 0,95 aksjer i CMB.Tech for hver aksje de eier, noe som gir et eierskap på om lag en tredjedel av det nye, sammenslåtte selskapet. Helt siden da har Golden Ocean handlet til en rabatt mot bytteforholdet.
Golden Ocean handles i skrivende stund på en kurs tilsvarende 0,83 av CMB.Tech – en rabatt på 12 prosent målt mot det avtalte bytteforholdet i sammenslåingen. Siden sammenslåingen ble annonsert, har Golden Ocean i gjennomsnitt blitt handlet til et bytteforhold på 0,83. Prisingen er med andre ord på linje med hvor den har ligget siden annonseringen.
Nytt, sammenslått selskap vil satse på diversifisert shipping
Det nye selskapet vil ha en brutto eiendelsverdi (GAV) på i overkant av USD 10 milliarder, hvor tørrlast representerer mer enn halvparten av de totale verdiene. Målt etter inntjeningsdager er andelen om lag den samme, hvilket betyr at det nye selskapet vil kunne tilby aksjonærene sine en betydelig eksponering mot tørrlastsektoren.
CMB.Tech vil også være eksponert mot andre segmenter – tank, container, kjemikalietank – i tillegg til offshore vindsektoren. Idéen bak den diversifiserte plattformen er å dra nytte av oppturer for å investere mot-syklisk, ettersom syklusene stort sett ikke er koordinert i shipping (årene etter covid er et hederlig unntak, hvor ekstraordinære faktorer dro alle segmenter oppover samtidig), og samtidig belønne aksjonærer med utbytter underveis. Med andre ord: en stor oppgave.
Hvilke faktorer spiller inn når Golden Ocean handles med rabatt?
Det er enkelt å spekulere i årsakene bak rabatten i Golden Ocean målt mot CMB.Tech. En åpenbar årsak er likviditetsflyt i etterkant av oppkjøpet: Det er helt naturlig at enkelte aksjonærer faller av når hovedeier byttes ut, eller når man blir aksjonær i et selskap med annen struktur og eksponering.
Andre faktorer som kan spille inn, er at aksjen til Golden Ocean har langt bedre likviditet enn CMB.Tech, noe som gjør Golden Ocean enklere å handle – og i praksis til et bedre instrument for å trade det nye selskapet før sammenslåingen. Videre kan man i varierende grad argumentere for gjennomføringsrisiko (risiko for at transaksjonen ikke går gjennom), usikkerhet knyttet til tidspunkt for sekundærnotering av CMB.Tech i Oslo, samt andre relevante faktorer.
Hva venter fremtiden – og hva betaler man for CMB.Tech via Golden Ocean i dag?
Dersom alt går etter planen, vil Golden Ocean bli en del av CMB.Tech i løpet av tredje kvartal, og CMB.Tech sekundærnoteres på Oslo Børs i forkant, slik at alle Golden Ocean-aksjonærer til enhver tid kan handle aksjene sine i Oslo.
Basert på selskapets egen beregning av netto eiendelsverdi (NAV) i det sammenslåtte selskapet på 14,9 dollar pr. aksje, betyr dette at Golden Ocean i skrivende stund prises med en rabatt på litt over 40 prosent mot NAV. Når sammenslåingen er i boks, skal all Golden Ocean-gjeld refinansieres, og eventuelt noen skip selges for å optimalisere kapitalstrukturen.
Saverys-familien kommer til å skape et av de største noterte rederiene målt etter markedsverdi og likviditet. Dette er følgelig deres sjanse til å bevise for investorene i Oslo, New York og Brussel at de tar aksjonærene sine på alvor.