<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
Miu Miu, opp og opp: Prada-gruppen og dens undermerkevare Miu Miu leverer vekst i en motebransje som ellers har hatt et hardt år. Foto: Victor Boyko/Getty Images

Prada mot trenden

Motebransjen opplever utfordrende tider. Men Prada-gruppen leverer på sin side sterk vekst. 

Publisert 11. nov.
Lesetid: 1 minutt

Motebransjen opplever utfordrende tider, men Prada-gruppen leverer på sin side sterk vekst. Gruppen består blant annet av luksusklesmerkene Prada, Miu Miu og den britiske skoprodusenten Church’s. 

Merkevaren Miu Miu, som er myntet på et mer ungdommelig publikum, har mer enn doblet omsetningen i tredje kvartal, opp 105 prosent år-til-år, og opp 97 prosent de første ni månedene av 2024. Det skriver bransjebladet Vogue Business. For Prada-gruppen som helhet er nettoinntektene opp 18 prosent i samme periode. Bare i tredje kvartal steg omsetningen med 18 prosent. 

Miu Miu skal nå ekspandere ved både å utvide de eksisterende og etablere flere egne butikker i nye regioner. 

Selve merkevaren Prada hadde også vekst, men i lavere grad enn Miu Miu, på magrere to prosent. Totalt i år, regnet frem til september, vokste merkevaren med fire prosent. 

Veksten hos Prada Group står i kontrast til hva endel andre luksusmerker kan levere i 2024. Større konkurrenter som LVMH og Kering lider for tiden, fortsetter Vogue Business. Bare ultraluksusmerkevarer som Brunello Cucinelli og Hermès er blant de andre som slår trenden dette kvartalet, melder bransjebladet videre.